Co je to B2C (Business to Consumer)?
B2C (Business to Consumer) je obchodní model, který se vyznačuje přímou interakcí mezi podnikem a koncovým zákazníkem. Smyslem je, aby se podniky soustředily na koncového spotřebitele prostřednictvím velkoobchodních míst, internetu nebo bezprostředního prodeje. B2C je často pojmenováván jako e-commerce, tj. elektronický obchod.
Příklady B2C obchodní modelů
Existují tři hlavní typy B2C obchodního modelu, z nichž každý má svou vlastní speciální definici a úkoly:
- Manufacturer direct: Výrobci kupují zboží za velkoobchodní ceny a následně je prodávají koncovým spotřebitelům. Například výrobce obuvi by mohl nabízet svůj produkt přímo prostřednictvím svých stránek.
- Retail: Dovoluje podnikům nabízet produkty prostřednictvím online nebo offline prodejen. Například prodejny jako Walmart a Target prodávají zboží zákazníkům.
- Distribution: Rozdíl oproti klasickým velkoobchodním modelům je, že produkty nejsou prodávány přímo spotřebitelům, ale pro prodejny a další prodejní kanály. Příkladem by mohly být společnosti poskytující produkty prodejcům jako Best Buy nebo Costco.
Závěr
B2C obchodní modely jsou výhodné pro obchodníky, protože jim umožňují rychle prodat velké množství produktů různým spotřebitelům po celém světě. Použitím B2C obchodního modelu se mohou podniky soustředit na přímou komunikaci s koncovými zákazníky a zefektivnit jejich celkovou marketingovou strategii.