Nákupní cyklus – stadia, jejichž úspěšné procházení napomáhá k plnému dosáhnutí cíle
Nákupní cyklus je postup sekvenčního výběru, který zákazník končí nákupem v produktu nebo službě. Tyto postupy mohou být promíchány v závislosti na potřebách zákazníka. Projevuje se ve čtyřech postupech:
- Uvědomění si potřeby
- Získání informací
- Vyhodnocení možností
- Uskutečnění nákupu
Uvědomění si potřeby: Tento krok se týká prvotní potřeby zákazníka. Může to být například snaha vylepšit něco, finanční potřeba nebo přání.
Získání informací: Zákazník je již si jist svou potřebou, a tak se v tomto kroku snaží zjistit, které produkty nebo služby mohou tyto potřeby řešit.
Vyhodnocení možností: Zde se zákazník důkladně zaměřuje na možnosti, které mají největší dopad na jeho potřeby. Toto je často klíčová fáze nákupního cyklu.
Uskutečnění nákupu: Na konci tohoto cyklu se zákazník rozhodne pro produkt/službu, který je nejlépe vyhovující jeho potřebám.
Nákupní cyklus je jednou z nejdůležitějších oblastí marketingu a zejména oblasti tzv. post-purchase zkušeností.
Jakožto podnik, musíte se soustředit na všechna stadia nákupního cyklu, abyste dosáhli úspěšného cíle – prodat produkt nebo službu potenciálnímu zákazníkovi.