Mít správně vyřešené UX na vašem webu přináší mnoho výhod. Kvalitní UX přispívá k vyšší konverzní míře, což znamená, že větší počet návštěvníků se promění ve skutečné zákazníky.
Pokud je váš web snadno použitelný a intuitivní, uživatelé se budou na něm pohybovat s lehkostí a budou se cítit pohodlněji. Mít vše pod kontrolou je těžké a hlavně, kde začít? Využijte náš Základní UX checklist, který jsme se rozhodli ↓ zde ↓ odkrýt z klubu NDigital.cz
Nezapomeňte pravidelně kontrolovat pomocí nahrávacích nástrojů jako Smartlook, že se uživatelé na Vašich stránkách orientují a všechny prvky fungují, jak by měly.
Obsah článku
Použitelnost a přístupnost
- Web je uzpůsoben cílové skupině podle relevantních dat.
- Web je otestován na reálných lidech.
- Na první pohled je zřejmé, co web nabízí.
- Rozmístění informací na stránce je přehledné.
- E-shop prezentuje konkurenční výhody, pokud je má.
- V případě jazykové mutace se jazyk automaticky nastaví podle geo-ip.
- Pokud je zde možnost registrace, komunikovat její výhody.
- Po vypnutí prohlížeče nedojde k odhlášení.
- Existuje zde možnost vyresetovat heslo.
- Vyhledávání na webu je funkční.
- Vyhledávání na webu je funkční i pro uživatele mobilu.
- Zkontrolováno, co se zobrazí, když se nic nevyhledá.
- Cookie lišta je vhodně zpracovaná.
- Responzivní verze pro mobil je možná.
- Web funguje na všech verzích internetových prohlížečů.
- Monitoruje se dostupnost webu.
- Možnost pravidelně sledovat v nástroji jako ahrefs.
Navigace
- Odkazy z navigace a z ovládání webu fungují.
- U klikacích prvků je jasné, proč na ně má uživatel kliknout.
- Ovládací prvky jsou příjemné a čitelné i ve zhoršených podmínkách
Zhoršené podmínky mohou být např. zesvětlený monitor. Také je potřeba dbát na to, že hezký fond nemusí být čitelný fond. - Kontrola, kam lidé klikají přes Smartlook.
Lze využít i jiné nástroje. - Hamburger menu pro mobil, lze udělat kreativně.
- Možnost rychle dohledat stránku o zárukách, vrácení zboží a jiné.
- Je zde drobečková navigace.
Design
- Správné logo = Více rozměrů a všude použitý odpovídající rozměr i kvalita.
- Vizuální prvky, na které je cílová skupina zvyklá.
- Důležité prvky jsou kontrastní.
- Barevnost webu odpovídá designu firmy.
- Konverzní tlačítka jsou výrazná.
- Doprovodné fotografie jsou dostatečně kvalitní a jsou k nim práva.
- Design souvisí s cílovou skupinou na základě vámi vytvořené persony.
Košík
- Košík je výrazný a vyhledatelný.
- Má konverzní barvu.
- Je jasné, jestli v něm něco je.
- Lze snadno změnit počet položek.
- Zboží zůstane v košíku i po zavření prohlížeče.
- Informace o dopravě zdarma jsou výrazné a viditelné.
- Je zde odpočet dopravy zdarma.
- Přepočítání ceny funguje automaticky.
- Lze jednoduše odstranit nebo přidat položky.
- Z košíku je možné dostat se na detail produktu (přes nadpis i obrázek).
- Košík je viditelný i v mobilní verzi.
- Není zde menu, jelikož rozptyluje uživatele od nákupu.
Objednávka
Měřící kódy
Měření všech reklamních systémů a propisování do Google Analytics lze pomocí testovací objednávky. Během objednávkového procesu lze pomocí Pixel Helperu a Google Tag Assistant Legacy zjistit, zda je vše v pořádku. Při správném nastavení kódu se budou zobrazovat v těchto dvou rozšířeních události. U Google Tag Assistant Legacy se to musí povolit a reloadnout stránka. Pokud se události nezobrazují, je potřeba to opravit pro co nejpřesnější měření. Pokud si o tom, jak je nahrát chcete přečíst více, můžete zde. Ale všechny systémy mají vlastní návod.
- testovací objednávka
- Jsou zde pouze kódy, které potřebujete.
Google Ads zkontrolovat:
Google návod na implementaci
- Purchase
- košík
- správné ID pixelu
- správné ID konverze
- v košíku odeslané události s ID
Facebook Pixel zkontrolovat:
Facebook návod na implementaci.
- Purchase
- ViewContent na produkt (svázané s ID produktu)
- Initiate Checkout
- Add To Cart
- Pageview
- správné ID
Google Analytics události zkontrolovat:
U Google Analytics mají události názvy, které jste nastavili Vy. Je potřeba je zkontrolovat podle toho, jak jste je nastavili. Cíle v Google Analytics lze nastavit na události. Pokud si nevíte rady, jak je nastavit, zde je návod.
- Purchase
- PageView
- View_Item
- Add_To_Cart
- správné ID
Sklik:
Kontrola ID přímo v kódu na:
- Homepage
- kategorii
- detailu produktu
- konverzní kód
- retargetingový kód
Ostatní pixely a konverzní kódy:
- Konverze pro zbožové srovnávače fungují.
- Remarketingové pixely fungují.
Objednávkový proces
- Objednávkový proces lze dokončit.
- Nezobrazuje se navigace, patička a prvky, které rozptylují od nákupu.
- Je vidět počet kroků v objednávce.
- Kontakt je viditelně prezentován.
- Při úspěšné platbě je zákazník přesměrován na eshop, kde je mu poděkováno.
- Při neúspěšné objednávce je přesměrován zpátky na eshop, kde mu je vysvětlen další postup.
- Web nabízí metody dopravy, které cílová skupina preferuje.
- Chybové hlášky jsou správně napsány (gramatika, diakritika).
- Po objednávce se zobrazí děkovná stránka (lze zde mít mikrokonverze jako like na Facebooku/Instagramu).
- Kontrola na děkovné stránce, zda hodnoty souhlasí (i u Skliku).
- Hodnoty se propisují do Google Analytics bez daně.
- Lze objednat bez registrace.
Zde jsou příklady toho, jak by měl vypadat objednávkový proces.
Kategorie
- Obsahují textový popis.
- Odkazy na podkategorie mají fotku, název a prezentují ideálně počet produktů.
- Náhled produktu obsahuje název, cenu, dostupnost a fotku zboží.
- Výpis a řazení produktů lze upravit (cena, popularita).
- Je zde filtrace.
Například: podle velikosti, barvy, ceny,…. - Aktivní filtr lze jednoduše deaktivovat.
Pokud si uživatel vyfiltroval třeba produkty pod 1500 Kč, lze to zrušit. - Filtry jsou smysluplné.
- Funguje našeptávač produktů ve vyhledávání.
- TITLE, META DESCRIPTION, H1 – důležité i pro PPC (DSA kampaně)
Detail produktu
- Název produktu je srozumitelný.
- Fotografie jsou dostatečně velké a kvalitní.
- Obsahují více úhlů pohledu.
- Konverzní tlačítko je výrazné a kontrastní.
- Cena je výrazná a definuje, zda je s DPH nebo bez DPH.
- Pokud je zde sleva, je vidět o jakou slevu se jedná.
- Je viditelná dostupnost.
- Pokud jsou varianty, jsou viditelné.
- TITLE, META DESCRIPTION, H1 – důležité i pro PPC (DSA kampaně)
- ALT u obrázků
- Produkty, které se už nebudou prodávat.
- Nejsou v interním vyhledávání.
- V kategorii jsou nejníže.
- Jsou ve výsledcích vyhledávání Google a Seznam.
- V detailu produktu je alternativa nebo odkaz do kategorie.
Patička stránky
- kontakt
- obchodní podmínky
- newsletter
- odkazy na sociální sítě
- zásady používání souborů cookie
- podmínky ochrany osobních údajů
Obsah
- Textace je pochopitelná a čitelná. Žádné artistické fonty písma, které se nedají číst.
- Obsah vyvolává vhodné emoce.
Vhodné emoce jsou ty emoce, které v uživateli chceme vyvolat (například: fear of missing out). - Text má vhodnou velikost.
Text musí být čitelný. Velikost se může lišit podle cílové skupiny. Nemá smysl mít web s malými písmeny, když je určený pro seniory. Nic se samozřejmě nemá přehánět.
Závěr
✔️ Splnili jste všechny body? Tak gratulujeme. Můžete se pustit do dalších našich checklistů v klubu NDigital.cz
✖️ Nebo se vám nepodařilo splnit některé body? Další návody a tipy, jak na to najdete pouze v členské sekci, tak se přidejte mezi nás. Pořádáme i pravidelné webináře a členské srazy, kde si radíme. Pojďte do toho s námi!