Google Data Studio umí od cca poloviny roku 2018 jednu super věc: Spojí více reklamních systémů do jedné tabulky nebo grafu.
Pokud k tomu přidáme možnost dopočítávaní vlastních parametrů, je online počítání PNO (poměr nákladů na obrat) na světě. Kdykoliv tak kontrolujete úspěšnost kampaní, které spravuje markeťák nebo reklamní agentura.
Další velkou výhodou je uzpůsobení grafů, tabulek i nadpisů do hezkých výstupů pro šéfa nebo klienta.
Tento článek vás provede správným nastavením tohoto úžasného nástroje pro váš projekt.
Obsah článku
PNO a jak je to v praxi
Občas si mě firmy objednávají, abych pomohl u předkládání výsledků reklamních agentur. Většinou to bývá 1-2x do měsíce. Můžu vám říct, že je to občas k pláči. Arogance a/nebo neprofesionální přístup některých zaměstnanců reklamek je až neuvěřitelný.
Pokud nejste zajímavá velká firma, tak se na vás může klidně učit junior, který přišel k marketingu před půl rokem.
Jasně, není to všude, ale už několikrát jsem to zažil… a proto píši tento článek. Díky Google Data Studiu můžete alespoň částečně zkontrolovat práci reklamních agentur.
Finty reklamních agentur
Některé reklamní agentury neříkají věci na rovinu. To mi fakt vadí.
Například:
- Měří se PNO v Skliku nebo Facebooku bez vysvětlení (obrat z Google Analytics se nebere v potaz)
- Porovnávají se navzájem výsledky Facebooku, Skliku a Google Analytics (neporovnává se pouze v Google Analytics)
- Výsledky PPC kampaní/sestav nejsou rozepsané
- Do nákladů se nezapočítávají všechny výdaje
- Agentury tlačí firmy do plnění cílů a měření metrik, které nejsou zajímavé (FB fanoušci apod.)
- Obchodníci něco slíbí, ale firma to pak už nezvládne správně splnit (problém větších agentur)
- Netestují se další možnosti (občas je brzdou i samotná firma 🙁 )
Většina z věcí byla způsobená neznalostí problematiky zaměstnance reklamní agentury.
Boží Google Data Studio
Google poskytuje nástroj Google Data Studio ZDARMA, který je jednoduchý a dokáže dělat zázraky. Nejen, že se skvěle hodí do prezentace, ale dokáže velice jednoduše kontrolovat problematické místo výkonnostních reklam: Spojuje více kanálů do jediné tabulky nebo grafu.
Graf nebo tabulku si můžete udělat takovou, jak velkou/širokou/barevnou ji potřebujete.
Zde je ukázka pro eshop (můžete si ji prohlídnout online zde). Všimněte si možnosti změny data a dalších parametrů:
Teď ale to nejdůležitější. Do grafu můžete zakomponovat více zdrojů a hodnotu přepočítat online.
Co nastavuji nejraději:
- Reálné PNO skliku pro jednotlivé kampaně/sestavy: Obrat z Google Analytics a náklady z skliku
- Reálné PNO facebooku pro jednotlivé kampaně: Obrat z Google Analytics a náklady z facebooku
Jak jistě tušíte, uváděné hodnoty v systémech sklik a facebook nejsou úplně ty pravé, které potřebujete znát. Systémy se totiž dívají na získání klienta (kupujícího) trošku jinak, než ho chápe většina lidí 🙁 a toho bohužel občas využívají i reklamní agentury.
Google Data Studio zvládne kdokoliv, kdo má přístupy do těchto systémů a naučí se ho nastavit díky tomuto článku. Můžete tedy kontrolovat kdykoliv kampaně a důležité PNO, které nastavuje reklamní agentura nebo markeťák.
Příprava reklamních systémů
Než se vrhneme na samotné nastavování Google Data Studia, musíte nejdříve nastavit systémy okolo. Informace o tom, jaká kampaň, sestava nebo dané klíčové slovo (kreativa) bylo úspěšné, se přenáší pomocí odkazu. Jde o tzv. UTM parametr. Pokud tedy přidáte na konec vašeho odkazu utm parametry, Google Analytics pochopí, že člověk, který se přes tento odkaz proklikl, přišel například z Facebooku a konkrétní reklamní kampaně.
Tyto informace v Google Analytics musíte mít, jinak nerozpoznáte kampaně navzájem. Google Analytics je nástroj, který nám bude sloužit jako zdroj pro získávání hodnot obratů. Správně zadaný název kampaně a sestavy, který koresponduje s utm parametry, je klíčový.
Pokud si nejste jisti, jestli máte vše správně nastavené, přečtěte si článek o UTM parametrech ZDE.
Jak nastavit Google Data Studio
Když jste si správně nastavili všechny reklamní a komunikační kanály, které již předávají správnou informaci Google Analytics, vrhneme se na nastavení v Google Data Studiu.
Vysvětlení, jak to fachá
Google Data Studio je pouze zobrazovací platforma. Veškerá data získává ze zdrojů, kombinuje je a dokáže je i přepočítávat online. To je jeho velká výhoda. Nastavíme tedy společně:
- Konektory: Odkud se mají čerpat data
- Proměnné: Co se bude zobrazovat
- Zobrazení: Jak má vypadat tabulka nebo graf
- Prvky: Jak si předpřipravit platformu pro online změny (např. datum od-do)
Můj mustr pro PPC kampaně
Můžete využít mustr, který jsem připravil pro své klienty. Čerpá obraty z Google Analyticsu a náklady z Skliku, Facebook Ads a Google Ads.
Zde je vidět, která data budete mít pohromadě v skliku. Všimněte si rozdílu PNO reálného vs. PNO od skliku!
…to samé pro Google Ads (zde je PNO stejné):
a poslední Facebook Ads:
Poznámka: Znovu připomínám, že výsledky PNO jsou opravdu dopočtené s ohledem na poslední kanál, odkud klient nakoupil!
Co v mustru najdete
- Vlevo nahoře v hlavičce si překlikáváte, jaký PPC kanál vás zajímá:
- Sklik
- Google Ads
- Facebook Ads
- Vpravo nahoře v hlavičce si vybíráte datum (od-do)
- Jednotlivé „chlívečky“ jsou pak vztažené k PPC kanálu a datu, které jste vybrali:
- Tržby – celkové tržby (obrat)
- Objednávky – počet objednávek
- Průměrná cena obj. – průměrná cena na jednu objednávku
- Uživatelů – počet unikátních návštěvníků
- Detail->Košík – procento lidí, kteří prošli z detailu produktu až do košíku
- Konverze – konverzní poměr transakcí
- Celková cena – Náklady na PPC kanál celkově
- Zobrazení – Celkový počet zobrazení všech kampaní
- Prokliků – Celkový počet prokliků
- CTR – konverzní poměr prokliků ku zobrazení
- CPC Průměr – kolik jste v průměru zaplatili za proklik
- PNO – poměr nákladů na obrat
- PNO (sklik) – kolik ukazuje Sklik
- PNO (reálné) – kolik změřil Google Analytics (jiná metrika, než předchozí hodnota)
- Dole je tabulka rozdělená podle názvu kampaně a sestavy. Všechny sloupečky s údaji se vztahují k těmto řádkům.
Jednoduše. Cool.
Prezentace šéfovi = to chcete!
Představte si udělat hezkou prezentaci pro šéfa/klienta/ředitele/majitele.
Tyto data budete muset odněkud stále dostávat.
S mustrem a Google Data Studiem jednoduše stačí vybrat například Sklik, datum od – do (například celý březen) a kliknout na ikonku:
..a máte pdfko, které stačí vložit.
Úprava grafiky mustru
Nelíbí se vám můj mustr? Není problém editovat.
Klikněte tlačítko a měňte, co potřebujete:
Změna barvy pozadí hlavičky:
..nebo je libo změny velikosti boxíků?
…nebo udělat něco s tím písmem?
Automaticky dostávat info – to chcete taky!
Každý první den v měsíci můžete dostat email a data si připravit.
Postup (nechte na technikovi)
- Připravte si nový zdroj Skliku: Návod najdete na blogu skliku zde
- Připravte si nový zdroj Google Analytics podle těchto kroků:
- Připravte si nový zdroj Facebooku (podobně jako předchozí bod)
- Kopírujte mustr Google Data Studia, který je vpravo nahoře v menu: Mustr volně ke stažení
- Potvrďte všechny kroky (pokud jste zde poprvé):
- Znovu klikněte na kopii vpravo nahoře a vyberte již dříve nastavené zdroje:
Pokud jste vše provedli správně, měl by vám Google Data studio zobrazit vaše data v rámci vašich kampaní, sestav, PNO… GRATULUJI!
Google Analytics a náklady
Bylo by dobré zmínit, že lze udělat jednu fintu: Veškeré náklady rovnou vložit do Google Analytics a tak čerpat údaje o obratu a nákladech rovnou z Google Analytics.
Data a případné PNO byste tedy měli nejen v Google Data Studiu, ale i v Google Analytics.
Jaké zdroje to jsou:
- Google Adwords (nativně, již při správném nastavení propojení s Google Analytics)
- Sklik
- Heureka.cz (sk)
- Zbozi.cz (sk)
- další systémy
Návod najdete například zde pomocí skriptů nebo můžete využít placenou službu (tady má někdo problém s prouděním dat skrz aplikaci třetí strany).
Máte problémy s implementací? Obraťte se na mě a já vám s tím pomůžu.
Good spojení
Dost často je problém v tom, že agentury nechtějí (nebo nejsou schopny) vysvětlit důležitost analýzy a následné optimalizace. Na druhé straně jsou firmy, které ani nevědí, co chtějí měřit. Ví jen to, že musí zadávat reklamu.
V této patové situaci je ideální expert – člověk jako já – který firmě vysvětlí výhody hledání nové komunikace a zároveň hlídá reklamní agenturu, jestli nepáchá zvěrstva. Jsem takový hlídací pes. Výsledky se většinou dostaví již na druhém sezení s reklamní agenturou 🙂
Proto je pro menší a střední firmy ideální spojení:
- Klient – zastupuje know-how z oboru
- Reklamní agentura – výkonnostní složka, která má lidi na grafiku, copywriting, optimalizaci
- Expert – já nebo někdo z mých kolegů, který kontroluje výsledky, ptá se na „špeky“ a zajímavosti v analýzách, hledá případné optimalizace a snaží se inovovat reklamní komunikaci nebo celou strategii na základě výsledků dodávaných reklamkou. Technik, který má rád analýzy a má potřebné znalosti a zkušenosti z jiných projektů.
Pokud byste potřebovali pomoct s nastavením Google Data Studia nebo s pohlídáním výkonnostního nebo brandového marketingu, kontaktujte mě. Pro agentury, které nestíhají školit juniory, doporučuji moje soukromé školení na míru pro 3-10 lidí.
Google Analytics 4 a Google Data Studio
V této chvíli (11.7.2022) lze samozřejmě bez problémů nastavit i Google Analytics 4 s napojením na Google Data Studio, ale horší je to s náklady. Ty zatím nelze přímo do Google Analytics 4 importovat. Doufám, že se to zlepší.
Závěr
Používáte už Google Data Studio? Co se vám na něm líbí nebo nelíbí? Kontrolujete podle něj své zaměstnance nebo reklamní agenturu?
Napište o tom níže do komentářů.
Ahoj Dane, mam dotaz. Ciste nahodou asi nelze v prehledech menit atribucni modely?
Ahoj Tomáši,
ještě jsem to nezkoušel. Samozřejmě na to existují udělátka a našel jsem i toto: https://www.bounteous.com/insights/2018/07/17/multi-channel-funnels-data-studio/. Vždycky se to ale dělá přes Google Sheet nebo nějakou aplikaci.
Další možnost je kontaktovat Standu Jílka, aby to naprogramoval pomocí scriptu a náklady narval rovnou do GA: http://www.standajilek.cz/skripty/ke-stazeni/import-nakladu-do-google-analytics/
Dobrý den, který z mnoha Facebook konektorů doporučujete?
Bohužel je zdarma pouze tento: https://github.com/hellowearemito/dataconnector-facebook který páruje podle názvu kampaně a sestavy. musíte si dát pozor, abyste správně pojmenovali utm parametry při vytváření kreativ ve FB Business účtu 🙁
A v roce 2021?
Ideální je náklady dát do Google Analytics (scripty Standy Jílka) a pak si je brát rovnou do GDS.
import nákladů do GA přes Standovy skripty funguje výborně. Včetně třeba Zboží a Heureky.
Ale pokud jde o atribuční modely, pak možnosti MCF API jsou značně omezené. https://developers.google.com/analytics/devguides/reporting/mcf/dimsmets/interactions
Souhlas 🙁
MCF API a Core API sa dajú prepojiť na základe transaction ID a viete si tak vyskladať atribučné modely pre konkrétne transakcie 🙂
To zní zajímavě 🙂
Rad bych pouzil google data studio, ale nemam data. „Po lopate tohle, po lopate tamto.“ je super. Co kdyz si polopate vytvorim novou webovku a nemam cash na pp., Webovka ma nula navstev. Uz jsem pridal registraci do seznam.cz, i napsal pres 10 clanku, ale jak ziskam backlinky a navstevniky?
Dobrý den, pokud to máte na podnikání, tak jde vždy o tvrdou práci.. jako všude jinde. Doporučím vám blog neilpatel.com a backlinko.com, kde najdete jistě spoustu materiálů pro správné směrování vašeho snažení 🙂
Dobrý den, mohla bych poprosit o radu ohledně napojení FB konektoru – zkouším napojit ten od vývojáře Mito, který je zdarma. Po potvrzení přístupu k údajům pro FB se vrátím zpět na nastavení konektoru a nemám možnost data připojit – stále se mi zobrazuje požadavek na provedení potvrzení pro FB (ten jsem již provedla). Moc děkuji Verča
Dobrý den, Veroniko, zkuste i jiný 🙂
Dobrý den, Dane, díky moc za tipy, paráda. Jeden dotaz – při propojení Adwords či skliku s GA narážím na jeden problém – tabulka s týdenními daty – tedy že v řádcích budou jednotlivé týdny a ve sloupcích data z reklamních systémů a google analytics. Zatím jsem nepřišla na to, jak tento týdenní přehled udělat – přide mi, že časové dimenze reklamních systémů a google analytics se nekamarádí:/
Dobry den, Zuzano,
bojim se, ze to budete muset prehnat pres google sheet 🙁 takto se daji predpripravit hezky data, klidne i spojit a propojit s GDS.
Dobrý den, potřeboval bych pomoci s technickou záležitostí v Google data analytics.
Řekl bych, že jsem v něm poměrně zběhlý ale mám problém s propojením vzorců v tabulkách ve spreadsheetu a samotným Google data studiem.
Bylo by možné se domluvit na krátkém videocallu (cca 10 min) na pomoc? Zkusil jsem už všechny videa a fóra, ale pomoc profesionála jako jste Vy bych velmi rád uvítal. Mockrát děkuji ?
Michal Knopp
Dobrý den, Michale, určitě 🙂 Napište mi na dan@danielnytra.cz