Marketingový archetyp


Co je to marketingový archetyp?

Marketingový archetyp je psychologický model, který se obecně používá ve studii spotřebitelských preferencí a v oboru marketingu a značkového manažersví. Model je vyvinut převážně pro média a umělecká díla. Slouží k označení obsahu, který je důvěryhodný, rezonuje na lidské úrovni, je přizpůsobivý, a je často citlivý na emoce.

Jaké jsou typické příklady?

Marketingové archetypy zahrnují postavy, propagované hodnoty, motivy, situace a hravost. Některé hojně odkazované příklady zahrnují:

  • Muž spravedlnosti: Postava, která se vydává na čestnou misi boje proti zlu.
  • Pozorovatel: Postava, která je natolik bystrá, aby viděla skryté stránky každé situace.
  • Dokonalý lyžař: Postava, která se rychle rozvíjí a splňuje požadavky na vysokou úroveň chování na lyžařských sjezdovkách.

Značky také často vytvářejí tyto archetypy za účelem zvýšení vizuální atraktivity svého sdělení. Archetyp může být považován za vyjádření způsobu života, promovanou značkou.

Doplňkové body o archetypu

Typický archetyp je dobrým prostředkem ke sjednocení charakteru franšízy a jeho prvky jsou často sestavovány tak, aby podpořily hlavní příběh. Některé archetypální osobnosti jsou univerzální a vyrobeny pro širokou veřejnost. Jindy jsou spíše úzce orientovány na zaměřenou skupinu spotřebitelů s hlubokou důvěrou v hodnoty, které propaguje daná značka.

Závěr

Marketingové archetypy pomáhají vytváření emocionálních vazeb mezi zákazníky a značkou a poskytují jejím hlasům jedinou identitu. Zákazníci se mohou identifikovat s postavou a mohou ji sledovat, dokud nedosáhnou nějakého výsledku – vedoucího k zobecnění značky.

Wikipedia: Archetyp