UTM parametry jsou extrémně důležité, všichni to vědí a dost firem na ně kašle. Slouží ke správnému měření výsledků úspěšností kampaní v Google Analytics (Google Universal (UA) i Google Analytics 4 (GA4)). Pokud máte Google Analytics správně nastavené, budete vědět, jaká kampaň, sestava a případně i konkrétní klíčové slovo vydělává peníze nejefektivněji.
Poznámka: Pro nastavení Google Analytics 4 se podívejte na článek: Velký průvodce nastavením – Google Analytics 4.
Obsah článku
Vysvětlení UTM paramtrů
Zde je ukázka přidání základních UTM parametrů k obyčejnému odkazu na stránku mého blogu
https://www.danielnytra.cz/blog/?utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=akvizice_webinar_2019-20-01
- utm_source=facebook – název zdroje kampaně „facebook“
- utm_medium=banner – název média „banner“
- utm_campaign=akvizice_webinar_2019-20-01 – název kampaně „akvizice_webinar_2019-20-01
Další, rozšiřující utm parametry, se můžou použít pro přesnější dělení kampaní sestav a placených klíčových slov v rámci PPC systémů (Sklik a Google Ads):
- utm_content – název reklamní sestavy
- utm_term – klíčové slovo nebo slovní spojení
V některých systémech stačí jen zaškrtnout, že je chcete UTM parametry používat, v jiných je to složitější (např. Facebook).
Sklik a UTM parametry
V skliku musíte mít zapnutou službu „Automatické tagování URL„:
Dále je potřeba trochu změnit nastavení. Nezapomeňte hlavně změnit v utm_content hodnotu {adgroup}:
Příprava Google Adwords
Propojení Google Adwords a Google Analytics byste měli mít už dříve. Doporučuji vše znovu zkontrolovat. Pomůže vám v tom manuál od Google nebo se obraťte na mě (kontakt zde).
Příprava Facebooku
Při vytváření reklam v systému Facebooku je to trošku komplikovanější. Facebook nepřidává UTM parametry automaticky a musíte každou vytvořenou reklamní kreativu označit unikátními utm parametry sami.
Pomůže vám v tom nástroj Campaign URL Builder:
Příklad: Chci na facebooku vytvořit akviziční reklamní kampaň pro získávání nových emailových adres. Lidé se budou registrovat do mojí databáze díky ebooku s názvem „Marketingový plán pro malé firmy“.
- URL adresa: https://www.danielnytra.cz/ebook-zdarma-marketingovy-plan-pro-male-firmy/
- Zdroj (utm_source): facebook
- Médium (utm_medium): banner
- Kampaň má u Facebooku název (utm_campaign): „E-book: Marketingový plán“
- Sestava má název (utm_content): „Hlavní feed – Look a like“
UTM parametry tedy jsou:
utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=E-book%3A%20Marketingov%C3%BD%20pl%C3%A1n&utm_content=Hlavn%C3%AD%20feed%20-%20Look%20a%20like
Pozor! utm parametry není celý odkaz, ale pouze pokračování „za otazníkem“. V našem případě tedy začínají „utm_source=….“
Zde je návod, co jsem do nástroje Campaign URL Builder zadal:
a u Facebooku to zadávám zde:
Emailové nástroje a UTM parametry
Většina nástrojů pro rozesílku emailu má v sobě již zabudovanou podporu UTM parametrů. Stačí v rámci kampaně přidat informaci, že chcete použít označení pro Google Analytics. Zde je například možnost volby v Activecampaign:
..podobně to bude u ostatních emailových systémů jako Mailchimp, ecomail, smartemailing apod.
Příprava ostatních systémů
Postup v případě ostatních odkazů je stejný, jako u Facebooku. Používám stále nástroj Campaign URL Builder. Jeho hlavní výhodou je možnost využít diakritiku v názvu kampaní i sestav.
Zde je ukázka nastavení odkazu pro patičku v emailu, který běžně používám v osobní komunikaci:
Další nástroje pro UTM parametry
Pokud se vám Campaign URL Builder nějak nezdá, máte možnost využít i jiné.
- Google Chrome nadstavba – možnost napojení na zkracovače bit.ly apod. (viz. níže v textu)
- Facebook má taky jeden builder
- ROI Revolution má taky hezky povedený nástroj
Zkracovač: Pomocník pro UTM parametry
Problém nastává v případě, kdy musíte vložit odkaz a není možné jej „skrýt“ v HTML textu. Například příspěvek na facebooku (bez reklamy).
Na jednu stranu chcete mít i v obyčejném příspěvku odkaz s UTM parametry, ale na stranu druhou, vypadá dlouhý odkaz blbě. V tomto vám pomáhají zkracovače, které přesměrují návštěvníka z odkazu „hezkého“ na jiný odkaz s utm parametry.
https://domena.cz/zkraceny-odkaz-na-ebook => https://domena.cz/landing-page?utm=source=linkedin&utm_medium=post&utm_campaign=ebook
Ideální je, mít zkracovač vlastní. Například WordPress na to má spoustu pluginů (Redirection ve článku zde). Důvod je jasný: Budete mít zkrácený (= hezký odkaz) a lidé, kteří se chtějí prokliknout uvidí v odkazu vaši doménu (např. www.danielnytra.cz/zkraceny-odkaz-na-ebook).
Pokud to nejde, můžete využít externí aplikace, kterých je fakt hodně.
Jednou z nich je služba bit.ly.
Zde je ukázka použití pro obyčejný příspěvek na facebooku (bez reklamy). Nejdříve začneme nástrojem Campaign URL Builder:
a pak jen jednoduché vložení do zkracovače bit.ly:
a případná úprava výsledné adresy:
..a vložit zkrácený odkaz „http://bit.ly/ebook-zdarma-marketingovy-plan“ do obyčejného příspěvku a máte pod ním skryto přesměrování na vaše stránky s utm parametry.
Vše vypadá hezky a přesměrování zajistí správné utm parametry… 2 mouchy jednou ranou:
Ostatní využití utm parametrů
Tím to nekončí. Jakákoliv komunikace se dá označit unikátními utm parametry. Jen tak můžete zjistit, která z reklamních kampaní, sestav a kreativ je úspěšná:
- pracujete s blogery (odkazy z jejich blogu)
- máte odkazy ve firemních emailech, které se opakují
- sociální sítě apod.
- srovnávače produktů (většinou automaticky nastavené)
UTM parametry použité na vlastním webu
Pokud využíváte utm parametry v rámci vlastního webu, nezapomeňte, že vám to zkresluje výsledky. Pokud někdo přijde například z Google nákupů, pak na vašem webu klikne na banner s utm parametry a nakonec nakoupí, Google Analytics vám ve standardním nastavení bude zobrazovat nákup z tohoto banneru… ale člověk přišel z Google nákupu. Bacha na to!
Závěr
Pokud byste měli problém s nastavováním, obraťte se na mě. Analýza a optimalizace mě jednoduše baví 🙂
Pěkný, komplexní a přitom jednoduchý článek.
Napadá mě pár doplnění:
1) bit.ly zkracovač můžete použít i se svojí vlastní doménou a mít tak „obrandované“ i krátké odkazy (postup viz https://miroslavpecka.cz/blog/zkracovac-url-vlastni-domena/ )
2) pokud potřebujete hromadně přidat podobné UTM parametry více odkazům, může se vám hodit Excelovská „šablona“, která skládá parametry a URL dohromady (ke stažení na https://miroslavpecka.cz/nastroje/google-analytics-utm-xls/ )
3) UTM parametry pro měření prokliků odkazy v rámci vašeho vlastního webu opravdu není šťastné řešení. Pokud prokliky potřebujete měřit, použijte Google Analytics události nebo přímo k tomu určené Internal Promotions (https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/enhanced-ecommerce#measuring-promos)
Díky moc pro rozšíření článku o další vychytávky!
Dobrý den,
hezky popsané, jen mě překvapilo, že u UTM pro e-mail dáváte „email“ do Source a ne do Medium, jak to doporučuje Google. Nebylo by lepší držet se doporučení Google a označení odkazu „patička“ dát do Content?
Máte pravdu, přepsal jsem se. Záleží ale opravdu na vás, co si tam napíšete… Google Analytics vám to potom zobrazí.
Zdravím,
používám UTM parametry pro vnitřní linkování uvnitř webu. Snažím se tím zjistit návštěvnost z různých bannerů nebo jiných „magnet“ odkazů. Je to takto OK? Nebo mám si na něco dát pozor?
Problém je, že přepisujete skutečný zdroj… toto by se mělo dělat spíše eventama nebo si dát pozor na asistované konverze.