Co je to greenwashing
Greenwashing je marketingové taktiky, které jsou navrženy tak, aby vypadaly ekologicky prozíravě, ale ve skutečnosti zakrývají neetické, neekologické nebo dokonce škodlivé praktiky. Je to míchanice slov „zelený“ a „praní špinavého prádla“.
Greenwashing je všudypřítomný, až triviální, a klasická zneužívání technik zevnějšku a falešných informací, které láká spotřebitele k nákupu produktů, jež ve skutečnosti nejsou tak ekologicky odpovědní, jak tvrdí.
Příklady greenwashingu
- Nejasné výroky: když byla společnost Nestle v roce 2010 kritizována za exploataci v oblasti zásobování vodou, upozornili na to, že produkce jejich produktů je „pro životní prostředí příznivá“. Nicméně nepopsali, co tato formulace znamená.
- Nekonkrétní slova: Když společnost Unilever vydala reklamu na mýdla s názvem „Používat, neplýtvat“, tvrdili, že je láhev nejúčinnějším možným způsobem, jak omezit její vliv, ale nepopisují, jak konkrétně toho dosahují.
- Ekoštítky a dištancovaní od skutečností: Plastové obaly na některá mléka jsou označeny jako „plynulé a ohřívány za tepla“, což by mohlo připisovat láhvím schopnost recyklování, kterou ve skutečnosti nemají.
Greenwashing prospívá firemám, ale nikomu jinému; výsledkem tohoto podvádění a zastírání skutečných postupů je zhoršující se životní prostředí a ztráta spotřebitelovy důvěry v značky.
Závěr
Abychom získali náležitou odpověď, musíme se ptát. U všech informací, které propagují greenwashing, je důležité si uvědomit, že se jedná o marketingovou dovednost a vědět, jak je důležité si otázky klást.
Více informací o fenoménu greenwashing možná naleznete na Wiki a>.