Jak prodávat vlastní kurz s minimálními náklady

Daniel Nytra

UPDATE 8.9.2016: Tak jsem se nakonec tak naštval, že jsem udělal vlastní projekt, který dělá pouze prodeje: SimpleShop.cz. Bohužel níže popsané řešení WordPressu přineslo jeden velký problém: Nestabilitu pluginů při aktualizaci 🙁 Sám jsem ho provozoval asi půl roku, ale občas blbnul a to mě tak naštvalo, že jsem vytvořil společně s kolegou vlastní a stabilní řešení… to se samozřejmě dá velice jednoduše kamkoliv vložit. O tom více můj článek: Start-up, který vznikl z naštvání

jak prodavat kurz s minimalnimi naklady v Jak prodávat vlastní kurz s minimálními náklady

Tento článek je věnovaný blogu mojí ženy: Luckycesta.cz… resp. pluginům, které jsem použil pro prodejní systém jejího prvního kurzu. Úkol zněl jasně: Ať to moc nestojí, je to jednoduché na ovládání a lidé přes to rychle objednají.

Stejné nastavení mám i pro prodej vlastních kurzů na tomto blogu (jak internetových, tak „fyzických“). V tomto článku popisuji kompletní postup pro rozjetí prodeje kurzů internetových i „fyzických“:

  • Jak nastavit „Skupiny“ (pouze pro internetové kurzy)
  • Jak nastavit WooCoommerce a provázat s Fakturoidem
  • Jak vytvořit prodejní stránku (můžete si jednoduše zdarma stáhnout tu moji 🙂 )
  • Jak to celé provázat, ať hezky vydělává
  • BONUS: Co udělat navíc v PPC kampaních

Hlavní čelenč

Mám rád automatizaci a ukážu vám, jak z těchto pluginů lze vytvořit systém, který vše obstarává sám. Co vlastně bude systém umět:

  1. Návštěvník si objedná kurz
  2. AUTOMATICKY: Přijde mu na email informace k zaplacení (např. převodem)
  3. Zaplatí přes svojí banku
  4. AUTOMATICKY: Systém pro fakturaci spáruje příchozí platbu
  5. AUTOMATICKY: Systém pro fakturaci vystavuje fakturu
  6. AUTOMATICKY: Systém posílá fakturu klientovi
  7. AUTOMATICKY: Klient dostává informaci o tom, že se může přihlásit ke kurzu

Popis kurzu od Lucky

Moje žena je profesionální cestovatelka: Natáčí zajímavé věci pro ČT (Objektiv), píše o cestování pro lesklé časopisy, moderuje Travel Jurnal a bloguje (více zde). Její kurz samozřejmě souvisí s cestováním… konkrétně v něm ukazuje možnosti udělat z vašeho bytu „aktivum“.

Seznam pluginů

Celý systém je postavený na WooCommerce s důvodů lepšího napojení na marketingové nástroje (např. emailing). Cena celkem (počítám s kurzem 25 Kč za $1): Jednorázově 5.675,- Kč + každý rok 1.000,- Kč za znovuobnovení roční licence pluginu „Groups for WooCommerce“.

Zde je soupis všech pluginů:

  • WooCommerce (ZDARMA) – vytvoříte si eshop díky jedinému pluginu
  • Groups (ZDARMA) – dovolí vytvářet skupiny, díky kterým můžete řešit dále práva pro jednotlivé stránky (pouze pro internetový prodej kurzů)
  • Groups for WooCommerce ($79/rok + $40 každý další rok) – prodej členství pro WooCommerce (pouze pro internetový prodej kurzů)
  • Woo Fakturoid (500,- Kč) – plugin pro napojení na online fakturační nástroj Fakturoid.cz. Hlavní výhodu vidím v propojení nazpět: Fakturoid.cz zjistí např. z FIO banky, že je platba zaplacená a pošle o tom informaci do WooCommerce.
  • WooCommerce čeština (ZDARMA) – aktuální čeština pro WooCommerce

Další pluginy nesouvisí s automatizací, ale je fajn je mít:

  • WP Bakery Visual Composer ($34) – vytváření opravdu hezkých a dynamických prodejních stránek
  • Ultimate Addons for Visual Composer ($18) – nadstavba nad WP Bakery Visual Composer, která dodá stránkám ještě větší šmrnc
  • Quick Checkout ($76) – tento plugin není nutný, ale doporučuji ho: Je velice efektní a efektivní: Jedním kliknutím se rychle objeví jednostránková objednávka a nakupující nemůže odolat ji nedokončit 🙂

Pozn.: Můžete využít i nástroj od Honzy Čejky „Fakturace„. Má to jistá omezení, ale spoustě projektům to určitě bude stačit.

Groups = skupiny

Nastavování skupin je pouze pro internetové kurzy! Pokud prodáváte „fyzické“ kurzy, toto nemusíte řešit a ani kupovat plugin „Groups for WooCommerce“.

  1. Nastavte „Capability“ (schopnost). Já jsem nastavil dle názvu kurzu „Dlouhodoby_marketing“:
    Groups: Capabilities
  2. Nastavte skupinu (Groups) a přiřaďte ji  schopnost (Capability). Skupinu jsem nazval stejně, jako kurz:
    groups-prirazeni-capability

WooCommerce – vložení produktu

Produkt je pro nás kurz. Já osobně to mám rozdělené na internetový a „fyzický“ kurz v různých městech:

  • Internetový kurz je virtuální za cenu 5780,-
    WooCommerce: Nový produkt jako kurz
    … bez skladu:
    WooCommerce: Internetový kurz je bez skladu
    … ale je součástí skupiny (Groups):
    WooCommerce: Nastavení groups u produktu
  • Fyzický kurz: Rozdělen dle měst a data konání + omezen kapacitou:
    WooCommerce: Název kurzu
    … je se slevou 400,- Kč a je virtuální:
    WooCommerce: Kurz se slevou
    .. je omezen kapacitou 20 lidí/kurz:
    WooCommerce: Kurz a sklad
    ..tzn. každé datum a místo má svůj vlastní produkt:

    • Praha 18.5. – 1 produkt
    • Praha 26.9. – 1 produkt
    • Brno 28.9. – 1 produkt
      apod.

Stránky internetového kurzu

Toto je zase pouze pro internetový kurz. Internetový kurz jsem rozdělil na jednotlivé lekce = stránky. Každé této stránce přidáte práva pro přístup. Tzn. všichni lidé, kteří jsou ve skupině „Dlouhodobý marketing“ si tuto stránku můžou zobrazit:

Nastavení přístupových práv ke stránce

Přihlašovací stránka

Toto je zase pouze pro internetový kurz. Pokud člověk zaplatí produkt, je vložen do skupiny „Dlouhodobý marketing“. Můžeme mu potom na přihlášení přidat hlášku navíc v tomto kódu:

Můj účet a skupiny s právy

….více o tom najdete zde.

WooCommerce a Fakturoid.cz

  1. Nejprve jděte do fakturoid.cz a zjistěte si váš API klíč:
    Fakturoid.cz: API
  2. Běžte do WooCoomerce „Nastavení“ a „Fakturoid.cz“:
    WooCommerce a propojení na Fakturoid.cz
  3. Poslední krok: Nastavte webhook ve fakturoidu:
    Fakturoid: Webhook

WooCommerce a Quick Checkout

Pokud chcete mít rychlou objednávku, musíte si koupit plugin Quick Checkout (stojí za to!). Pak se totiž usnadní vyplnění objednávky po kliknutí na tlačítko koupit… vyzkoušejte na mojí prodejní stránce ZDE.

Nastavení ve WooCommerce pro prodejní stránku:

WooCommerce nastavení Quick Checkout

..ostatní nastavení nechávám na vás. Já zatím vždy prodávám přes „shortcode“ (viz. níže prodejní stránka).

POZOR: Plugin „Quick Checkout“ blbne s cachovacími pluginy. Tzn.: Musíte tyto stránky zobrazovat NEcachované! Zde je moje nastavení pro plugin „WP Super Cache“ (záložka „Advanced“ úplně dole):

Nastavení NEcachování prodejních stránek s Quick Checkout

Visual Composer a prodejní stránka

Vytvořil jsem prodejní stránku kurzu na míru podnikatelům. Zjednodušeně: Cílím na lidi, kteří nemají čas, potřebují hned efektivitu, mají rádi vychytávky, fascinuje je internet, rádi by se naučili analyzovat věci a jsou pro ně důležité osobní reference.

Využil jsem pro vytvoření prodejní stránky kurzů nejlepší pluginy, které znám: WP Bakery Visual Composer + nadstavbu Ultimate Addons for Visual Composer. Dohromady zaplatíte jednorázově (34 + 18 = 52 dolarů).

Prodejní stránky mají tyto výsledky:

  • Internetový kurz: Z 54 objednávek 45 zaplacených (tzv. evergreen)
  • Kurzy marketingu v Praze, Brně, Ostravě a Olomouci: z 35 objednávek je 34 prodejů (za 28 dní)

Stáhnout si mustr prodejní stránky

Já osobně razím pravidlo: Nevymýšlejte už vymyšlené 🙂 Takže zde máte možnost si rychle vytvořit stejnou prodejní stránku pro Visual Composer:

  1. Nejdříve si nainstalujte tyto 2 pluginy:
  2. Stáhněte a zkopírujte si tento text ze souboru: Visual-composer-daniel-nytra.txt
  3. Vytvořte si novou stránku ve WordPressu
  4. Vložte zkopírovaný kód do HTML:
    Visual Composer a vložení prodejní stránky
  5. Přepněte se na „Backend“ od pluginu Visual Composer:
    Backend: Visual Composer
  6. Mělo by to vypadat takto:
    Prodejní stránka ve Visual Composer
  7. Upravte si hlavičku a patičku např. přes CSS (aby nebyla vidět)
    Visual composer a CSS
    Pozn.: Pokud používáte moji šablonu, stačí toto zkopírovat do CSS:

    header,footer {display:none}
    h1 {font-size: 50px;
     font-family: "Open Sans", sans-serif;
     font-weight: bold;
     color: #212121;
     letter-spacing: -1px;
     text-align: center;}
    .main-container-wrap {background-color: lightgrey;}
    .ss-full-width {padding:6%;}
    p {line-height: 24px; font-size: 16px; margin:0 0 20px 0}
    .timeline-block .timeline-header h3 {font-size: 17px;font-weight: bold;}
    h2 {font-size: 28px;font-weight: bold;
     color: #212121;}
    .woocommerce a.button, .woocommerce-page a.button {background-color:#BE221E}
    .title-container {display:none;}
    .smile_icon_list.left li .icon_description {margin-left:0;padding-top:33px}
    .vc_message_box-icon > * {top:12px}
    .vc_message_box-icon > .fa {
     font-size: 1.2em;
     line-height: 1.7;
     margin-top:14px;}
    .otazky ul li {margin-bottom:20px}
  8. Pokud máte koupený i plugin Quick Checkout, je na této stránce „odkazovací tlačítko“ na rychlou objednávku:
    Qucik Checkout na prodejní stránce (Visual Composer)
    …čísla produktů mimochodem najdete zde:
    ID produktu ve WooCommerce

…v této chvíli máte vytvořenou prodejní stránku

doNastavení

Teď už jen stačí nastavit emaily, které lidem chodí a vše otestovat 🙂

  • Pokud máte emailový systém activecampaign.com, není nic jednoduššího, než použít plugin WC-AC Hook a po vytvoření objednávky poslat potřebný email díky automatizaci.
  • Chcete vracet lidi zpátky do košíku? WC-AC Hook to umí taky (ještě jsem to netestoval na Quick Checkout), takže čekejte aktualizaci tohoto článku 🙂

BONUS: Marketing PPC

Pokud jste četli můj článek o RLSA, jistě vám už svítá 🙂 Stačí sbírat publika (cookies) přes systém Google Adwords všech lidí, kteří nenakoupili, ale navštívili vaši stránku a alespoň chvíli na ní zůstali. Pokud někdo začne vyhledávat z tohoto publika kurz marketingu, zobrazíte mu jednu z těchto reklam:

RLSA

…tato reklama byla v mém případě jedna z nejúspěšnějších!

Další možnost je klasický remarketing v systémech (Google Adwords, Seznam Sklik a Facebook Ads) se zobrazováním dynamických bannerů. Jde spíše o připomínání, že existujete a máte kurzy. Prodej samotný můžete „doklepnout“ přes emailový marketing a upozornění, že se blíží konec slevy a kurz samotný.

Závěr

Přes co prodáváte vy? Jaké s tím máte zkušenosti a náklady? Vše pište dolů do komentářů!

20 komentářů u „Jak prodávat vlastní kurz s minimálními náklady“

  1. Dane, díky za odkaz na kurz tvé ženy. Už jsme ho koupili :o) Vůbec jsem netušil, že je něco takového možné.
    Uvažuji nad jednoproduktovým shopem. Lze na to využít „tvůj“ systém, nebo je něco ještě vhodnějšího v porovnání s investicí. Zdarma = značka ideál :o))
    Děkuji
    Honza

    Odpovědět
    • Ahoj Honzo,
      jednoproduktový eshop s jedinou doménou nebo v rámci jedné domény může být více prodejních stránek? Pokud může být více stránek a co stránka, to jeden produkt, tak je tento návod ideální… pokud ne, tak jde tuším udělat i jednoproduktový eshop z Prestahopu nebo ostatních… u WordPressu je výhoda možnost nastavení dalších vychytávek. Za mě: Raději bych to postavil na WordPressu…

      Odpovědět
  2. Zdravím Tě Danieli. No vzhledem k tomu, že já nejsem digitální nomád, tak na to koukám jako by tohle všechno bylo čínsky 🙂 v poslední době nestíhám ani svou klasickou práci, takže ani tohle asi hned tak nepřelouskám. I když bych potřeboval nějakým lepším způsobem propagovat svoji AKADEMII MMM SOLAR 🙂 Ale nelze vše dělat sám.

    Přeji krásné dny Miloslav

    Odpovědět
  3. Milý Dane,

    Vy mi musíte číst myšlenky, neb tento článek popisuje přesně to, co v posledních dnech řeším. 😉
    Nicméně, mám jeden technický problém, který se mi v textu úplně nevyjasnil.

    Kde jsou prosím Vás generovány přístupové loginy do kurzu a jak jste nastavil jejich zasílání?
    Pokud klasicky přes WooCommerce (Accounts –> Automatically generate username from customer email ), pak narážím na toto.

    Na blogu prodávám také ebooky a ze zřemých důvodů nechci v tomto případě zákazníkovi při checkoutu vnucovat žádné automaticky generované přístupové údaje. Potřebuji proces nákupu co nejjednodušší a nejhladší. Zároveň pro mne není řešením ani zákazníkům tohoto typu email s automaticky vygenerovaným loginem nezasílat (skrýt). Pokud by totiž v budoucnu přišli nakoupit znovu, po zadání emailu by jim naskočilla chybová hláška, že jsou již registrováni, a oni by vůbec nechápali, pod jakými údaji a kdy k tomu došlo.

    Zákazníkům, kteří kupují kurz bych však chtěla nabídnout přístupové údaje mailem, a to pokud možno PO ZAPLACENÍ KURZU (nikoli po vytvoření objednávky, jak to řeší WooCommerce).

    Máte prosím nějaký nápad, kudy z toho ven? Ještě dodávám, že používám MailChimp.

    Jinak stránky Vaší ženy jsou opravdu krásná práce, klobouk dolů! 😉

    Srdečně zdraví
    Magda

    Odpovědět
    • Hmmm…. já ani moji klienti v tom problém nevidí (dostanou přihlášení a po zaplacení se jim zpřístupní sekce).

      Co se týče toho druhého: I pro knihy je to výhoda, protože je potřeba ji občas aktualizovat a stahovat… woocommerce má u produktu přímo možnost stažení.

      Já v tom prostě nevidím problém a myslím si, že to jde použít pro knihy. Chápu, že to chcete udělat co nejlépe, ale raději bych práci směřoval na marketing a obchod pro vaše produkty 🙂 Tam je spousta práce i u mě 🙂

      Odpovědět
    • Dane, děkuji za reakci. Takže vy ke kurzu doporučujete použít loginy do WordPressu, které necháte kupujícího vytvořit na stránce pokladny? A po zaplacení jen pošlete email, že kurz najdou pod svými přístupovými údaji?
      Nebo jim přístupy generujete automaticky, a všem?

      A kdybych volila první řešení (při koupi kurzu si zakládám login v pokladně), je nějaká cesta, jak automaticky vytvořit a doručit login tomu, kdo kurz koupil, zaplatil, ale login si zapomněl vytvořit?

      Jde mi zkrátka o to, abych do procesu nemusela zasahovat ručně. 🙂

      Děkuji a pěkný den! Magda

      Odpovědět
      • Dobrý den Magdo,
        nechávám generovat automaticky všem a po zaplacení posílám informaci, že přihlášení najdou v předešlém emailu (jak ho najít) + odkaz na možnou změnu hesla. Nikdy s tím nebyl sebemenší problém…

        Odpovědět
  4. Dane, super. Moc díky za sdílení Tvého know how. Jen jedna otázečka: „Jak to řešit, když některé online kurzy a produkty prodávám i zahraničním klientům v angličtině?“
    Díky za tip, Honza

    Odpovědět
  5. Dane díky za tip! Už jsme za „univerzální“ šablony a fakturační systémy zaplatili tolik, že jsme toho radeji málem nechali. Tohle je konečně návod, který nám ušetří náklady!

    Odpovědět
  6. Zdravím Dane, díky za návod, je super. Zajímalo by mě, jak to řešíš, když je kurz omezen počtem míst. Na prodejní stránce je například 20/20 a já bych chtěl aby se toto číslo aktualizovalo počtem prodaných kurzů – případně se potom objevilo „Vyprodáno“. Je to ve Woocommerce možné?

    Odpovědět
  7. Dane, jde emailing a prodej přes tvé řešení spárovat s miowebem? Vím, že to není optimální, ale už to mám postavený na miowebu, teď ale teprve řeším efektivitu. Vím, s křížkem po funuse. Prodej ebooku jsem ale ještě nerozběhla. Mohla ybych zrušit smartemailing a Fapi a udělat to jinak?

    Odpovědět
  8. Perfektní návod. Postupuji krok za krokem! Díky moc.
    Všimla jsem si, že u svých kurzů používáte jen bankovní převod nebo Paypal. To máte taky nějak propojeno s Fakturoidem? Nebo faktury vystavujete jinak?
    Pořád ještě úplně nechápu, jak proběhne přidání osoby, která zaplatí digitální kurz, do skupiny – to lze vše nastavit automaticky? Pokud ano, v kterém pluginu se to prosím dělá? A kde se nastavuje, aby lidem přišel o tom email.
    Bylo by prosím možné, aby šlo zvětšit obrázek, který máte v návodu (https://www.danielnytra.cz/wp-content/uploads/2016/04/muj-ucet-pridani-skupiny-300×166.jpg)? Je pro mě dost důležitý a takto je nečitelný…

    Díky hrozně moc za odpovědi a za to, co děláte.
    Zuzka

    Odpovědět
    • Tak už to asi neututlám… vzhledem k problémům se stávajícími možnostmi: FAPI je drahé a uzavřené pouze pro komunu kolem p.Kirše, WordPress s WooCommerce a nejrůznější pluginy je pro hračičky a techniky, Fakturoid Premium se nijak dál nepohnul a ani mi nikdo neodpovídá na emaily, zahraniční nemají podporu českých platebních bran (payhip.com, getdpd.com apod…… pracuji s jednou firmou na systému, který bude v České Roklince trochu revoluční. Nevymýšlíme již vymyšlené, nesnažíme se to přehánět s nasazením a mezitím to půjde nasadit kamkoliv: WordPress, pronajatý webový systém, statické stránky apod.

      Už se na to moc těším a dám včas vědět.. jen se přihlašte k odběru novinek 🙂

      Odpovědět
    • Tak to je paráda. Moc se těším. Novinky odebírám už dávno :-).
      Teď to tedy budu muset nějak doklepnout s tím Woocommerce, ale nebudu to vymazlovat a počkám na Vaše řešení. Snad bude do konce prázdnin ;-).
      A malá prosba – aby šlo případně propojit s co nejvíce autorespondery. Já migrovala od Mauticu k Sendinblue, mají neuvěřitelný support i k free účtům, tak snad to bude fungovat i s Vaším řešením. Těším se a držím palce, Zuzka

      Odpovědět
      • Ano! O to právě jde… bude tam podpora nejen vložení nového kupujícícho, ale i emailový remarketing (vrácení do „košíku“)… nezávislý právě na emailovém nástroji (Mautic, Activecampaign apod.) 🙂 Píšu si Sendinblue 🙂

        Odpovědět

Napsat komentář