UPDATE 1.12.2016: SimpleShop.cz umí EET!
UPDATE 1.3.2017: Pokud jste autory online produktů, spadáte pod 3. vlnu (1.3.2017) – KLIKNĚTE ZDE
Jak jistě víte, díky panu Babišovi jsou malí a střední podnikatelé zase více bržděni. Nebudu se vyjadřovat k EET ohledně věcí, kterým nerozumím: hospody, hotely, řemeslníci apod. Rád bych technicky vyřešil jeden velký problém, který se týká přímo mě: Zavedení EET od 1.3.2017 u eshopů (maloobchod, velkoobchod), pokud jsou platby prováděné například online kartou. Článek je o tom, jak se na to připravit a co s tím udělat.
Obsah článku
Moje oficiální vyjádření k EET pro e-shopy
„Píp..píp…píp…píp… by se měl… píp… píp… a to nemluvím o …píp.“ – Ing. Daniel Nytra
a ještě doplním:
„To, že jsi paranoik, ještě neznamená, že po tobě nejdou.“ – Woody Allen
Takže, to bychom měli za sebou filozofování a přejděme na řešení.
Druhy plateb a EET
- bezhotovostní převod – nepatří pod EET
- platby kartou – patří pod EET
- dobírka – nepatří pod EET (za určitých okolností)
- urychlující vyplnění bankovního příkazu – nepatří pod EET (např. QR kódy)
- hotovost – patří pod EET
- platby jiné – patří pod EET
1. Bezhotovostní převod
Zde není co řešit: Nepatří pod EET. Prodejce nepřijde do styku s hotovostí a vystavená objednávka je jednoznačně dohledatelná na bankovním výpise dle variabilního symbolu a částky.
2. Online platby kartou
Na webu finanční správy se dočteme:
„Ačkoliv platby kartou zanechávají „elektronickou stopu“, cílem e-tržeb (EET) je evidence většiny plateb v maloobchodě zboží a služeb. Platby kartou jsou druhou největší skupinou hned po platbách v hotovosti, není tedy možné je vyloučit. V takovém případě by data zasílaná finanční správě byla nepoužitelná pro analýzu a nemohlo by dojít k naplnění slibu, že kontroly budou cílené a poctiví nebudou obtěžováni.“
…a bohužel nejde pouze o platební terminály, ale opravdu i o online platby přes platební brány 🙁 ..to znamená, že od 1.3.2017 platí povinnost EET i pro e-shopy (je jedno, co prodáváte).
Tato část je asi největším problémem, protože platba kartou samozřejmě probíhá často. Hezký krok vzad pro e-commerce… nicméně, stejně jako na MOSS, existuje naštěstí řešení.
3. Dobírka
Pravděpodobně byla udělena výjimka na dobírku a nespadá tedy pod EET. Je to ale pouze v případě, pokud peníze převede spediční firma pod variabilním symbolem na váš účet pomocí bezhotovostního převodu… Zajímavé na tom je, že zákazník může platit kartou nebo hotovostí (viz. odstavec úplně dole „Zamyšlení“).
4. Urychlovací vyplnění bankovního příkazu
Nejde o nic jiného, než předvyplněný bezhotovostní příkaz k úhradě, takže do EET nepatří. Dle specifikace nevadí, že využíváte pro tyto služby 3-tí strany (GoPay apod.)… hlavní je dohledatelnost. [UPDATE 29.9.2016: Veškeré platby skrz platební brány spadají pod EET]
5. Hotovost
Jednoznačně patří pod EET a vlastně to kvůli ní vše vzniklo.
6. Ostatní druhy plateb
Spadají pod EET.
Možná řešení pro e-shopy
Jak to vyřešit? Existují 2 varianty pro podnikatele (neřeším, jestli má povinnost od března 2017 nebo 2018):
- Nastavit si podnikání tak, aby neřešili EET
- Vytvoří si firmu mimo ČR v rámci EU (prodávají hlavně v ČR) = nebudou řešit EET podle ČR, i když by měli
- Vytvoří si firmu mimo EU (prodávají po světě virtuální produkty) nebo mimo ČR (prodávají do EU fyzické zboží) = nebudou řešit EET podle ČR
- Zruší platby „V hotovosti“, „Online platby kartou“ a bude možný pouze „Převod“, „Urychlující tlačítka bank“ a „Dobírka“ = nebudou řešit EET
- Vykašlou se na to a načerno budou prodávat cokoliv
- V odstavci níže „Zamyšlení“ je dle mého názoru poslední možnost (např.: z „Platba kartou“ se stává díky zprostředkovateli „bezhotovostní převod“)
- Nastavit si e-shop tak, aby řešili EET
- Naprogramovat si doplněk u eshopu (viz. odstavec níže: „Jak řešit EET“)
Jak řešit EET
Velké společnosti si své e-shopy dokážou naprogramovat… ti menší (jako obvykle) s tím budou mít problémy. My to na našem jednoproduktovém e-shopu SimpleShop.cz už nyní řešíme 🙂 To znamená: Nejen, že systém pomůže vyřešit MOSS (prodej virtuálních produktů do zemí EU), ale navíc od 1.3.2017 budete moct bez problémů využít platbu „Online kartou“ nebo „V hotovosti“… resp. bude připraven na EET.
Napojení na finanční správu (online řešení EET) se děje takto:
- Zákazník si vybral platbu kartou nebo PayPalem
- Vystavuje se výzva k zaplacení (objednávka)
- Přes platební bránu (PayPal, GoPay apod.) se provede platba
- V rámci vystavením daňového dokladu se zašle tzv. datová zpráva o transakci přes XML formát finanční správě
- Server finanční správy pošle zpět potvrzení doručení s unikátním kódem účtenky
- Vystaví se daňový doklad včetně unikátního kódu (viz. předchozí bod)
- Pošle se email zákazníkovi, společně s daňovým dokladem
„Problémy“, které budou vyřešené:
- Jakákoliv změna daňového dokladu má za následek opětovnou komunikaci s finanční správou . Nejde jen o změnu částky, ale např. změnu druhu platby (např. z online kartou (patří pod EET) na bezhotovostní převod (nepatří pod EET))
- Storno daňového dokladu
- Informace o unikátním kódu při exportu do externích účetních programů
- Výpadek systému finanční správy nebo internetu (trochu složitější, ale jde to)
Co je potřeba udělat před 1.3.2017
Zde je nejjednodušší postup, co udělat, abyste po 1.3.2017 mohli přijímat platby kartou nebo v hotovosti NEJEN v systému SimpleShop.cz.
- Jít na stránky etrzby.cz a přečíst si postup
- Vyplnit žádost o autentizační údaje do EET (i když je dost neintuitivní, pokud kliknete na tyto 4 odkazy, myslím že to zvládnete):
- Odeslat příslušnou žádost (pravděpodobně se budete identifikovat přes vaši firemní datovou schránku)
- Získáte soubor s privátním klíčem (jde vlastně o speciální zakódovaný text neboli certifikát)
- Vložit text/soubor do našeho systému (popř. vám s tím pomůžeme)
- Můžete naplno využít platby v rámci EET (kartou, v hotovosti apod.)
Poznámka: Co 3 roky musíte certifikát obnovit.. ale to vám samozřejmě včas řekneme, ať na to nemusíte myslet 🙂
Účetní programy
Samozřejmě účetní programy to umět musí (Pohoda apod.), ale to je v případě, kdy vystavujete fakturu off-line a na nějakém tom dni nesejde (5 dní sem nebo tam 🙂 ). Pokud ale někdo platí online kartou ráno ve 2:30 za virtuální produkt, musí ihned dostat daňový doklad společně s unikátním kódem a produktem.
Virtuální produkty od 1. března 2018
UPDATE 1.3.2017: Díky komentářům níže (díky Honzo B.) jsem více pátral po tom, který produkt bude spadat pod EET v březnu 2017 a který v březnu 2018. Volal jsem znovu na finanční.
Zjednodušeně jde o to, jestli dílo vytváříte = jste autory a prodáváte (od 1.3.2018) nebo přeprodáváte bez přenechání autorství (od 1.3.2017).
Poznámka: Pokud přeprodáváte dílo a máte potvrzení od autora o přenechání autorství, vztahuje se na vás také až 1.3.2018 (3. vlna).
Přesněji o EET v případě virtuální produktů:
- E-knihy, které vytváříte (jste autoři) spadají pod 58.11: http://www.nace.cz/nace/58-11-vydavani-knih/ – EET od března 2018
- Kurzy a školení, pokud jste autoři, patří pod 85: http://www.nace.cz/nace/85-vzdelavani/ – EET od března 2018
- Hostingy pod 63.11: http://www.nace.cz/nace/63-11-cinnosti-souvisejici-se-zpracovanim-dat-a-hostingem/ – EET od března 2018
- Tvorba videa, audia pod 59 (pokud jste autoři): http://www.nace.cz/nace/59-cinnosti-v-oblasti-filmutv-programuhudeb-vydavat-cinnosti/ – EET od března 2018
Zde je věta, kterou jsem do zavolání na finanční správu nechápal. Vztahuje se ale na věci, kde nejste autoři ani nemáte přenecháno autorství: „Zakoupené produkty mohou být přímo staženy z internetu nebo fyzicky dodány zákazníkovi.„, která je uvedena u maloobchodu (EET platí od 1.3.2017): http://www.nace.cz/nace/47-91-maloobchod-prostrednictvim-internetu-nebo-zasilkove-sluzby/.
Doporučení pro autory online produktů (ebooky, webináře, online kurzy, audio, video apod.): Napište jasně větu: „Toto dílo podléhá autorským právům“
Platební brány (např. GoPay)
Jó..ti budou mít asi problémy (viz. metodika EET na straně 6 – ZDE). Je možné, že spousta podnikatelů přestane využívat platby kartou nebo „urychlující“ bankovní tlačítka. Kartu neoblafnete, ta spadá pod EET tak-jako-tak… ale urychlení bankovního převodu, to už je jiná. Co kdyby zákazník (a vy) nečekal 3 dny na zaúčtování transakce?
Jak se dá urychlit bankovní převod? Zřídit si více účtů v různých bankách a nastavit v každém účtu napojení na párování (většinou se to řeší skrz potvrzovací email nebo API). V těch, kde mají podnikatelé účet zadarmo, je to přece „šumák“ 🙂 (Equa, FIO, mBank).
…a hádejte, který systém to umí pak spárovat z více bank 🙂 Ano, je to náš SimpleShop.cz
Zamyšlení
Dobírka nespadá pod EET, i když se platí kartou nebo hotovostí… dopravní společnosti zprostředkovávají dodávku produktu s daňovým dokladem a pak posílá bezhotovostní převod ke každé objednávce. To znamená: Je to lehce dohledatelné… z toho tedy usuzuji, že vzniká:
„Díra na trhu“: Pokud by existovala společnost (něco jako dopravní společnost) a vybírala peníze kartou nebo v hotovosti s následným posláním bezhotovostního převodu ke každé objednávce, potom e-shopy nemusí řešit EET. Důležité by pravděpodobně bylo to, aby se posílala každá platba zvlášť (dle zaplacených objednávek) a až zpětně se účtovaly procenta za služby.
Poznámka: Asi je zamyšlení moc komplikované, ale mě to prostě baví 🙂
Závěr
..a co váš systém? Jak budete řešit platby kartou ve vašem e-shopu? Začněte tlačit na programátory nebo majitele, od kterých máte e-shop pronajatý, ať to vyřeší včas… platební brána GoPay nebo PayPal vám nepomůže…
Zdravím,
pěkně shrnuto. Co se týká věty „Pokud ale někdo platí online kartou ráno ve 2:30 za virtuální produkt, musí ihned dostat daňový doklad společně s unikátním kódem a produktem.“, nejsem si tím, dle nejnovějšího vyjádření pana ministra tak jistý
–> (zhruba v polovině stránky) http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/v-mediich/2016/reakce-ministra-financi-na-clanek-petra-26192
Bohužel to tak je… pan Babiš (na vámi uvedené stránce) správně popisuje případ, kdy si platíte fyzické zboží v neděli a v úterý připravíte zboží a vystavíte fakturu (přesněji: Daňový doklad) s příslušným unikátním kódem a dodáte skrz email nebo přiložíte k fyzickému zboží později = za 2 dny. Tzn.: Dodá se zboží s daňovým dokladem.
To ale neplatí u virtuální produktů: Když dodáváte zboží ihned (platba je online kartou nebo PayPalem), musíte mít i daňový doklad (tzn. i unikátní kód).
Omlouvám se, nějak mi v hlavě nesepnulo to spojení „virtuální produkt“ s tím, že se vlastně hned dodá zákazníkovi. 🙂
Jasně.. ono to je dost komplikované, když do toho ještě dáte MOSS (platbu DPH do států EU u virtuálních produktů), aby se v tom politik vyznal 🙂
Já doufám, že někdo vytvoří modul pro prestashop a tento si budu muset koupit. Mohl byste také rozvést tu možnost založit firmu mimo ČR? Tato možnost mě nenapadla.
Zajímavé… ano, modul by to zvládl a to samé platí i pro WooCommerce (čte to nějaký programátor? 🙂 ).
Co se týká založit firmu mimo ČR, záleží co prodáváte… pokud většina produktů je spotřebovávaná v ČR (většinou jde o fyzické produkty), pak stejně musíte řešit nějaký subjekt v ČR (např. hodně využívaný „odštěpný závod“ pro LTD: https://www.firma-ltd.cz/produkt/ltd-vc-organizacni-slozky-v-cr/ )… pokud ale prodáváte všude po EU nebo po světě (většinou virtuální produkty), řešíte stát sídla firmy.
Zdravím,
naštěstí jsem eshop stavěl sám, takže implementace EET pro platby kartou není problém. Máme však následující problém. Nemáme kamennou prodejnu, přesto jsme zákazníkům dávali možnost osobního vyzvednutí po předchozí domluvě (v rámci jiného byznysu máme stánkový prodej).
Nemáme pokladnu, kterou bysme na místě tiskli doklad s generovaným kódem. A dopředu tisknout je blbost pro případ, že by si pro to zákazník nepřišel. Co říká EET na tohle?
Děkuji předem za názor/nápad/postrčení, jak s tím naložit. Neradi bychom osobní odběr rušili.
Možné popostrčení č.1 (nechete v eshopu řešit EET): Ve vašem jiném businessu (předpokládám jiná firma), budete muset řešit dříve nebo později „EET“, protože přicházíte do kontaktu s hotovostí. Dříve nebo později budete muset mít něco takového: http://www.minipos.cz/nabidka-pokladen/ . Tato vaše „dobírka“ může být řešena úplně stejně jako jiná „dobírka“ 🙂 Tzn. Vyberete peníze v hotovosti na stánkovou firmu, vložíte do vaší EET pokladny a pak pošlete na účet eshopové firmě. Eshopová firma nemusí mít EET kvůli dobírce. Mezi firmami máte smlouvu.
Možné popostrčení č.2: Vystavujete výzvu k platbě v hotovosti při objednání zboží (není to daňový doklad, který musí mít unikátní kód od finanční správy) a zasíláte emailem. Člověk dorazí na váš stánek a vystaví se mu po daňový doklad (stačí přístup do administrace vašeho eshopu a potvrdit platbu v hotovosti (to už máte naprogramované na EET))… to elektronické napojení na finanční správu probíhá až v době vystavování daňového dokladu (faktury).
Děkuji za odpověď. Stačí tedy, když při předání zboží a převzetí hotovosti vystavím doklad přes naší administraci (tedy pošlu do EET a vytvořím fakturu s FIK) a tento doklad pošlu emailem zákazníkovi? Nebo to musí být tištěný?
Ta první varianta je také zajímavá, to mě vůbec nenapadlo.
Ano, dle mého názoru je to možné… osobně to dělám také tak s kurzy nebo ebooky které prodávám. Něco jiného je ale, jak to vnímají lidé: Někteří jsou zvyklí dostávat vytištěné papírky (účtenky, A4, A5 apod.). Uvidíte sám, až to budete dělat v praxi 🙂
Prosím o kontakt Milana Zítka. Potřeboval bych několik informací k implementaci eet do vlastního eshopu. Děkuji
Co když někdo provozuje e-shop a používá pro vystavování faktur jiný systém/aplikaci? Řešením je odeslat objednávku do daného systému a tomu pak dát za úkol vystavení a odeslání faktury. Jenže ne všechny systémy, jsou napojitelné…
Dobrý den Honzo, jak popisuji v článku dole, tak např. Pohoda je rozhodně na toto připravena. Problém ale je při platbě kartou za virtuální zboží = dodat produkt teď hned = po zaplacení mít okamžitě i daňový doklad s unikátním číslem. Pokud ale vydáte zboží později (např. se koupí v neděli), pak se to dá „pozdržet“.. viz. vyjádření pana Babiše: http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/v-mediich/2016/reakce-ministra-financi-na-clanek-petra-26192
Chápu správně, že kromě typu platby se zohledňuje hlavně obor činnosti a že na e-booky a jiné digitální/virtuální produkty se EET nevztahuje?
Pokud myslíte MOSS, tak bohužel ne. MOSS a EET jsou naprosto odlišné věci… MOSS řeší prodeje do států EU (resp. posílání DPH do místa použití produktu) a EET řeší kontrolu nad podnikáním (pokud neplatíte bezhotovostním převodem)… Když to shrnu: Pokud budete prodávat virtuální produkt jako česká firma (živnostník) jinému českému subjektu a využijete pouze bezhotovostní převod, nemusíte řešit ani EET, ani MOSS. (více k MOSS zde: https://www.danielnytra.cz/jak-usetrit-na-prodeji-e-booku-seminaru-dalsich-virtualech/)
Šlo mi o PayPal apod. Pořád se mi tomu nechce uvěřit, že když to zavádějí postupně podle oborů činnosti a nyní náhle údajně stačí platba kartou, paypalem apod. a už v podstatě nezáleží na oboru činnosti/typu produktu, kterým celou dobu ministerstvo/ministr oficiálně argumentovali..
Záleží: Pokud spadáte pod maloobchod a velkoobchod, tak na vás EET platí od 1.3.2017. Hezky rozepsané jsem to našel zde: http://eet.money.cz/koho-se-tyka-elektronicka-evidence-trzeb
Nejsem si právě jistý, zda maloobchod, který vnímám jako přeprodej fyz. zboží obsahuje i infoprodukty, podle mne ne, nebo ano? Resp. pod které CZ-NACE to spadá?
Máte pravdu.. může mi to někdo potvrdit? Toto jsem našel a většina opravdu spadá pod březen 2018:
– E-knihy spadají pod 58.11: http://www.nace.cz/nace/58-11-vydavani-knih/ – březen 2018
– Kurzy a školení patří pod 85: http://www.nace.cz/nace/85-vzdelavani/ – březen 2018
– Maloobchod produktů, které mohou být dodány i internetem pod 47.91: http://www.nace.cz/nace/47-91-maloobchod-prostrednictvim-internetu-nebo-zasilkove-sluzby/ – březen 2017
– Hostingy pod 63.11: http://www.nace.cz/nace/63-11-cinnosti-souvisejici-se-zpracovanim-dat-a-hostingem/ – březen 2018
– Video, Audio pod 59:http://www.nace.cz/nace/59-cinnosti-v-oblasti-filmutv-programuhudeb-vydavat-cinnosti/ – březen 2018
…zkusím napsat p.Babišovi 🙂
Právě kvůli podobným prasárnám jimiž nás místní koloniální správa tak hojně zásobuje mám založenou firmu v Anglii. Podobný krok mohu vřele doporučit každému. Založení britské LTD je bleskové (několik hodin), on line, podstatně levnější než s.r.o., živnostenské listy,jakožto pozůstatek předminulého století v Anglii neexistují, úředníci jsou velmi vstřícní a se vším vám ochotně poradí. A hlavně: Proč dávat své těžce vydělané peníze lumpům, kteří mi stále jen házejí klacky pod nohy?
Dobrý den Miloši, chápu vás a rozumím… bohužel to každý nemůže udělat, protože pokud prodáváte „většinou“ produkty v ČR, musíte se přihlásit k českým úřadům… Proto vznikají u LTD i tzv. „odštěpné závody“ 🙂 Něco jiného je, pokud prodáváte např. do celého světa software a občas do ČR… tam už můžete mít firmu kdekoliv. Opravte mě někdo, pokud se mýlím.
Skutečné řešení je zrušit socialistickou šikanou v podobě EET.
Možnosti:
(1) PETICE: Neřeším, kdo konkrétně je za peticí. Podstatné je šikanu v podobě EET zastavit.
[odkaz smazán, najděte si ho na googlu 🙂 ]
(2) SENÁTNÍ VOLBY v říjnu 2016.
Ano, senát má na EET značný vliv.
Osobně pečlivě vybírám kandidáta, který je jednoznačně proti EET.
Dobrá pomůcka: http://www.volebnikalkulacka.cz
Sorry Ivane, ale musel jsem smazat váš odkaz na politickou stranu, s kterou se neztotožňuji.
S politickou stranou, kterou jste smazal, se také neztotožňuji a určitě nikoho z této strany nebudu volit. Pro mě je zásadní pouze petice proti EET.
Jasně, ale těch petic je více a např. tahle je mi sympatičtější: http://e-petice.cz/petitions/petice-proti-registracnim-pokladnam-eet.html
To je proaktivní přístup! Díky za odkaz na petici.
Není zač a doufám, že poslouží i ostatním 🙂
To že se mi něco nelíbí není důvidnk mazání příspěvků, které nijak neporušují pravidla. Nebo tu vládne nějaká novodobá cenzura?
Konečně nějaký hate. Díky za něj 🙂
Pro lidi prodávající produkt určený výlučně pro český trh bude patrně jedinou šancí jak se zbavit této bolševické šikany založit spolek, který bude legálně vybírat členské příspěvky a jeho členové budou určitou službu či věc dostávat zdarma. Pro velké e-shopy se stovkami produktů by to mohl být problém, ale pro prodej několika produktů, kurzů, školení, placené sekce webu, webhostingu a pod. toto řešení nemá chybu. Stát, který už dávno neplní onu ochrannou roli usedlého bandity kterou tak skvěle popisuje profesor Václav Bělohradský, ale přetransformoval se postupně do role nebezpečného parazita tak přijde nejen o své nesmyslné raporty, ale i o DPH, a daň z příjmu. Ztráta kořisti je pro hrabivce tím nejhorším (a tedy i nejvýchovnějším) trestem a já si myslím, že je na čase současnému zdivočelému státu tuto výchovnou lekci uštědřit. Petice je sice fajn (také jsem ji podepsal), ale jsem si téměř jist, že „naši“ politici nejsou pro užití tak citlivého nástroje dostatečně duševně a morálně vyspělí a slyšeli by spíše na kopanec do zadnice.
Děkuji Miloši, za výborně zpracovaný komentář (obsahově, tématicky i jazykově). Souhlasím, že kopanec do zadního či předního části těla, by krátkodobě pomohl. V tomto případě bych ale raději zůstal u správného výběru volených zastupitelů a nemyslím na populisty 🙂
Není „my“ a „oni“. Stát jsme my.
Děkuji za komentář pane poslanče.
…dělám si srandu 🙂
Dobrý den.
Jak to tedy prosím bude s GOPAY. V úvodu je psáno, že se na to EET vztahuje, a v možnostech řešení je, že ne. Já osobně si myslím že ne, protože GOPAY peníze utržené od zákazníka přeposílá na bankovní účet ponížené o jejich provizi.
Dobrý den Petře, GoPay je jedna z platebních bran a bohužel spadá pod EET: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf (strana 6). 🙁
Zamyšlení a díra na trhu je myslím v tuto chvíli bohužel příliš povyku pro nic. Aplikovat výjímku, kterou dostala naše milá dobírka na on-line platby v e-shopu nelze. Agent Bureš by pak mohl zabalit, protože by neměl všechny big data. Ikdybych přijal premisu, že by to šlo, tak jenom technicky si představit platební bránu, která by přeposílala každou platbu obchodníka bankovním převodem je fikce. Takový settlement by byl pro všechny strany zbytečně náročný.
Dobrý den Aleši, souhlas… ale je spousta podnikatelů, kteří nechtějí být kontrolováni… kdo ví 🙂 Ono by možná někteří dopravci přes noc mohli udělat platební brány 🙂
Jasně, dohled velkého bratra se nemůže líbit nikomu. Pokud ovšem nějaký přepravce začne nabízet popisovanou „českou uličku“, tak si myslím, že si rovnou podepisuje hloubkovou finanční kontrolu.
Je to tak 🙂 a nejen to… možná pak ani nebude dobírka 🙂
Ted v tom mam trochu zmatek – takze ta tlacitka na urychlující vyplnění bankovního příkazu patri pod EET, nebo ne? V seznamu je tam zelene napsano „nepatří pod EET (např. QR kódy)“, v updatu 29/9 je zase napsano „UPDATE 29.9.2016: Veškeré platby skrz platební brány spadají pod EET“.
Takze co z toho plati? Nebo je jenom potreba aktualizovat ten seznam nahore a tudiz patri pod EET? diky moc Danieli, tenhle clanek je presne to, co jsem uz dlouho hledal 🙂
Dobrý den Davide, pokud jakkoliv využijete platební brány (GoPay, Paypal) na jakékoliv druhy plateb (bankovní převod, kartou, urychlující tlačítka), tak vše spadá pod EET.
Pokud si ale sám zařídíte QR kód na faktuře, jde vlastně jen o předvyplnění bezhotovostního převodu – nespadá pod EET.
Aha dobře. Takže když mi toto zřídí přímo banka (předpokládám, že to banka umí zřídit) v rámci jejich vnitro-bankovního převodu na účet, pak to pod EET spadat nebude, protože to je také jen předvyplnění příkazu, je to tak? Problém samozřejmě je v tom, že to bude pouze pro klienty stejné banky, jakou používám já. Jinak bych si musel takový účet+tlačítko založit u každé banky, abych nemusel používat integraci všech přes platební brány (což je zase overkill z druhé strany).
Ano, to by bylo ok… problém ale je, že kolega před časem kontaktoval FIO banku právě s tímto tlačítkem a tam ho odkázali na GoPay 🙁
Hm, tak v tom mám taky zmatek. Já jsem se dočetl, že používání platební brány pro zrychlené převody z účtu na účet pod EET spadat nebudou, na rozdíl od online platby kartou…:(
Dobrý den, Viléme, bohužel jsem přímo volal na finanční správu a je to popsané podrobně v metodice na straně 6: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf ..taky jsem doufal.
Něco jiného je, pokud byste si to vytvořil sám a „přednastavil“ platbu z účtu na účet + měl více účtů: viz. můj odstavec s nadpisem – „Platební brány (např. GoPay)“
Danieli, děkuji vám za odpověď. Metodiku jsem četl už dříve a přišlo mi to, že je moc obecná a vlastně ta tlačítka pro rychlý předvyplněný převod neřeší – „chová se podobně jako platba on-line kartou“ na to nesedí, nesedí na to ale ani formulace „…čistě o platby převodem z účtu na účet“, je to prostě něco mezi tím, jelikož to využívá služby poskytovatele platební brány, ale jedná se o převod na účet. Jeden výklad, který jsem našel, právě ty převody přes bránu z EET vylučoval. Pokud to pod EET spadá, tak je to škoda. Myšlenka řešit to více účty je zajímavá, i když ne tak komfortní, jako přes jednoho poskytovatele.
Vidím, že nejlepší je přímo zavolat, jak píšete. A ještě lepší by bylo mít v ruce nějaké závazné stanovisko. No, je to „sranda“ to EET 🙂
Dobrý den, Viléme,
právě kvůli urychlovacím tlačítkům (skrz GoPay) jsem na finanční správu volal. Nesmíte se na to dívat tak, že jde platba z účtu na účet, ale jako finanční úřad: Zprostředkovatel plateb (PayPal, GoPay apod.), může mít podnikání mimo ČR a já (finanční úřad) na něj nemám páky, aby poskytl údaje o platbách (banky to mají nařízené)…
..takže tak.
Nemám sílu přečíst všechny komentáře nahoře, ale u nás to vyřešíme tak že FU pošleme příkaz o transakci v okamžiku vystavení JAKÉKOLIV objednávky. Kody od FU se pak propíšou do faktury. Žádný extra doklad tisknout nebudeme.
Takže práce na pár hodin pro programátora.
Ano… problém je ta kontrola opravdu všeho. Chápu, že hodně podnikatelů nechce, ať nad ním nějaký úřad kontrolu má…
za mě jednoduše, zruším platby kartou a paypal…bohužel bude poškozen zákazník, může si stěžovat na finanční správě 🙁
Ano Josefe, je to řešení, pokud nechcete být kontrolován finanční správou. Jak ale píši v článku, nejde zase o tak složité doprogramování do vašeho stávajícího systému a vy osobně budete muset pouze 1x za 3 roky generovat nový certifikát.
Tzn.: Pokud vám nevadí kontrola finanční správy pouze na platbu kartou, udělejte to… mohlo by se totiž stát, že vám díky odstranění jednoho druhu platby klesne tržba 🙁
No za poslední rok jsem měl přes paypal realizovánu jednu objednávku, ale chápu samozřejmě, že to není úplně koncepční řešení…pokud budu chtít do budoucna e-shop posílit, asi mě ani nic jiného nezbyde…nicméně moje řešení pomocí „delete“ je tak trochu „z principu“ a uvidíme co přinese EET v praxi…třeba se i dočkáme vyjímky pro karty 🙂 Doprogramovat lze vždy…
Dobrý den, pro ČR jsem měl na mysli platbu kartou (např. přes GoPay).
Danieli, děkuji za souhrn. Z mého pohledu moc nepočítá se situacemi, kdy není vše úplně online.
Příklad: obchodník dělá třeba jazykové kurzy, kurz jde objednat přes web a zaplatit kartou přes agregátor typu gopay (klidně v těch 2:30), avšak až ráno (nebo po víkendu) se k objednávce dostane slečna na recepci, ověří volnost a s objednávkou bude počítat. Další den se k tomu dostane účetní, která si je nasype do účetního programu, a zde vystavuje faktury. Takže až v tomto momentě si bude účetní program „sahat pro kód“ eet a použije ho na faktuře například za tři dny? (netvrdím, že je ideální nechat si platit za kurz s nejistým otevřením nebo že by nešel odstranit ten lidský článek, ale z nějakých důvodů je proces nastaven takhle)
Ještě mě napadá – je teda jedno, kdy a kde vznikne požadavek na eet, respektive „kolik cest“ obchodník používá? Mohou u jednoho obchodníka chodit požadavky z hotovostní pokladny, zároveň automatizovaně z e-shopu, a k tomu třeba třetí způsob u neautomatizované faktury od účetní, která do ní z nějakého důvodu musí dělat manuální zásah?
Dobrý den, pokud máte tento proces, pak nelze využít simpleshop. Faktury se totiž vystavují přímo v něm a okamžitě + napojení na Pohodu je dělané právě formou synchronizace faktur a ne objednávek.
Většinou je to uděláno v simpleshopu tak, že je jediný formulář (simpleshop.cz), který řeší i to, kolik lidí objednalo.. jde to dělat, protože:
– u produktů máte určitý počet kusů (např. 60 míst)
– slečna na recepci vytváří objednávky, jako kdokoliv jiný na internetu (vloží údaje) + pokud se platí v hotovosti, tak označí, že byla objednávka zaplacena v administraci
– slečna na recepci díky tomu má přehled, kolik je volných míst (objednávek, zaplacených) a nemusí to mít ještě v excelu
– systém nedovolí nikomu objednat, pokud jsou kusy (místa) vyčerpané
– systém automaticky vytváří faktury, které se importují do Pohody (účetní pouze kontroluje)
– dá se jednoduše udělat navýšení počtu míst
– účetní již v Pohodě vidí vystavené faktury
Toto je dle mého názoru nejjednodušší postup na kurzy a takto to dělám i já sám 🙂
Co se týče pozdržení (např. o 3 dny), tak EET s tím počítá a eshop opravdu může vystavovat fakturu až v době balení zboží (objednalo se v neděli a posílá se v úterý). Záleží, jak je ten systém naprogramován (propojení s účetním programem je zde na základě objednávek (nedaňového dokladu)).
doufám, že jsem pomohl 🙂
Pardon dotaz nebyl myšlen v rámci simpleshop. Na doplnění – ta „neurčitost“ je tam úmyslně, v jejich případě dochází ke všelijakým přesunům, rozdělování příliš obsazených nebo naopak slučování málo obsazených kurzů, někdy se u první objednávky na kurzu čeká na objednávku druhého studenta aby se kurz vůbec otevřel, část objednávek vzniká ještě jinde než na webu a u slečny na recepci, někdy úmyslně dělají overbooking nad limit učebny… nemají to jednoduché 🙂
Ale pomohl jste mi tím „může vystavovat fakturu až v době balení zboží“, to jsem chtěl slyšet.
Plus jsou pak vyloženě speciality, kdy k platbě dochází v hotovosti, ale zpětně je pak vystavovaná faktura na zaměstnavatele „až někdy dodá údaje“, a nebo naopak (faktura na zaměstnavatele je dávno vystavena, ale hotovost tam zákazník přinese později) – ale naštěstí to obojí je řešitelné, prostě kód proti penězům. Snad to za pochodu nebudou moc měnit…
Rozumím a chápu 🙂
Sleduji, že diskuze směřuji k naprosté kapitulaci, co se EET týče.
A přitom je stále ještě čas spuštění EET zastavit!
Opakuji se, ale je to třeba: Senát na to má vliv!
Ověřte si, že volíte člověka, který bude jednoznačně **proti** EET.:
Viz: http://www.volebnikalkulacka.cz
Díky Ivane, za váš komentář 🙂
A co dobírky ve formě složenek u ČP?
Dobrý den Mikuláši, netuším 🙂 Co vy? Hledal jste, volal jste na finanční správu?
GoPay – mám pocit, že pokud v rámci GoPay nejsem přímým příjemcem platby, ale následně je mi teprve vyúčtována, mělo by to být jiné, než u PayPalu apod., kde peníze jdou přímo na můj účet…
Ne, všechny platební brány spadají pod EET: viz. metodika: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf (strana 6) + jsem navíc volal na finanční správu a velice milá paní mi pomohla. Doporučuji tam zavolat 🙂
To chápu – ale i v metodice se píše o platbách podnikateli, což platební brána GoPay zrovna nedělá, na rozdíl od jiných systémů – platbu přijímá právě Gopay a ta jednou měsíčn platby převádí. Ono není platební brána jako platební brána… 🙂
Fajn, toto bych rád ukončil. Volal jsem na finanční správu, zavolejte tam i vy a dozvíte se to samé… bohužel.
OK, máte jistě důvod i právo to ukončit 🙂
Ano 🙂 Obojí…. opravdu jsou na finanční správě velice milí a vyškolení.
Dobrý den,
pokud tedy nemám na eshopu platbu v hotovosti nebo přes platební bránu, nemusím tedy nic resit-nikde se registrovat? Nebo se musím registrovat i tak a pak to jen nevyuzivam.
Dekuji
Nevím. Zavolejte na finanční správu… toto je jen článek o možnostech platby online a EET 🙂
Dobrý den Dane, to, že platba přes platební bránu spadá pod EET je jasné od počátku. co však doposud jasné není, je KDO má žádat finanční správu o
Jak takový prodej zákazníkovi s platbou přes platební bránu probíhá ? Zákazník nakoupí v e-shopu a pokud si vybere možnost platby on-line prostřednictvím libovolné platební brány, je odveden ze stránek e-shopu a přesměrován na stránky platební brány. Platba pak proběhne z platební karty zákazníka na bankovní účet obchodní společnosti provozující platební bránu a to přes rozhraní platební brány, nikoliv e-shopu. Toto jsou tedy dvě strany (plátce=zákazník a příjemce=obchodní společnost provozující platební bránu) této finanční transakce. E-shop zde nemá vůbec žádnou roli. Dokonce o provedené platbě neví do chvíle, kdy mu platební brána pošle e-mailovou zprávu o tom, že přijala platbu za nějakou objednávku a to dokonce pod svým vlastním objednacím číslem. E-shop si obchodní společnost s platební bránou smluvně najímá, aby za úplatu realizovala platby od zákazníků. A až následně, v předem domluveném intervalu (den, týden, měsíc,…) předává společnost s platební bránou e-shopu kumulovaně realizované platby a to formou běžného bankovního převodu z účtu na účet (který již EET nepodléhá).
Tedy, kdo má povinnost oznámit finanční správě nákup uhrazený platební bránou ? E-shop, který vůbec není účastníkem transakce, peníze nepřichází na jeho účet a o probíhající transakci není ani v reálném čase informován ? Nebo platební brána, která je účastníkem transakce, peníze od zákazníka končí primárně na jejím účtu a o probíhající transakci má informaci v reálném čase ?
Můj laický rozum říká, že těžko může žádat FÚ o přidělení kódu k takové platbě někdo, kdo není vůbec zúčastněnou stranou takové finanční transakce.
A je zde ještě jedna další zajímavá otázka. A to je čerpání kreditů na všech možných kampaních (SKLIK, GOOGLE, ….). Nebot dle zákona :
„Zákon o evidenci tržeb v případě elektronických peněženek, čipových karet a obdobných institutů stanoví specifický postup evidence. Evidovanou tržbou je v tomto případě jak platba, která je určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný příjem, tak platba, která je následným čerpáním nebo zúčtováním té platby, která zakládá rozhodný příjem.Zjednodušeně řečeno bude podnikatel povinen evidovat nejen nabití elektronické peněženky, čipové karty a podobných institutů, proběhne-li v hotovosti nebo jiným obdobným způsobem, ale též čerpání kreditu z elektronické peněženky, čipové karty a podobně. Skutečnost, zda se jedná o nabití nebo čerpání je zároveň uváděna v datové zprávě zasílané správci daně, který tuto informaci zohlední v rámci analýz.“
Tady se peníze čerpají z přednabitých kreditů po každém kliknutí a to v částkách třeba 2,50 Kč … 100x denně i vícekrát … ?????
Ufff asi není doplněná první věta, ale jinak jeden z nejdelších komentářů… děkuji. Dle mého názoru je finanční správě jedno, kdo to oznámí (ať si to vyřeší klient). Pokud to bude řešit prodejní systém, můžete potom implementovat i platební brány jako PayPal a nejste závislí pouze na těch, kteří přistoupili na doprogramování EET.
Co se týká kreditů: Nevím 🙂 ..volal jste na finanční správu?
diskusi o eet jsem jen proletla s tim, že platebni branu nemam, a zatim jsem uvahy o zalozeni pozastavila prave z tohoto duvodu. ovsem zaverecna poznamka o cerpani kreditu v ramci proklikovych kampani – tak to je fakt silne kafe!!! pikantni tecka na zaver, ufff!
Jo..to jo 🙂
Pokud jsem tedy dobře pochopil poslední dva příspěvky, tak zde byla obava z toho, že podnikatel (zákazník kampaně) musí vykazovat čerpání kreditu, který si předem nabil u poskytovatele kampaně.
Na Seznamu mi odpověděli, že to nabití/čerpání kreditu se týká vždy jen poskytovatele služby (výnos příštího období/reálný výnos), takže to není tak, že by zákazník kampaně řešil navíc každé dílčí čerpání kreditu jako nějaký svůj příjem. Nadvakrát si to bude účtovat Seznam, Google…
Dobrý den,
v případě, že zboží prodávám přes Ebay a tudíž používám i platební bránu Paypal, jakým způsobem proběhne implementace a jak to v praxi bude vlastně fungovat?
To fakt netuším 🙂 Obraťte se na finanční správu. Daniel
Děkuji panu Nytrovi za tento Váš podnětný blog, děkuji všem ostatním přispěvatelům za to, že se drží tématu a chovají se slušně – to v internetových diskuzích v dnešní době bohužel zdaleka není běžné.
Smím-li připojit i svou poznámku, celá ta situace kolem EET (a MOSS) mi připomíná doby, kdy platilo útrpné právo. Byl-li člověk obviněn, bez ohledu na to, zda skutečně něco spáchal, nebo ne (např. v čarodějnických procesech to zřejmě bylo křivé obvinění vždy nebo téměř vždy), musel si sám platit kata, který na něm při výsleších prováděl mučení. Ten měl svůj sazebník, bylo jasně dané, kolik stojí natahování na skřipec a kolik lámání v kole, navíc se mu proplácelo i cestovné, ubytování, strava a možná i odlučné. Když se nějaký zapálený historik někde na zámku nebo hradě pustí do výkladu takovýchto podrobností, návštěvníci památky žasnou, jak absurdní doba to byla. A všichni do jednoho odcházejí šťastní, že takové poměry jsou už dávno pryč a že něco takového nám už nehrozí.
Jenomže se změnily jen prostředky – ten princip zůstal. Aspoň mně to tak připadá… Zkuste mi to někdo vyvrátit.
Pokud jde o mě, mám vlastnoručně postavený mrňavý e-shop na bázi WordPressu a pluginu Easy Digital Download, v němž prodávám vlastní digitální produkty, takže EET se mě týká od 1. 3. 2018 (aspoň si to takto vykládám). Do jakéhokoliv sofistikovanějšího technického řešení se mi nevyplatí investovat další úsilí a finance, protože nechci-li se stát plátcem DPH (a to vážně nechci, z obratu v e-shopu bych účetní neuživila a sama si všechny ty papíry kolem DPH neudělám, navíc to přece z principu nedělám proto, abych živila účetní…), do zahraničí prodávat stejně nemohu (že je prodej PDF souboru služba a že je platba přes PayPal/kartou úhrada v hotovosti, to je pro mě stejné překvapení, jako kdyby mi tvrdili, že kráva je šelma).
Takže – až nastane den D, deaktivuji v tom pluginu možnost platit přes PayPal/kartou a ponechám pouze převod. Určitě tím o nějakého toho zákazníka přijdu, ale vzhledem k tomu, že moje cílová skupina je velmi specifická a v celé České republice se jedná jen asi o 1 000 osob, to, co od nich reálně mohu utržit, mi nemůže pokrýt náklady na EET (tedy v mém případě na pořízení a zprovoznění úplně jiného e-shopu, který by EET zvládal, nebo naprogramování řešení pro stávající e-shop na zakázku). A proč bych měla vydělávat nulu a ještě na to doplácet z jiné činnosti?
Člověk by si myslel, že když chtějí páni nahoře vybrat vyšší daně, mohli by aspoň člověka nejdřív nechat ty peníze vydělat (ani bych nestála o nějaké dotace, podpory, pobídky, úlevy), stačilo by mi, kdybych mohla svobodně a podle svého vlastního uvážení dělat to, co chci a co umím. Zmiňovaný e-shop mi v podstatě vydělá tak akorát na pokrytí nákladů na hosting, doménu atd., práci samozřejmě nepočítám. Díky úplně jiné převažující činnosti se mi jinak daří poměrně uspokojivě, nepatřím do skupiny těch nejmenších podnikatelů s obratem do 250 000 Kč, kteří mají šanci se z EET vyvléknout, daně a veškeré odvody normálně a řádně platím.
Měla jsem ale nějaké sny a plány na další rozvoj – a ty mi pánové sprostě ukradli. Přitom by to mohlo tak krásně fungovat – prodej e-knih a podobného sortimentu mě fascinuje, funguje to automaticky, zákazník dostane prakticky hned to, co si objednal… Do jiného státu EU nesmím prodat soubor v elektronické podobě, ale vytisknout ho a poslat poštou mohu – chápu to správně? V kombinaci s platbou převodem se to prodraží i na několikanásobek ceny toho produktu jako takového. A je to opravdu náramná podpora ochrany životního prostředí… Ono těch kamiónů asi ještě jezdí po silnicích málo a ty tonery do tiskárny jsou také asi vyloženě zdravé…
A ještě mě napadá – smím tedy vůbec v jiné zemi EU poskytnout službu ZDARMA? A budou mi to na FÚ věřit, že to bylo zdarma? Myslím, kdybych třeba někde odučila kurz – výukové materiály bych prodala normálně jako fyzický produkt (výtisk) a výuku bych k tomu dala navíc, zdarma.
Mrzí mě, že člověk pořád musí vymýšlet nějaká nestandardní řešení… Děkuji všem za jejich sdílení.
H. L.
Tak toto je asi nejdelší komentář, který jsem kdy viděl 🙂
Pravděpoodbně bude EET výjimka pro eshopy popř. platby přes GoPay nebo PayPal… takže se vás to asi nedotkne. Necháme se překvapit p. Babišem 🙁
Dobrý den pane Nytro, zjistil jste nějaký update kolem virtuálních produktů? Znepokojuje mě přesně to samé co Vás:
„Co mě udivuje, je věta v NACE 47.91 (maloobchod): „Zakoupené produkty mohou být přímo staženy z internetu nebo fyzicky dodány zákazníkovi.„, která je uvedena u maloobchodu (EET platí od 1.3.2017): http://www.nace.cz/nace/47-91-maloobchod-prostrednictvim-internetu-nebo-zasilkove-sluzby/.“
Děkuji,
Tomáš Macek
Na to můžu jedině napsat “ 🙁 “ Daniel
Volal jsem na infolinku 225 092 392 (Metodické dotazy týkající se evidence tržeb budou operátoři zodpovídat na telefonním čísle 225 092 392 v pracovních dnech od 9:00 do 17:00 hodin.) , paní neveděla. Máme si dát závazné posopuzení
Výjimka nebyla schválena a to znamená, že maloobchody a velkoobchody musí řešit EET ve spojení s online platbou kartou.
EET pro eshopy je největší nesmysl co může být. Vždyť všechny ty platby jsou elektronicky dohledatelné, tak proč to ti chytráci chtěji ještě evidovat znovu. Vždy jsem si myslela, že se to týká hlavně podniků jako restaurací apod., protože tam jsou největší úniky. To vím od přibuzné, která v této branži dělá léta. Tam se běžné část tržby neeviduje, zaměstnanci dostávají větší část platu na ruku na černo atd. tam to takto funguje snad už od revoluce. Ale proč to zavádět u eshopu? To mě hlava fakt nebere. Oni opravdu chtěji většinu malých eshopů zlikvidovat. Snad ti chytráci stihnou schválit tu výjimku.
Tak nestihli schválit výjimku… takže EET bude nutné u platby online 🙁
Dobrý den, řeší vůbec nějaké platební brány EET?
chápu, že paypalu je nějaká česká legislativa ukradená, ale třeba ani ČS se tím nezabývá. Je jim asi jedno, že eshop by od nich mohl odejít. Pokud teda na trhu nějaká je, která to umí… to nevím
Dobrý den, Lenko,
musí to umět fakturační program, ne platební brána. U Simpleshop.cz EET již může kdokoliv nastavit a stejně by to měli mít i všichni ostatní poskytovatelé eshopů nebo fakturačních programů. Daniel
Díky Danieli,
no mě právě dal poskytovatel eshopu na výběr 3 možnosti
1) udělá to eshop,
2) udělá to fakturační program idkolad, pohoda, money,
3) nebo třetí strana tedy ta zmíněná platební brána.
Právě, že jsem žádnou nenašla co to umí a vlastně by to bylo nejjednoduší řešení. Od GoPay mi vždy přijde potvrzení o platbě a tam už by ten kod klidně mohl být. ale proč to dělat jednoduše, že 🙂
A simple shop funguje i na fyzické produkty nebo jen pro virtuální ?
Dobrý den, Lenko,
když vezmeme v potaz i zahraniční platební brány, kterým je to naprosto „šumák“, tak se ten bod č.3 škrtá (rozumím, jsou tam české GoPay, ThePay apod., ale stejně i tak hodně eshopů používá PayPal).
SimpleShop.cz používají klienti pro prodej fyzických produktů.. viz. např. EET pokladny 🙂 : https://www.minipos.cz/mobilni-pokladna/
Dobrý den pane Danielli, již dva dny nespím z toho co mne čeká.
Mne nevadí, že musím uvádět obrat- dělala jsem to doteď. Vadí mi ztráta času, která se tomu musí věnovat a to, že někdo mi přisuzuje špatný úmysl. (všichni jsou zloději). Mám eshop nastaven tak, že jsem mohla třeba 6 hodin mít pracovní cestu a vše se dělo automaticky.
Prosím jak to bude nyní, pokud si budu chtít nechat platební brány a všechny dostupné způsoby plateb.1. Co se bude dít, když si nědko objednáv v noci? 2. Budu muset sedět u počítače a zasílat potvrzení?
Jaký tedy systém doporučujete, pokud vlastním program pohoda mini. Prestashop. (nejsou propojené).
Která varianta nebo systém bude nejjednodušší a levnější. (nevlastním obchod, jen eshop)
Děkuji za Vaše články
Dobrý den, Věro,
není to zas tak problém pro ecommerce. My jsme u simpleshop.cz EET vyřešili už dříve, takže jej fakt stačí jen nastavit a fungujete dál…
add 1/ Pokud někdo objedná v noci, nic se neděje… fakturu můžete vystavit později a přidat ke zobží, které prodáváte
add 2/ Nemusíte… „problém“ by mohl nastat, pokud prodáváte virtuální proudkty, které musí být s daňovým dokladem ihned dodané… ale pokud využijete simpleshop.cz, je vše dělané automaticky a funguje skvěle 🙂
Neměl bych to asi ještě psát, ale připravujeme s kolegou i normální eshop, který bude mít košík a možnost využívat všech výhod simpleshopu… to ale až v první polovině roku 2017.
Daniel
Dobrý den,jsme z toho všeho teda velice vedle! My vytváříme digitální programy do vyšívacích strojů, které následně prodáváme na Etsy- je to digitální soubor ZIP – neprodáváme hotové výrobky, nic nezasíláme poštou či letecky atd. Na Etsy nám lidé zaplatí přes Pay Pal a ihned si produkt stáhnou a můžou vyšívat. Z 98% máme zákazníky z celého světa, tudíž nakupují v různých hodinách a převážně v noci. Prodáváme tedy, jestli to dobře chápu ,, virtuální produkt“ ale zákazník si tento produkt stáhne ihned po zaplacení je to otázka asi 5 minut. Zajímalo by mě ,jak máme tedy vystavovat nějaké účtenky k faktuře, kterou zasílá zákazníkovi automaticky ETSY, my s fakturou nemáme nic společného- krom vyplněných údajů o firmě a DIČ, peníze jdou na Pay Pal – a jak tedy máme ihned k faktuře, kterou my nevystavujeme ( vystavuje Etsy ) dodávat účtenku, protože si zákazník produkt ihned stáhne? Jak to máme dělat v noci a jak to vlastně máme ohlídat- to je naprosto nemožné!. Jak máme v praxi tohle řešit? To máme donutit nějakým způsobem Etsy aby vystavovalo za nás účtenky?:-)
My platíme portál Etsy- a to podotýkám, že jsou nemalé peníze- za to že za nás prodává naše produkty. Jsme z toho všeho docela zmatení a ani na úřadech nám nejsou schopni říct jak to má být v našem případě správně !!! Což je opravdu výsměch, že úředníci si sami neví rady. Radí bychom se již konečně dopátrali správné odpovědi, kterou jsme zatím nikde nedostali.Velice děkujeme
Myslím si, že je to otázka na etsy… kdybyste prodávala přes vlastní stránky a využila prodejní formulář simpleshop.cz, tak to řešit nemusíte 🙂
Ve vládě by měli být inteligentnější lidi, kteří neschvalují takové paskvily. Lidi , kteří jsou praktičtí, kteří chodí sami do obchodů, nakupují, vědí kolik co stojí a jak to funguje. A ne nějací panáci, kteří mají na všechno asistentky a manželky za ně nakupují a vše dělají. Tito lidé nemají vůbec ponětí o životě normálních lidí. I když nemám sama eshop, tak nakupuju online a hned mě napadlo, jaká zátěž je toto pro eshopy a že to hodně eshopů zlikviduje. Nemusela jsem o tom ani přemýšlet (tak jako ti panáci ve vládě), prostě to inteligentního praktického člověka hned napadne.
Doporučuji eshopům, kteří prodávají digitální produkty, aby si založili firmu v UK nebo někde jinde v Evropské Unii (tam kde není povinnost EET). Jde to velmi rychle si založit firmu v zahraničí, mnohem rychleji než u nás a bez té šílené byrokracie. A hlavně online, nemusíte nikam jezdit !!!! Vygooglujte si info. Nevím teď jestli byste neměli pak povinnost k DPH v té dané zemi, pokud ano, jde to také velmi rychle se tam zaregistrovat jako plátce DPH. A vše řešit online. Já sama nemám zatím firmu v UK, ale budu mít za pár měsíců (asi v US), zatím jsem pouze plátce DPH v Anglii a funguje to super. Prodávám fyzické zboží v Anglii (nemám eshop), mám tam fyzické zboží na skladě, jsem tam registrována jen jako plátce DPH (pokud máte zboží v té dané zemi na skladě, je třeba se tam zaregistrovat k DPH hned, u digitálních produktů nevím. Firmu tam zatím nemám. Jedna firma mi dělá danové priznání k DPH (VAT) a zastupuje mě před jejich finančním úřadem. Funguje to super, rychlé, vše online (používáme např. Dropbox na dokumenty) a není to zase tak šíleně drahé. Takže všichni kdo můžete založte si firmu někde jinde, aby vás tento zákon, kteří vytvořili hlupáci nezlikvidoval.
Děkuji Romano za přípěvek 🙂 Daniel
Dobrý den,
vidím tu poměrně velký problém s číslem faktury do XML věty pro eet.
Jednoduchý příklad:
Zákazník kupuje věc na shopu, platí přes e-commerci. Pokud bych měl zaslat ihned XML větu na EET, jaké uvedu číslo dokladu, když jsem ještě žádný doklad nevytvořil (vytvářím jej až se zboží odesílá na zákazníka)?
Napadla mě nějaká řešení a rád bych znal Váš názor:
1) Nejjednodušší řešení by bylo poslat EET ve chvíli kdy vystavuji fakturu (zařídí účetní systém např. Pohoda). To ale může nastat až za tři dny po zaplacení, kdy zboží posílám. Podle paskvilu pardon zákona, jak jsem ho pochopil je to špatně.
2) Vytvořit si nekonečnou číselnou řadu faktur a přijatou objednávku automaticky opatřit číslem z této řady. Čímž to číslo zašlu na EET. To samozřejmě přináší problémy se storny a změnami objednávek. Vypadá to, že tento způsob bude asi jediné použitelné řešení na tento nesmysl.
Co si myslíte o tom bodu 1 ??
Dobrý den, Jiří,
vy do EET neposíláte číslo objednávky, ale číslo daňového dokladu (faktura)… takže nevadí, když je to zpožděno a posílá se společně s fakturou o 3 dny později např. z Pohody.
Daniel Nytra
Pokud hledáte řešení pro EET eshopy, tak v php knihovně to vyřešily např. zde http://eet-php-knihovna.radovankaluza.cz/
Díky Karle za super příspěvek! Daniel
Dobrý den
Jak je to s prodejem aplikací a her přes digitální distributory jako je Google play, iTunes, Steam? Tezko si dovedu predstavit ze by se dalo EET implementovat na tyto prodeje…
Dobrý den,
ideálně se zeptejte přímo finančního úřadu. To fakt nevím… Daniel
Ahoj, termín začátku druhé vlny eet se neúprosně blíží. A já si stále nejsem 100 % jistý, jestli si musím zřizovat registraci. Prodávám zatím jen ebooky, do budoucna hodlám zapojit další pouze virtuální produkty.
Na internetu se snažím hledat, nejlepší informace jsem dostal zde, ale ani tady není názor úplně 100%.
Dozvěděl jste se nějaké nové informace, nebo stále platí, že si eet zařizovat jako prodejce virtuálních produktů nemusím? 🙂 Děkuji za odpověď a Váš čas.
Ahoj Honzo,
znovu jsem si nechal potvrdit a podle toho upravil článek: Pokud jste autor ebooku, videa, audia apod., spadáte pod 1.3.2018 (3. vlna). Pokud přeprodáváte virtuální produkty s tím, že u autorů máte potvrzení o přenechání autorství, spadáte také pod 1.3.2018 (3. vlna).
Pokud ale nejste autorem a nemáte smlouvu s autorem o přenechání autorství, musíte mít ode dneška (1.3.2017) nastaveno EET.
Navíc doporučuji všem autorům dát tuto větu do patičky nebo do samotného díla: „Toto dílo podléhá autorským právům“. Vše konzultováno dnes (1.3.2017) s finanční správou.
Dobrý den,
mám dotaz, pokud si u nás na e-shopu někdo objedná fyzický produkt a zaplatí kartou, mohu mu vystavit daňový doklad(= zaevidovat platbu do EET) až s odesláním zásilky a faktury až o týden později? Nehovoří zákon, že to musí být v okamžiku, kdy se dozvím o platbě?
Dobrý den, Roberte,
stačí zaevidovat platbu při vytvoření daňového dokladu. Tzn. zaplatil vám to v neděli večer, ale vy vytváříte fakturu až při balení v pondělí… to je v pořádku.
Dane a co prodej přes systém Benefity? Prodávám on-line kurz. Prodávám ho na svém eshopu. Peníze neberu, klient platí body. A společnost mi body promění za peníze a strhne si provizi.
Tohle fakt nevím 🙁 Ideálně zavolat na finanční správu… Dle mého názoru se platba body týká EET. Díky tomu, že jsi ale autorem (jestli to chápu správně, tak je kurz tvůj), tak to začneš řešit až ve 3. vlně (od 1.3.2018). Zatím je tedy typ platby „šumák“.
A pokud jsem prodejce svého vlastního SW (EET od 1.3.2018) a zároveň beru platby kartou (Paypal), tak bych měl evidovat v EET od rok dříve, tedy už teď. Chápu to dobře?
To je hezký, jak jste se stal pro nás daňovým poradcem 🙂
Dobrý den, Davide,
jde o to, že spadáte pod autorské právo a když jsem to rozebíral s finanční správou, tak mi bylo řečeno, že to spadá pod EET od 1.3.2018 (3.vlna). Kdybyste přeprodával software od někoho jiného, tak spadáte do 2. vlny. Takhle mi to řekli a několikrát jsem se ptal, jestli je to opravdu správně.
Díky moc. Takže kartu můžu brát v eshopu bez EET ještě rok. Prima 🙂
…nebo ne-českou firmu? 🙂
S ohledem na prodej ebooků doporučuji ještě zkontrolovat živnostenské oprávnění.
Evidence prodeje ebooků od března 2018 (3. vlna) spočívá v klasifikaci činnosti jako CZ NACE 58 – Vydavatelská činnost. Vydavatel je v tomto případě ten, kdo má autorská práva a zároveň ebook prodává.
Takový člověk ale může narazit na problém, pokud by vydavatelskou činnost neměl ve svém živnostenském oprávnění (obor č. 14).
Ze zkušeností vím, že to doteď nikdo neřešil protože ebooky se prodávaly v rámci oprávnění pro maloobchod či vzdělávací činnost. Nyní z toho vznikl hezký háček, na kterém Vás mohou úřady nachytat.
Děkuji Pavle za upozornění…
A můžu se zeptat, jak by to bylo v případě zahraniční platební brány? Třreba Paylike?
Je to to samé… bohužel. Musíte vyřešit EET u sebe.
Jak je to tedy s prodejem na Etsy.com ? Jde o prodej přes zahraničního zprostředkovatele, který není v tuzemsku a nabízí moje zboží online a vystavuje fakturu ze zahraničí. Zákazník platí kartou nebo paypalem zprostředkovateli a zboží posílám kurýrem za hranice ČR?
Nevím 🙂 Zavolejte a zjistěte si to 🙂
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat. Služby, které spadají pod MOSS, tedy do EET taky patří, když jsou zaplaceny kartou online, že?
Děkuji
Je to spíše něco jiného… záleží na vašem oboru a jestli platba není bezhotovostní platba. MOSS s tím nemá nic společného… tzn. pokud budete virtuální produkty jako restaurace prodávat z účtu na účet, nebudete nikdy muset řešit EET.