Komunikační mix

Daniel Nytra

Je nutné, abyste vyzkoušeli, otestovali a popřípadě využívali více kanálů komunikace se zákazníky. Reklama na internetu je pouze část marketingu. Zde vyjmenovávám nejdůležitější marketingové komunikační kanály na internetu. Samozřejmě v sestavovaném marketingovém mixu můžete používat i komunikaci s klienty mimo internet (vývěsní cedule na obchodu, stánek na konferenci, PR článek v novinách apod.).

Komunikační mix

Komunikační mix podrobně

  • Internetová reklama – výhodou je možnost rychlého zadávání a snadné měření cílů (ať už tzv. hard cílů (zisky) nebo soft cílů (doba na stránce, lajkování na facebooku apod.).
    • SEM (Search Engine Marketing)
      Snažíte se o umístění odkazu na co nejlepší místo ve vyhledávačích (Google, Seznam, Centrum). Pokud klient vyhledává nějaké klíčové slovo nebo frázi, zobrazí se mu vaše stránky. Jsou dvě možnosti, jak se tam dostat:

      • SEO – Optimalizace pro vyhledávače
        Jde o řadu technik úprav vašich i jiných stránek. Stránky díky tomu budou zobrazeny ve vyhledávači nejvýše na dané klíčové slovo nebo frázi. Neplatíte za proklik, ale stojí to hodně úsilí (času)… a to jsou také peníze!
      • PPC reklama = Placené odkazy
        Platíte za každý proklik vyhledávačům (Google Adwords, Seznam Sklik). Výhody: rychlý start kampaně, nízká cena, cílení na konkrétní klíčové slovo nebo frázi, možnost okamžité editace nebo zastavení, nastavování finančních limitů (za den, měsíc nebo období), přesné měření cílů a zisků.
      • Kontextová reklama
        Reklamu můžete také zveřejnit na obrovském množství serverů (zpravodajské, oborové apod.). Výhody: Platíte za proklik (PPC) nebo zobrazení, cílíte podle umístění (můžete si zvolit, na kterém serveru se reklamu bude zobrazovat), cílíte podle obsahu (můžete cílit na zadané klíčové slovo např. „brazilská káva“ a zobrazíte se např. u článku o dobré brazilské kávě) a další možnosti cílení (geograficky, demograficky, časově apod.). Kontextová reklama může být jak textová, bannerová reklama. Zde je velice silným nástrojem remarketing.
  • Marketing na Facebooku
    I když má Facebook možnosti PPC reklamy s téměř perfektním cílením na uživatele, vložil jsem Facebook bokem. Facebook slouží uživatelům především pro zábavu. Pokud budete mít dobře nastavenou komunikaci na Facebooku, povede to k budování vaší značky. Nečekejte, že přes Facebook budete jednoduše prodávat. Je to ideální nástroj pro budování databáze kontaktů.
  • E-mail marketing
    Velmi podceňovaná komunikace, která je vysoce efektivní. Spousta firem posílá přes email komerční spam. Konverze jsou nízké a mezitím by to šlo udělat mnohem lépe. Postup je přitom jednoduchý:

    1. Dejte něco návštěvníkům vašich stránek ZADARMO: Ebook, dárek, bonus pro nákup za jejich email.
    2. Komunikujte s nimi prostřednictvím emailu. Nenásilně. Nejlépe pomocí firemního blogu. Důležité je, aby pochopili, že jste odborníci pro danou problematiku. Zamyslete se: Od koho byste vy nakupovali např. hodinky? Od odborníka za trochu vyšší cenu nebo na eshopu udělaného z gauče co nejlevněji?
    3. Prodávejte nenásilně: Prodejní prvky mějte až u článků nebo přímo v nich.
    4. Vše měřte a analyzujte. Proč se přes jeden email prodalo více než přes jiný? Byl důvod doba rozesílání, předmět emailu, špatně graficky udělaný email nebo technické problémy? Jen takto můžete vyladit váš nejefektivnější prodejní kanál.

Například článek o emailovém marketingu: Obchodník, co furt maká a neremcá.

  • Inbound marketing
    Jde o proces a aktivitu při které jde především o kvalitní obsah. Užitečný a zajímavý obsah. Součástí tohoto velmi kvalitního marketingu jsou:

    • Obsahový marketing – vytvoření obsahu (text, článek, fotografie, video), které primárně neslouží k prodeji, ale ke komunikaci s návštěvníky a klienty. Ideální je blog.
    • Sociální sítě – využití sociálních sítí (Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, Youtube apod.) pro šíření užitečného nebo zajímavého obsahu. Získávání fanoušků. PPC reklama na facebooku.
    • E-mail marketing – viz E-mail marketing výše
    • Vyhledávače – velký počet lidí stále vyhledává problém, který by rádo řešilo. Hledá obsah. Pokud vytvoříte zajímavý obsah, budou vás vyhledávače „doporučovat“ a budete se zobrazovat na předních pozicích ve vyhledávačích.
    • PR články – pište články mimo váš blog a odkazujte na něj. Je spousta serverů, kde vám rádi publikují váš obsah. Navíc odkaz na váš web pomůže vašemu SEO.
    • Analyzovat – abyste byli úspěšní, musíte analyzovat a učit se z chyb. Základem je Google Analytics, Google Webmaster Tools a A/B testování stránek.
    • Servis navíc – „nejlevnější“ zákazníci jsou ti, kteří už nakoupili a byli spokojeni. Nežeňte se za novými a věnujte se stávajícím. Dávejte jim věci, aby byli na vrcholu blaha. Pak u vás znovu nakoupí a hlavně vás doporučí známým. Cena není jediný faktor, který rozhoduje o nákupu!

Například článek o Inbound marketingu: Marketing bez peněz: Inbound Marketing nebo jsem vytvořil názornou infografiku pro pochopení.

  • Affiliate marketing
    Jedná se o partnerský provizní systém, kdy vaši stránku propagují jiné stránky. Platíte ale až za uskutečněný prodej předem dohodnutou provizi. Ideální armáda obchodníků. Navíc se objednávka uskuteční na vašich stránkách: Máte kontakt na klienta, provizi platíte až po vypršení 14 denní zákonné lhůtě, nastavujete si velikost provize sami, perfektně lze vše měřit přes Google Analytics. Affiliate marketingu se budu podrobně věnovat na svém blogu.

Závěr

Marketingový komunikační mix je základem pro vytváření marketingového mixu a marketingového plánu. Užijte si ho a nezapomínejte, že se vše mění a postupně je nutné vše přepracovávat!

Napsat komentář