Start-up, který vznikl z naštvání

Daniel Nytra
Blog » Eshop

Byl jsem vážně naštvaný. Naštvaný na existující prodejní systémy. Já chci prostě jednoduše prodávat.. nic víc… Připomíná mi to zlatou horečku: Nejvíce na zlaté horečce vydělali lidé prodávající zlatokopům chlast, pistole, krumpáče, ženské a rakve. Spousta snílků tak utratila hodně peněz a nic nevydělali. Neuměli si to spočítat… jen slyšeli přehnané historky o neuvěřitelném zbohatnutí.

startup nastvani v Start-up, který vznikl z naštvání

Co v dnešní době? V prodeji produktů na internetu je to bohužel podobné. Je šumák, jestli prodáváte boty nebo členství: Na začátku malí podnikatelé neřeší náklady na IT do důsledku… a to je problém. Měsíčně pár stokorun za tenhle nástroj, za tamten několik desítek a ještě pár kaček za další.

Kdyby se všechno spočítalo (to nemluvím o finančním forecastu, který je pro začínající podnikatele jedna velká nuda), zjistilo by se, že se měsíčně musí prodat třeba 20 e-booků po dobu 2 let, aby bylo podnikání šul-nul. Jistě víte, co je nejhorší, i když neprodáváte: Pravidelné měsíční platby.

Začátek

Snažil jsem se vyřešit rozzuřenost, nervozitu a svrbění v zadní části mozku. Našel jsem člověka, s kterým jsme společně vytvořili aplikaci, která pomáhá. Ten člověk se jmenuje Martin Dostál. Doména projektu: SimpleShop.cz (uznávám, zatím nic moc) a podtitul „Jednoduchý prodejní systém.„.

Tento článek popisuje myšlenkový pochod od začátku ke stvoření tohoto systému, který je bez nadsázky revoluční.

Získat 30 dní ZDARMA ZDE

Sakra, proč se nedá ten e-book prodat

Začalo to přirozeně: Moje krásná Lucka dopsala po roce knihu o Praze a chystala se ji prodávat. Jako správný manžel jsem jí nabídl pomoc = upletl jsem si na sebe virtuální bič. První věc, kterou jsem začal řešit, byl systém pro prodej… a tady začíná dlouhá rešerše jednotlivých systémů u nás i v cizině.

Co je potřeba pro hledání cesty k prodeji

  • prodejní systém s prodejní stránkou (ne formulář) s náhledem zdarma
  • levný (ideálně se platí z reálného obratu)
  • jednoduchý (99% lidí fakt nepotřebuje vychytávky)
  • responzivní objednávka
  • možnost napojení na e-mailové nástroje Activecampaign a Mautic
  • napojení na Google Analytics
  • napojení na Google Adwords, Seznam Sklik a Facebook Ads kvůli remarketingu
  • měření konverzí pro Google Adwords, Facebook Ads, Seznam Sklik a Google Analytics
  • prodej virtuální produktů: e-booku, šablon, pluginů a členství
  • pravidelné platby (kvůli členství)
  • napojení na platební brány jako GoPay, PayPal a jiné (GoPay razantně zvedá cenu při větě: „Chci prodávat e-book…“)
  • jazyky (cz, en)
  • měny (czk, eur)
  • kontrola FIO banky a párování objednávek
  • platba bankovním převodem (IBAN, SWIFT)
  • pomoc s MOSS (více o MOSS v článku ZDE)
  • no a pak ještě další várka zajímavých věcí, které bych neodmítl: aspoň základní ochrana proti pirátství, automatická zpráva nakupujícím při updatu produktu, vlastní affiliate systém, slevové kódy, sleva za sdílení na Facebooku.

Výsledkem je, že jsem nebyl s ničím spokojený a proto vznikl SimpleShop.cz… to bych ale hodně předbíhal. Začněme rešerší… třeba vám to někomu pomůže.

fapi

FAPI (CZ)

Fapi je prodejní formulář. Nic víc ani nic míň. V kostce bych řekl: Docela chytře udělaná aplikace za hodně peněz.

Výhody FAPI

  • jednoduchá implementace
  • fajn zákaznický servis
  • používá hodně lidí
  • je v češtině
  • napojení na GoPay

Nevýhody FAPI

  • drahá záležitost
  • jde jen o formulář (někomu může stačit)
  • napojení pouze na produkty ve skupině p.Kirše (smartemailing apod.)
  • neřeší MOSS
  • nikam se nerozšiřuje, stagnuje

fakturace-premium

Plugin Fakturace PREMIUM (CZ)

Plugin od Honzy Čejky do WordPressu. Jde o kopii FAPI se spoustou vychytávek, ale bohužel s velice špatnou podporou.

Výhody

  • levné řešení (platí se zlomek ceny, co u FAPI)
  • spousta vychytávek pro prodej
  • napojení na mailové systémy jako Activecampaign
  • otevřené prostředí
  • lze využít přímo WordPress (členství apod.)
  • exporty faktur do iDoklad
  • čeština

Nevýhody

  • velice špatná podpora
  • občas problémy s kompatibilitou ve WordPressu
  • jedná se o formulář
  • neřeší MOSS
  • jazykové mutace
  • není to fakturační program

woocommerce

WooCommerce a napojení na Fakturoid (CZ)

Sám jsem se snažil udělat nějaké levné řešení v rámci WordPressu. Má to ale po delším používání svoje mouchy.

Výhody

  • cena
  • postaveno na WooCommerce
  • export do Fakturoidu, kde můžu vytvářet faktury i manuálně
  • plugin pro členství
  • plugin pro GoPay

Nevýhody

  • problémy se zobrazováním faktur (pdf)
  • více pluginů komunikující a ovlivňující se
  • není to jednoduché natavit = spíše pro „hračičky“, jako jsem já

optimizepress

OptimizePress (CZ)

Zdařilý plugin a šablona pro komplexnější prodeje. Je někde uprostřed mého levnějšího řešení a jednoduchosti obsluhy. Bohužel pro napojení GoPay (nebo jiných českých platebních bran) doporučují FAPI, čímž mě úplně odradili 🙁

clipsan

Clipsan (CZ)

Jde o komplexnější systém, než bych potřeboval. Já mám rád startupy typu Activecampaign, Mautic a ty mi naprosto vyhovují. Na mě je to příliš velký kanón.

digitalni-obchodnik

Digitální obchodník (CZ)

Zase jako u clipsanu: Jde o komplexnější systém, který navíc bohužel nemá spoustu funkcí, které nutně potřebujete pro marketing na internetu. Takže za mě „Nee“.

payhip

PayHip (EN)

Konečně se dostáváme k něčemu, co je už zajímavější. Systém Payhip je jednoduchý, zajímavý a start-up. Pro moje účely má ale i spoustu nevýhod 🙁 Je to škoda, protože jim fandím.

Výhody

  • jednoduchost
  • cena se odvíjí od reálného obratu
  • řeší za vás MOSS a dokonce ho za vás i platí (vy to nemusíte řešit)

Nevýhody

  • není čeština
  • nemožnost napojení na české platební systémy
  • špatné napojení na marketingové nástroje

getdpd

GetDPD (EN)

Normálně bych systém GetDPD.com prohlásil za celosvětového vítěze. Nevýhod má už jen pár, ale pořád tady jsou.

Výhody

  • levný (paušál)
  • čeština na obstojné úrovni a spousta dalších jazyků
  • dobré napojení na marketingové nástroje

Nevýhody

  • nemožnost napojení na české platební systémy
  • nepárování při platbě z účtu na účet
  • nemůžu zasáhnout do kódu 🙁

Ostatní

Existuje další celá řada systémů, přes které se prodává. Většina z nich je moc „zakuklená“ a nedá se na ně inteligentně cokoliv napojit, některé jsou předpotopní, jiné závislé pouze na WordPressu a samozřejmě je problém s českým jazykem a fakturou. Hold, kdo chce podnikat v ČR, ten musí být papežtější než papež.

Zde je seznam, které jsem si prošel:

Proč jsem se spojil

Rozumím marketingu a nechci rozumět dalším věcem. Účetnictví, fakturace a české zákony jsem vždy přenechával na odbornících. Vypočítal jsem si, že se mi vyplatí si připlatit.

Na internetu mě zaujal projekt vyfakturuj.cz, už jen kvůli možnému napojení na GoPay. Potkal jsem se s Martinem a můj nápad jej zaujal. Rozdělili jsme si práci a pustili se do toho: Každý dělá to, čemu rozumí 🙂

Co je hlavním tahákem

Nejdůležitější je cena systému: 5% z reálného obratu. To jednoduše znamená:

  • Pokud nic neprodáte, nic za systém neplatíte
  • Pokud se udělá objednávka a není zaplacená, pořád nic neplatíte
  • Pokud je vystavena faktura (bylo zaplaceno), platíte 5%

Další, neméně důležitá věc je, že jsme velice otevřeni vyslechnout vaše návrhy na vylepšení. Pište proto do komentářů, když vás napadne nějaká zajímavá věc.

…no a pak všechny ty vychytávky: Seznam najdete na stránce projektu ZDE.

Závěr

Celý projekt se již spustil a můžete využít 30 denní verzi zdarma: Více ZDE

banner-dole

40 komentářů u „Start-up, který vznikl z naštvání“

  1. Super nápad.Tak se těším na tento produkt, třeba se konečně odhodlám a začnu po 12 letech na „infoproduktu“ vydělávat 😉

    Kdysi (2 roky zpět) jsem uvažoval o prodeji e-booku. Říkal jsem si, umím Excel (dle zpětných vazeb lidem mé články pomáhají), mám co nabídnout, je tu jistý nejmenovaný prodejní formulář, proč to nevyužít? Tak jsme si to spočítal a výsledek? Rozdávání e-booku zdarma vyšlo levněji.

    Jsem rád, že někdo přichází s něčím novým, držím vám palce a rád pomohu s testováním.

    Odpovědět
    • Dobrý den Pavle,
      to se dobře čte.. díky moc 🙂 Musím uznat, že jsem se už dříve divil, že nic neprodáváte… já osobně (s vašimi zkušenostmi) bych už drtil anglicky mluvící trh 🙂

      Odpovědět
    • Ne… to opravdu nezvládá 🙂 Samozřejmě o něm vím a pro prodej fyzického zboží je ok, ale my se vůbec tímto směrem nechceme ubírat… Když to přeženu: Můžete si udělat statickou stránku na Dropboxu (zadarmo, ale bez PHP) a přidat tlačítko, které si u nás vygenerujete… a voila: Máte prodejní systém, který funguje 🙂

      Odpovědět
  2. Super nápad a jestli to bude fungovat, tak o uživatele jistě nebude nouze. Přiznávám, že kromě komplexnosti nástroje nejvíce vítám platbu za službu procenty z obratu, protože systém je užitečný teprve když prodává. V opačném případě je to jen hračka. Každopádně jsem se již zaregistroval…

    Odpovědět
    • Dobrý den Miloši… díky moc za komentář 🙂 Ono s těmi komplexními funkcemi musíme velice opatrně… hlavní věc je JEDNODUCHOST: Proto jsem již odmítl návrhy na spoustu super-vychytávek, které by používalo 5 lidí ze 100 a ostatním by překážely.

      Takže nápadů je spousta, ale jen některé projdou, aby se systém… jak to jen říct… nezasvinčil 🙂

      Odpovědět
  3. Danieli, tak to je naprostá bomba :-). Jsem z toho nadšená a hned sdílím dál.
    Lze systém propojit i s nějakým pluginem na členství ve WP? Jedná se mi o to, aby zakoupením služby získal klient přístup k členské sekci (= více webových stránek). Aktuálně to mám celé postavené na Woocommerce a členství řeším přes Woo Membership…

    Odpovědět
    • Dobrý den Zuzano, toto si myslím, že neprojde hned na začátku právě kvůli zachování jednoduchosti systému. Zjednodušeně: Není to v plánech. Na druhou stranu bude systém dělaný pro většinu případů členství (tak, jak to znám z praxe) a nemusí se tedy obnovovat každý rok licence pro Woo Membership 🙂

      Odpovědět
  4. Dobry den, fajn napad, budem rada ak bude ozaj fungovat, ja by som taky nastroj vyuzila. Moja prva pripomienkanje, ze pri registracii formularom na mobile ten formular skace, kvoli tym meniacim sa cislam na stranke, napr.som chcela editovat pismenko v maile a nez som na to tukla, tak stranka poskocila hore a uz som tukla na tlacidli prihlasit sa. Tiez strasne pomaly reaguje pri zadavani pismen a nevyzera to responzivne, hned prva informacia ma.useknite posledne piamena.

    Odpovědět
    • Dobrý den Mariáne,
      složité to nebude, stejně jako 1000 dalších věcí 🙂 Musíme tomu dát nějakou prioritu a bojím se, že tohle bude mít poměrně malou (dle mých rešerší o e-mailových nástrojích), ale slibuji, že to tam přidám.

      Odpovědět
  5. Ahoj Dane,

    držím palce, at to vyjde, už jsem se zaregistroval. Jak tento web, tak web simpleshopu mi na mobilu zatim strasne pomalu nabíhají… Snad se to casem zrychlí. Ale diky za moznost zkusit neco nového.

    Jakub

    Odpovědět
    • Dobrý den Jakube,
      tak to je podivné, protože jsou oba dva weby na jiných serverech a načítají se normálně rychle… není možné, že máte pomalejší internet? Někdy to bývá k večeru, pokud jsou všichni na ADSL lince ve vašem okolí 🙂

      Hezký den a díky za podporu…

      Odpovědět
  6. Díky za odpověď, Danieli. Je mi jasné, že méně známé e-mail platformy budou na začátku trochu „stát bokem“, byť MailerLite není žádným mrňousem. Podle provozovatelů z něj měsíčně odejde miliarda e-mailů.

    Bude možné třeba implementovat na objednávku za úhradu?

    Každopádně držím palce!

    MaK.

    Odpovědět
  7. Zdravím, Dane, díky za odezvu. S implementací se ozvu.

    Všude tady uvádíte náklady 5 % z obratu. Ale k tomu je asi ještě potřeba přičíst náklady na platební bránu, například GoPay či poplatky PayPal. Takže v součtu je to pak u levnějších produktů třeba 10 %. Chápu to správně?

    Fajn víkend!

    MaK.

    Odpovědět
    • Ano, je to tak: Tyto poplatky ale nejdou za tento systém a my je nedostáváme. Platí se GoPay, PayPal pořád (i kdybyste měli nastavený např. systém PayHip, FAPI apod.). Pokud byste chtěl mít jen bankovní převod, tak je to „zadarmo“… pokusíme se co nejvíce napojit různé platební systémy, ať je na výběr 🙂

      Odpovědět
  8. Dobrý den, Simple shop mne velmi zaujal. Konečně něco, co se snad bude dát normálně používat 🙂
    Hned jsem se zaregistroval.
    A mám dotazy:
    1/
    když bych chtěl využít formu prodeje pomocí referenčního affilate (tedy MLM affiliate), bude to možné? Toto úplně všude chybí. Stačila by úplně jednoduchá MLM struktura.
    2/
    vyvíjím mobilní aplikace pro Android i iOS. Bude možné přes Simpleshop prodávat i mobilní aplikace?
    To by mne velmi zajímalo. (v seznamu možností se píše… zboží, ebooky, webináře…. ale konkrétně mobilní aplikace tam uvedenu nejsou).

    díky, ať to vyjde!

    Odpovědět
  9. Dobrý den,

    projekt vypadá zajímavě, jednou by se mi něco podobného mohlo hodit. Mám k tomu pár postřehů: v životě jsem neslyšela o MOSS a musela jsem si to googlit. Hodil by se tam třeba prolink na vysvětlení. Jako potenciálního uživatele s nízkými počítačovými schopnostmi (vrcholem mých dovedností bylo spustit si jednoduchý web na WordPressu) by mě zajímalo, jestli si systém zvládnu spustit a spravovat sama. Držím palce.

    Odpovědět
  10. Dobry den,
    1) je simpleshop.cz vhodny take pro prodej cloudovych aplikaci zahranicnim zakaznikum s mesicni nebo rocni pravidelnou platbou – pripadne na nakupovani kreditu jako napr. u https://www.digitalocean.com/?

    2) Pokud ano, tak ted dokoncujeme aplikaci (podobnou https://freeboard.io) ,kterou planujeme nabizet prevazne zahranicnim zakaznikum. Chapu to spravne, ze kdyz jsem OSVC a neplatce DPH, tak simpleshop.cz se mi postara o realizaci platby (stejne jako plus navic spravne vystaveni faktur pro zahranicni zakazniky a spravne zdaneni?

    Diky moc za odpovedi

    Odpovědět
    • Dobrý den Michale,
      snažíme se udělat prodejní systém pro 95% lidí, kteří mají problém prodávat obyčejné věci. Ostatní nadstandardy budeme řešit později 🙂

      add 1/ v této chvíli nechceme řešit
      add 2/ pokud jste OSVČ a neplátce DPH, tak se musíte plátcem stát nebo identifikovanou osobou (při prodeji do států EU)…. to je jasné a s tím vám nijak nepomůžeme (prodáváte vy vašim klientům, vy řešíte vrácení peněz apod.)… mimochodem se toho nebojte, být plátce DPH není nic složitého a určitě vám to i pomůže kvůli kombinaci: Plátce DPH (vrácení DPH např. za benzín) + paušál pro finanční úřad. My pomůžeme s ostatním (jak, co a kam máte poslat = MOSS).

      Odpovědět
  11. Na úvod – sdílím názor, že s prodejními nástroji je to bída. Zde zatím nevidím řešení, které tuto bídu výhodně vyřeší.

    A) 5% z obratu je docela velká částka. Stačí si to spočítat a porovnat. Pokud byste prodal alespoň 1 produkt denně za 500 Kč, tak je to jen o 230 méně, než zmiňované FAPI. Když prodám více, již tratím.
    Fapi je pro lidi co neprodávají také zdarma, takže tam moc nového a lepšího nevidím. (sice pak nemá napojení na gopay (za které se platí další %), ale API ano) a pro toho, kdo neprodává to je dostačující.

    B) Největší nevýhoda Fapi není cena, ale špatná responzivita formulářů a jejich hlemýždí načítání, špatně udělaný prodej fyzických produktů (knih) atp.. Má spoustu much, včetně občasných eror hlášek.

    Fandím projektu a až bude fungovat a bude skutečně výhodnější než jiné systémy, rád se zapojím do propagace i využívání.
    Procenta z obratu v tomto případě a v této výši budou na škodu. Žádný pořádný zákazník vám do toho nepůjde a ti co neprodávají více jak jeden prodej denně vám moc nepomohou – naopak jen zahltí zákaznickou podporu dotazy na které budete odpovídat a hledat řešení defacto zdarma.

    Odpovědět
    • Dobrý den Samueli, je to přesně tak, jak píšete: Vypočítat si to 🙂 Tento nástroj je pro začínající podnikatele, kteří třeba při práci prodají svůj e-book za 2.000,-/měsíc a obrat postupně roste. Občas jsou i sezónní výkyvy (např. prodej cestovatelských průvodců) apod.

      SimpleShop.cz bude mít i vlastní affiliate program pro vybudování vlastní partnerské sítě (je v ceně 5%). Tento nástroj není pro každého a ani nemá být 🙂

      Hezký den.

      Odpovědět
  12. My jsme to řešili pro http://jakziskatpraci.cz/ a šli cestou Woocommerce. Prodáváme fyzickou knihu i eBook, takže to je i s možnostmi poštovného a platby. Máme tam affiliate, faktury v PDF jsou bez problémů. Vyvinul jsem si speciální ochraný prvek do každého PDF, aby se to nekradlo, případně se dal identifikovat ten kdo to dal do světa (zvažuju jestli tenhle plugin lehce neupravit a nezačít prodávat).

    Jediné co jsme v tom neřešili byl MOSS, ostatní tam buď máme nebo jde v případě potřeby snadno nasadit. Ale není to cesta „snadno si naklikej“ a když započítám svůj čas není to ani levné řešení. Jinak mi ale pro prodej různých ebooků apod. přijde ideální. Napojení na mailchimp, sociální sítě, statistiky apod. snadno řešitelné spoustou pluginů.

    Odpovědět
    • Dobrý den a díky za komentář. Já jsem osobně také vše řešil přes Woocommerce, ale jednoduše to nefungovalo 🙁 Když už jsem vše nastavil a používal, tak se mi najednou někdo ozval, že nemůže zaplatit, nezobrazuje se mu správně stránka apod. Prostě aktualizace pluginů zasáhla do toho nejcitlivějšího: Prodeje.

      Proto jsem se rozhodl systém SimpleShop.cz udělat „bokem“, aby mi to kdejaký update pluginu nebo grafické šablony nerozhodil.

      Odpovědět
  13. Dobrý den, přečetla jsem se zaujetím, ačkoliv nyní prodáávm jen pár bazarových prkotin. Myslím, že na to jdete dobře. Tomu říkám podpora podnikání. Tím myslím hlavně, že platba je procento z obratu. To mi přijde fér, vzhledem k tomu, když se vytvoří e-produkt, který lidi svým používáním „neubírají“, tak mi přijde dost ne-košer rýžovat na někom, kdo to třeba chce jen vyzkoušet a pak zjisít, že prodělal gatě. Ten systém procent z obratu je fajn pro všechny zúčastněné, řekla bych. Až napíšu nějakou super knihu, určitě se k Vaší stránce vrátím, nyní dávám do záložek 🙂

    Odpovědět
  14. Myšlenka dobrá, pan Dostál je nadšenec a ochotně nám vše vysvětlil, provedení a možnosti Simple Shopu jsou velmi zajímavé. Bohužel pro nás je však Simple Shop velmi drahý, 5% z obratu je opravdu hodně. Při našem obratu by nás poplatky vycházely cca 2x vyšší než ve Fapi, které používáme. Ať počítám, jak počítám cenové nastavení SimpleShopu je takové, vychází výhodně jen v případě obratu do 4000 Kč/měs. Což prakticky znamená na vyzkoušení u nových projektů.
    Jak říkám, bohužel, protože jinak mě projekt zaujal.

    Odpovědět

Napsat komentář