Neexistuje lepší komunikační kanál se stávajícími i potenciálními zákazníky, než je email. Je jen potřeba to dělat chytře a netlačit na pilu. Nekřičet dokola: „Kupujte! Kupujte! Kupujte!“.
Zkuste se dostat lidem do mozku – do dlouhodobé paměti – aby si na vás vzpomněli, když sedí na pivu nebo v kavárně a jejich kamarád/kamarádka má z něčím problém… např. hledá dobrý kávovar, chce kvalitně ušít šaty nebo koupit dárek babičce. Doporučí, protože s nimi komunikujete nejen prodejním spamem.
Začněte tím, že zapomenete slovo „newsletter“. Je je vnímané jako slovo „spam“. Komunikujte se svými registrovanými kontakty inteligentně a nepodceňujte je. Za každým emailem se skrývá člověk. Jak to udělat? O tom bude dnešní článek.
Pozn.: Předešlý díl byl o založení a nastavení účtu v systému activecampaign. Tento systém budeme používat i zde. Článek najdete ZDE.
Obsah článku
Co je to autoresponder
Autoresponder je automatický email, který se odešle na základě nějaké akce. Možností takových akcí je hodně:
- nová registrace kontaktu
- pohyb na vašich stránkách: Např. navštívení stránky kontaktu
- zájem o produkt (prohlížení fotogalerie produktu), vložení do košíku
- neotevření emailu je také akce
- datum narození nebo svátku
Jistě si dokážete sami představit, co všechno se s tím dá dělat. Autorespondery jsou odeslané vždy v určenou dobu od akce: Např. 2 dny od registrace do databáze kontaktů nebo 1 hodinu po vložení zboží do košíku apod. Nejde tedy o hromadné rozesílání emailu, ale automaticky rozesílané emaily, které dopředu připravíte a to je automatizace.
Co chtít za údaje
Na začátku potřebujete od návštěvníků stránek získat 2 údaje: Jméno a email. Email je kvůli „nekomerční“ komunikaci. Jméno je velice důležité pro personalizaci:
- lze získat vokativ (5. pád) pro oslovení v předmětu i textu např.: „Hezký dobrý den Danieli“ – lze udělat automaticky díky mému systému, který nabízím ZDARMA ZDE
- zjistíte, kdy má svátek, což je ideální pro jednoduchou akci: Autoresponder blahopřání (viz. níže ve článku)
- stejně jako vokativ jména, můžete automaticky získat vokativ příjmení a pohlaví: Např. „Dobrý den pane Nováku“ nebo „Dobrý den pí. Lýdie Křečková“.
Později budete chtít další údaje kvůli segmentaci. Segmentace slouží k lepšímu cílení: Podnikatelé muži čtou emaily jinak než ženy na mateřské.
Co přesně chcete, je závislé na vašem oboru podnikání a na personě cílovky:
- muž/žena
- podnikatel/OSVČ/zaměstnanec apod.
- jakou má pozici ve firmě
- co ho zajímá, baví
- co navrhuje za vylepšení
Co je to magnet
Magnet v marketingu je něco, co nabídnete vašim návštěvníkům stránky „zadarmo“. Neplatí se penězi, ale emailem a někdy i telefonem. Chcete za váš magnet právě zmiňované jméno a email. Tady začíná automatizace prodeje.
Magnetem může být:
- Ebook zdarma
- Sleva na první nákup ve vašem eshopu (doporučuji použít finanční částku a ne procenta: Např. „100 Kč na 1. nákup“)
- Zaslání vzorku zdarma – trošku komplikovanější, protože platíte za poštovné, ale zase máte telefon
- Služba v prodejně – omezené na lokaci vaší pobočky nebo poboček
- Konzultace „Jeden na jednoho“ – spíše vhodně pro B2B. Dost lidí využívá službu Calendly.com s možným napojením na Google kalendář nebo Stripe v případě placené konzultace.
- Virtuální produkt za email – může jít o mp3, video, grafickou šablonu apod.
Nejjednodušší autoresponder
Popíši nejjednodušší autoresponder, který lze udělat: Odeslání magnetu ihned po registraci na email:
- Návštěvníka na stránce zaujme vaše nabídka: EBook (magnet) za email
- Vloží své jméno a email do formuláře a klikne na tlačítko „Odeslat“
- Je přesměrován na stránku s informací, aby se podíval do svého emailu
- Odeslali jste mu potvrzovací email (speciální autoresponder), kterým vyloučíte, že by email vložil někdo jiný než je on sám
- Potvrdí, že chce EBook a proklikne se v přijatém emailu na stránku
- Na této stránce je Ebook ke stažení
- Posíláte mu další autoresponder, tentokrát s kopií odkazu na Ebook zdarma. Tento email je velice důležité a cílem je získat fanouška na Facebooku.
V této chvíli jste získali kvalitní email do vaší databáze na který můžete navázat složitější procesy automatizace prodeje, které si ukážeme v tomto článku níže. Někteří z těchto lidí se navíc přihlásili k fanouškovství vaší facebookové stránky. Mějte ale pořád na paměti: E-mail je důležitější než kdejaká sociální síť už jen díky možnosti odeslání emailu v přesnou dobu a díky tomu, že se řadí u příjemce chronologicky (to u FB není možné).
Přesný postup nastavení
Připravil jsem pro vás manuál krok po kroku, jak takový autoresponder nastavit:
Kde a kdy nabídnout magnet zdarma
Nemyslete si, že když máte dole v patičce nebo nahoře v hlavičce možnost přihlášení do newsletteru, že to někdo udělá. Ani omylem! Lidé jsou ztraceni v obsahu na internetu a jsou velice rádi vedeni „za ručičku“. Máte na výběr 2 možnosti získat efektivně kontakt od návštěvníků vašich: Squeeye page a dynamické prvky na stránce.
1. Squeeze page
Díky speciální stránce s názvem „Squeeze page“, která je navržená jen proto, aby vyměnila magnet za email. Nejsou zde žádné prvky, jako na klasických stránek: Chybí menu, sociální ikony, patička, hlavička. Zde je ukázka „Squeeze page“ pro webinář.
Zde dovedete např. z Facebookové reklamy a tím pádem už vědí, co je čeká. Pak už jim jednoduše nedáte na výběr právě díky jednoduchosti a jedinému cíli: Získat jméno a email.
Úspěšnost vyplnění formuláře je v závislosti na oboru, dobře udělané squeeze page a atraktivnosti magnetu pro návštěvníky této stránky. Mě se podařilo dlouhodobě udržet 60% konverzi (získání emailů od návštěvníků).
2. Dynamické prvky
Na všechny vaše stránky se dají vložit doplňující dynamické prvky pro získání kontaktu a u nich navzájem měřit úspěšnost. Které přichází v úvahu:
Vítací pop-up okno – návštěvník navštívil např. eshop a po 10 sekundách mu zobrazíte možnost získat slevu.Nepoužívat – je to penalizováno!- Exit pop-up okno – návštěvník se rozhodl odejít od vás a chce kliknou na tlačítko zpět. Ihned se mu, po vyjetí myši mimo vaši stránku, zobrazí okno. Toto je vhodné i pro virtuální produkty a dosahuje velice dobrých konverzí (2-3%)
- Slide-In okno – po scrollování na stránce nebo po nějaké době na stránkách vám „vyjede“ např. zespodu okno s možností získání magnetu. Dosahuje velice dobrých konverzí (2-3%)
- Formulář v obsahu – většinou na konci článku, ještě před informací o autorovi a komentáři
- Boční panel – stále na očích možnost získat magnet. Zde se využívá možnost fixace při scrollování
- Ostatní dynamické prvky – např. SmartSupp (online inteligentní chat)
Je dobré vše vyzkoušet na konkrétním projektu, protože máte jiný magnet, cílovou skupinu, stránky i návštěvnost. Na mých stránkách je nejefektivnější „Exit popup okno“ a „Slide-In“.
Automatizace komunikace
Dostáváme se k 2. části: Už máme email a jméno návštěvníka vašich stránek díky magnetu. Než začnete přes email prodávat, pošlete několik emailu = komunikujte bez tlačení k prodeji:
- Pošlete neprodejní email (autoresponder) +2 dny (po odeslání magnetu) ve kterém se zeptáte, jestli se ebook líbil a jestli nemá nějaké otázky. V této chvíli už víte vokativ jména, takže můžete oslovovat.
- Počkejte +4 dny a pošlete mu žádost o vyplnění údajů (např. aby vám pomohl s blogem). Zde se budete ptát na důležité věci, abyste mohli kontakty segmentovat
- Počkejte +5 dní, jestli předešlý email otevřel, proklikl
- ANO, otevřel a proklikl: Přeskočit na bod 4 níže
- ANO, otevřel, ale neproklikl: Předmět emailu jej zaujal, ale už se neproklikl dále: Zkuste mu poslat jiný email s cílem vyplnit tyto údaje… např. mu dejte něco zadarmo. Více níže.
- NE, neotevřel a neproklikl: Pošlete mu stejný email s jiným předmětem a z jiného emailu
- V tomto bodě víme, že již vyplnil údaje. Můžeme rozdělit další emaily např. podle pozice ve firmě a jestli se jedná o muže nebo ženu… více níže.
Celý proces komunikace ve 2. části najdete zde a lze nastavit jednoduše v activecampaign.
Přání ke svátku je také autoresponder
Návštěvník díky magnetu vyplnil email a jméno. Díky mému nástroji zdarma o něm navíc budete vědět i datum svátku. Není ideálnější příležitost na získání dárku, než oslava! Dárek může být různý: PR vaší firmy (nazpívání blahopřání na video) nebo 200 Kč kupón na nákup. Jde o další „neprodejní“ komunikaci, která udržuje vaši firmu v mozku potencionálního kupujícího.
Věřte mi, že vždycky otevřete předmět kde je navíc oslovení a blahopřání k svátku popř. informaci o dárku. Předmět takového autoresponderu by mohl vypadat: „Petře… mám pro vás dárek ke svátku – všechno nejlepší!“
Jak se takové přání nastaví
Závěr
V tomto článku jsme zvládli základy automatizace v systému activecampaign.com s potencionálními klienty, aby si vás pamatovali. V dalším díle si ukážeme, jak nastavit automatizaci prodeje pro lidi, kteří jsou již rozhodnuti od vás koupit.
Používáte ve svém podnikání autorespondery? Co automatizace komunikace a prodejů, využíváte tento nástroj? Pište dolů do komentáře!
Dane díky za článek! Určitě Activecampaign vyzkoušim, vypadá velmi zajímavě. Sdílím dále v seznamu nejlepších českých článků o Emailingu:
http://www.affiliatemagazin.cz/2015/07/emailing-10-navodu-tipu-v-emailingu-z.html
Dane, super článek. Prokousávám se nastavením autoresponderů. Překvapilo mě jak je to jednoduché – intuitivní 🙂
Mám otázku, jak se zbavím odkazu „odhlásit odběr“, který se mi zobrazí hned za jménem v hlavičce emailu, který odešlu do schránky GMAIL? Myslím si, že stačí odkaz v patičce emailu. Díky!
To dělá sám Gmail a zbavit se toho nejde 🙂
Activecampaign je super nástroj. Fascinuje mě, že i v dnešní době se prodře mezi silnou konkurenci podobných softwarů relativně nový nástroj. Držím mu palce.
Jaká je tvoje zkušenost s s kompatibilitou na jiné softwary? Používáme třeba leadpages, tam activecampaign zatím není. Stejně tak různé eshopy, CRM apod.
Ano, je super a pořád jde kupředu. Leadpages nepoužívám kvůli ceně 🙁 Raději vložím plugin do wordpressu nebo využiji Thrive Landing Page nebo Thrive Leads: https://www.danielnytra.cz/studium
Zdravím,
bude i další díl?
Ano, je v přípravě… ale formou webináře 🙂