Inbound marketing je činnost, kdy necpete peníze do reklamy. Vytváříte a šíříte užitečný nebo zajímavý obsah skrz marketingové kanály. Neutrácíte tak žádné peníze, pouze svůj čas. Inbound marketing je nově pojmenované kvalitní blogování se strategií. Jednoduše řečeno: vytváříte firemní blog, který přináší kontakty a ty potom přetavíte (konvergence) na platící klienty. Vše navíc s tím, že tito klienti jsou šťastní a dále vás doporučují… ne kvůli ceně, ale kvůli spokojenosti, odbornosti a důvěře! Pamatujte: Spokojený klient, který nakoupil je ten nejlepší.
Obsah článku
Proč firemní blogování
Pokud budete vytvářet fakt kvalitní obsah, budete pro návštěvníky stránek něco jako guru. Budou cítit autoritu, odbornost a důvěru. Heureka.cz je dobrá ne kvůli srovnání ceny, ale kvůli doporučování obchodů a zboží. Sami si odpovězte: Nakupovali byste raději od odborníka za trochu vyšší cenu nebo z gaučového eshopu kvůli ceně.
Vedlejší příjemné efekty
- indexace blogu ve vyhledávačích (Google, Seznam, Centrum apod.)
- vyšší povědomí o značce
- vyšší návštěvnost
- přirozené odkazování z jiných stránek
- kvalitní odkazy na váš prodejní web
Jak blogovat
- zaměřte se v každém článku na jediné téma
- články pište pro lidi
- dejte lidem možnost udělat konverzi = koupit. Call-to-action by mělo být opravdu všude.
- vybírejte si problémy v oboru, které lidi skutečně tíží: hledejte klíčová slova, kontrolujte komentáře apod.
- přivítejte každého, kdo se přihlásil k odběru přes email
- otevírejte po staré témata a porovnávejte s historií
- obsah je důležitý, nepište pouze texty: obrázky, fotografie, zvuk a videa
Jak měřit
Pokud chcete cokoliv řídit, musíte umět měřit a analyzovat. Jak ale analyzovat takový firemní nebo osobní blog? Použijte na to Google Analytics.
Co měřit
- přístupy na stránku
- jak dlouho na stránce zůstali = četli
- sdílení a like na sociální sítě
- kolik je zpětných odkazů k danému článku
- kolik lidí se přihlásilo k odběru novinek díky tomuto článku
- kolik lidí otevřelo váš email, kliklo a vytvořilo konverzi
Pozn.: zde se nedá měřit parametr Okamžité opuštění stránky: Návštěvník přišel na stránku článku, podíval se co na ní je a pak odešel (tzn. neproklikl se nikam jinam). Prostě si přečetl článek a protože váš blog zná, tak jde pryč. Není to nic špatného. Raději měřte dobu strávenou na stránce.
Sociální média
Nabídněte obsah, který řeší nějaký problém nebo je zajímavý: Máte možnost uspět na sociálních sítích. Když k tomu přidáte i osobní nádech, je to ideální mix pro sdílení.
Co dělat na Facebooku
Facebook je stále nejsilnější sociální síť jak ve světě, tak v ČR. Pokud máte obor spíše technického ražení, doporučuji přidat Google+ a Twitter. Jak se k propagaci vašeho článku nebo třeba fotografie postavit? Představte si, že jste na nějaké oslavě. Komunikujte a bavte se s ostatními.
- udělejte obsah osobnější
- pošlete obsah všem přátelům, určitě vás podpoří
- sdílejte zajímavý obsah od ostatních: Nemluvte jen o sobě!
- vždy vkládejte odkaz
- vše měřte a analyzujte: Z toho se můžete učit a zefektivnit marketing
Co nedělat na sociálních sítích
- nakupovat fanoušky – uškodí vaší stránce!
- automatické sdílení příspěvku – musíte zkoušet nové věci. Zkoušejte vložit zprávu na Facebook s obrázkem, bez obrázku, s odkazem v textu, měňte hodiny a dny v týdnu: čtvrtek ve 20:00 nebo v úterý v poledne.
- nepište na Facebook stejně jako na Google+, Twitter nebo LinkedIn. Každá sociální síť je jiná.
Co je to Landing page
Cílová stránka (Landing page) má za úkol jediné: Konverze vašich návštěvníků a odběratelů na platící klienty. Tato stránka je obchodník (více v článku Obchodník, co furt maká a neremcá). Aby to byl perfektní obchodník, musí být i proškolený a stále se učit.
Cesta ke konverzi je jasná:
- Call-to-action tlačítko, banner apod. v e-mailu nebo v článku
- Landing page
- Děkovací stránka – zde je konverze u konce
Jak na landing page
- čistý design s jasným úmyslem: konverze
- A/B testování krok po kroku a měření konverze
- měření konverze přes jednotlivé kanály (články, facebook, ostatní stránky apod.)
Proč e-mail je ten nejdůležitější
E-mail marketing je ten nejefektivnější marketingový kanál, co znám. Vlastnit kvalitní odběratele emailu je zlatý důl a je to pro vás jeden z nejdůležitějších forem komunikace. Tento nástroj využívají opravdu všichni vaši potencionální klienti (např. Facebook pouze část).
Co dělat
- nabídněte něco zajímavého návštěvníkům stránek, aby na sebe nechali email (ebook, návod, videonávod, bonusové body v eshopu apod.)
- rozdělujte (segmentujte) odběratele podle nejrůznějších měřítek: geografické, socdemo apod.
- vytvářejte zajímavé předměty emailů
- vybudujte důvěru kvalitním obsahem v článcích + rozeslání emailu vašim odběratelům
- mějte rozdělené kupující od odběratelů e-mailu
- vytvářejte rozdílné typy emailů:
- Newsletter – seznam novinek a článků z blogu, např. jednou denně nebo týdně
- Krátký přehled – jednoduchá grafika odlišná od newsletteru, přehledně více článků najednou za delší období
- Speciální – super nabídka pouze s jediným call-to-action tlačítkem
- Přivítací nebo děkovný pro cílovou skupinu
Co mám tedy dělat?
Pokud jste přihlášeni k mému zpravodaji, máte vyhráno 🙂 Dostane se k vám v nejbližší době návod, kdy vše nastavíme společně: Krok po kroku. Pokud ještě nejste, udělejte to teď.
Lákavá nabídka, už se těším a děkuji.
Děkuji 🙂