Dneska budeme řešit, jak inteligentně a efektivně komunikovat s klientem na blogu. Proč je vůbec dobré mít blog řeším v článku: O obchodníkovi, co neremcá a furt maká. Předpokládám, že používáte WordPress.
Zase platí pravidlo: Učte se z historie, jinak jste z kola ven! Což je trochu předělaný J.A.Komenský 🙂
Obsah článku
Co použít na email marketing
Je několik systémů pro komunikaci s klienty. Dokážou automaticky rozesílat email, až je nový příspěvek ve WordPressu odpublikovaný. Třeba každý čtvrtek v 10:16. Zde je seznam nejznámějších z nich:
- Mailchimp – zdarma do 2.000 kusů emailů. Má všechny potřebné věci. Lze použít jak na blog, tak např. firemní eshop.
- Aweber – podobný mailchimpu, jen nemá do 2.000 zdarma. Trochu více sofistikovanější.
- Plugin Wysija – zdarma do 2.000 kusů, jako Mailchimp. Pak je nejlevnější. Jde pouze na WordPress. Segmentace je vyřešena přihlášením do více seznamů (v nové verzi bude vyřešeno).
Buďte osobní
Pokud máte blog, je důležité mít svůj styl psaní. Nesnažte se pilovat a psát správně jako novinář. Mějte svůj styl! Samozřejmě jsou hrubki problém a občas je uděláte. Nic si z toho nedělejte. Jste jen lidi. Hlavně začněte!
- Používejte vaše jméno a příjmení
- Podepisujte se pod vaše články i pod email
- Ať je vaše fotka vidět
Rozdělujte přihlášené uživatele
Segmentace uživatelů je důležitá. Ne vždycky se to povede. Nechtějte ale sáhodlouhé formuláře hned při registraci. Ideální je registrace pouze přes email (popř. jméno a příjmení) a potom požádat o to, co potřebujete. Pokud budete mít lidi více roztříděné, můžete psát jiné články nebo posílat konkrétní nabídky. Ideální je nabídnout nějaký dárek za vyplnění formuláře.
Myslete na mobily
Už teď je cca polovina emailů otevřena na mobilu nebo tabletu. Je váš blog na to připravený? Responzivní web a email je technický základ! Vyzkoušejte si poslat email, prokliknout se a surfovat po vašem webu přes mobily a tablety. Uvidíte, co vidí ostatní a i sebemenší chybičky odstraňte!
Spousta e-commerce článků píše o tom, že je nutné měřit prodejnost přes mobily. Radí: Udělejte web pro mobily, až se bude přes mobily prodávat. Já říkám, že to je špatně: Lidé se rozhodují, co nakoupí, i během cesty do práce…a jak jinak, než z mobilu! Čím je produkt dražší, tím trvá déle rozhodování. Např. pobyty se určitě konzultují s druhou polovičkou nebo rodinou doma večer.
To probíhá asi takhle:
- 8:00 – pošlete z blogu email s článkem o zajímavé akci na letenky
- 8:15 – přečte si ji odběratel příspěvků na mobilu, proklikne se na váš blog při cestě do práce a zaujme ho
- 12:30 – si to ještě zkontroluje v práci z počítače
- 20:30 – konzultuje nabídku na letenku s manželkou/přítelkyní/milenkou a ta řekne ANO
- Hned koupí ve 21:12 nebo druhý den hledá podobné nabídky a pak koupí v práci nebo večer doma
Minimalismus
Dávejte do emailu fakt minimum informací. Důležité je mít:
- Nadpis „prodává“ – udělejte poutavý nadpis
- Přidávejte obrázky ke každému článku
- Obrázek by měl mít tzv. ALT. Ten se zobrazí, pokud klient nemá zapnuté automatické stahování obrázků do emailu
- Tzv. Call to action tlačítko: Klikněte ZDE apod.
- Mějte dole odkaz na FB, GOOGLE+, TWITTER a ostatní soc. sítě (pokud to samozřejmě má cenu ve vašem oboru)
Kontrola emailu před rozesláním
Zkontrolujte si email který posíláte: u sebe na počítači, na mobilu a na tabletu. Doporučuji použít více typů mobilu včetně iPhonu. To samé platí pro blog.
Podívejte se navíc, jak by email vypadal pouze jako textový.
Musí vás blog bavit
Pokud Vás psaní nebaví, nedělejte to! Je to fakt zbytečná práce. Skoro polovina blogů nemá žádný příspěvek za posledních 6 měsíců. Úmrtnost blogu je fakt vysoká.
Přihlašovací formulář
Nepoužívejte texty jako: Přihlášení k newsletteru… to nikdo nechce. Nejlépe je zaujmout něčím, co by lidi chtěli. Napište Ebook zdarma nebo dejte malý dárek. Více o tom v tomto článku.
Zákon je zákon
Pamatujte na to, že nesmíte svévolně kohokoliv přidávat do svého seznamu. Šlo by o SPAM a to se ÚOOÚ nelíbí. Neplatí ani rozesílání žádosti, jestli náhodou nechtějí.
Samozřejmostí je možnost odhlášení z emailové komunikace. To odhlášení ale můžete „ztížit“ 🙂 Např. napište „Odhlásit z odběru a nedostávat dárky, které se rozesílají“ nebo vtipné video, jako to má Groupon:
Statistiky
Kontrolujte, kdy si lidi nejvíce otevírají vaše emaily. Zkuste změnit čas odeslání a vyhodnocujte. Zjišťujte, proč více klikají na jeden článek a na druhý ne. Ptejte se a učte se z toho.