Crowdfunding je cool: Je nový, voní exotikou a dostanete peníze ještě dříve, než do toho finančně „zahučíte“. Nejde to nevidět: Nejúspěšnější projekt získal více než 13 miliónů dolarů. U nás Dan Přibáň získal na trabanty téměř 3 milióny korun. V posledním měsíci mě požádali celkem 4 lidé o pomoc v souvislosti s tímto fenoménem: „film, kniha, CD a cestování“. Láká mě to… tento článek je 1. díl seriálu: O vzniku jednoho z nich.
Obsah článku
Takové normální dobrodružství
Jde o nový projekt mé přítelkyně Lucky. Díky blogu luckycesta.cz má již několik stovek emailů a to samé na FB a Google+. Twitter z nějakého důvodu ignoruje a přitom by ji technici a markeťáci žrali… 🙂
Odtajněné body projektu
- bude to dobrodružství spojené s cestováním
- bude to 2-3 měsíce dlouhé
- bude se cestou natáčet film
- bude to příští rok 2016
- bude to dámská jízda = nebudu tam já 🙁
- bude to pecka!
Suma-sumárum
Při studování jednotlivých postupů úspěšných projektů jsem narazil na spoustu důležitých bodů utopených v omáčce obecného kecání o ničem. Vše jsem seřadil chronologicky a popsal obecně pro jakýkoliv projekt:
- budovat databáze fanoušků (email, FB, Twitter) a dlouho dopředu s nimi udržovat kontakt
- vytvořit systém blogu (ideálně na systému wordpress)
- zjistit, kdo je persona cílovky
- přidávat příspěvky z oboru (tvořit obsah)
- publikovat a dávat vědět (zde pomůže reklama na Facebooku)
- příprava projektu
- finanční příprava (nezapomínat, že v době přípravy se nevydělává 🙂 )
- kolik minimálně a ideálně chci získat (tento rozdíl je možné pokrýt z vlastních zdrojů – viz. bod č.4)
- zjistit si podmínky serverů, kam se vystaví poptávka
- vybrat si druh crowdfundingu
- příprava prostředků (lidé, kde seženu stroje nebo vývojáře apod.)
- příprava dalších věcí okolo (např. načasování)
- příprava prodejní stránky na stránkách crowdfundingového serveru
- opravdu kvalitní video s vysvětlením (doporučuji najmout profíka: scénář, kamera, zvuk)
- kvalitní texty polopatě (neboli pro blbce)
- být hodně osobní a nebát se lidi rozesmát (emoce jsou velice důležité)
- připravit si odměny, které lidi zaujmou („Hřejivý pocit z pomoci za 500,- Kč“ asi nezaujme)
- spuštění projektu
- dát o tom vědět na vaší databázi kontaktů
- rozjet marketingovou kampaň pro získání kontaktu a posléze požádat o podporu na prodejní stránku
- rozjet marketingovou kampaň pro získání podpory rovnou na prodejní stránku
- testovat jednotlivé reklamní kanály
- upozorňovat na konec akce
- pokud chybí pár peněz do úspěšného konce, doplnit z vlastních finančních zdrojů
- sranda přestává, pokud jste peníze opravdu vybrali 🙂
- 1 noc oslavy
- několik měsíců tvrdé práce dle bodu č.2
- stále dávat lidem vědět, co se děje (blog, email, FB…)
- stále budovat databázi kontaktů (můžete mít navazující projekt: Další cesta, hudební album nebo kniha)
- vytvoření prodejní stránky (např. plugin pro WordPress: WooCommerce) a rozjet marketing pro nepřímý prodej (více v článku: „Chcete mít stálé zákazníky? Chovejte se jako drogoví dealeři!„
- post-akce
- prodeje produktu
- stále budování databáze kontaktů
- stále PR
- přemýšlení o nových crowdfundingových projektů
(nebo: „No to určitě! Už do toho nejdu!“)
Bod č.1: Lucka + blog = kontakty
Lucka si objednala grafika, který ji navrhl stránku cestovatelky „na míru“ + se nechala profi vyfotit. Stránka nejdříve vznikla v systému Joomla, ale hodně rychle jsem ji předělal do WordPressu. Minulý rok sepsala EBook zdarma o cestování (vážně je skvělý) a já přidal pluginy do WordPressu. Systém má nastavený pro autoresponder Mailchimpu, takže systém pro budování databáze kontaktů je hotový.
Je hodně aktivní na Facebooku a díky novinářské praxi píše kvalitní články na svůj blog a všude možně: Magazín Koktejl, Travel Focus. Zároveň si dělá PR v Objektivu a na UPC televizi moderuje cestovatelský pořad Travel Journal. Uffff… to bychom měli 🙂
Cílovka je zatím obecná a doplním v dalším díle.
Závěr 1. dílu
Je nutné vyzdvihnout jednu super věc na crowdfundingu: Levný test vašich projektů. Pokud neuspějete s projektem a jeho marketingem, nebude vás to stát statisíce nebo milióny, jako kdysi dávno: „Udělám firmu – najmu si lidi – vyrobím věci – nikdo to nechce“.
…a co vy? Setkali jste se vy někdy s crowdfundingem? Jaké to bylo? Co jste zjistili o svém projektu? Pokračujete v dalších projektech?
Jo to bude zajímavé, už se těším na další díly, crowdfunding je zajímavé téma.
Lucku znám, taky ji sleduji, snad se jí vše povede 🙂
Super! Díky moc za komentář a určitě se jí to povede… je to holka šikovná 🙂
Inspirativní pohled z kterého je vidět, že získaní peněz není jednoduché a stojí za nim obrovské množství práce (času).
Osobně jsem v lednu dal na svůj blog o Excel informaci o možnosti zaslat příspěvek na provoz mého blogu. Už mám na účtě druhou platbu 😉 Takže crowdfunding funguje.
Souhlasím: Pasivní příjem neexistuje! Gratuluji a doporučuji větší propagaci…vůbec jsem nevěděl o možnosti přispět.
Super Danieli, díky za zajímavé postřehy.
Crowdfunding mě taky láká 🙂
K bodu 5, poslední puntík, upozorňuju ještě na můj plugin Fakturace pro WordPress. Ve většině případů si lidi vystačí se základní zdarma dostupnou verzí – http://jancejka.cz/plugin-fakturace-pro-wordpress/
No to vypadá perfektně! Určitě vyzkouším! Díky moc za info…
Jsme evidentně zářný příklad, jak se to nemá dělat.
Dobrý den,
můžete prosím prozradit více? Odhalení slepé uličky hodně pomůže i ostatním čtenářům.
Moc rád bych věděl více 🙂 Děkuji!