Push notifikace (zprávy) jsou věc, se kterou jsem se setkal při vytváření aplikací pro mobil. Málo markeťáků ale ví, že to lze použít i v rámci webového prohlížeče. Díky Petrovi Mišákovi (svetandroida.cz) jsem narazil na zajímavou službu s tím související: OneSignal.com. Tato firma nabízí své služby zdarma, má plugin do WordPressu a hezky popsaný manuál. Tento článek je o push notifikacích a o možnostech tohoto komunikačního kanálu skrz webové prohlížeče.
UPDATE: 11.2.2016 – výsledky při rozeslání na můj článek přes push notifikace.
Obsah článku
Co to je push notifikace (u mobilu)
Pokud máte v mobilu nainstalovanou aplikaci, která je používá a vy jste si ji nainstalovali, dostáváte zprávy do vašeho telefonu. Nebudu tady řešit rozdíly mezi push a pull (o tom si můžete přečíst jinde).
U iPhonu využívají aplikace push služby Applu zjednodušeně takto:
To se samozřejmě používá často a je zde pro obyčejného smrtelníka problém: Musíte mít bandu programátorů, roční rozpočet menšího státu a potvrzení od Applu a „jánevímcovšechnoještě“.
Co je push notifikace (u Chromu)
A dostáváme se k jádru pudla (vždycky jsem to pořekadlo chtěl použít 🙂 ): PUSH NOTIFIKACE pro CHROME, FIREFOX, SAFARI prohlížeče. Jak to probíhá, pokud máte všechno nainstalované a nastavené z WordPressu?
- Napíšete článek, jako je tento
- V horním rohu vidíte „Send notification on publish“, které zaškrtnete
- Publikujete článek
- Všem, kteří potvrdili přihlášení k odběru těchto zpráv se zobrazí v tomto okně:
…a takto vypadá na obrazovce (v pravém dolním roku): - Kliknou na zprávu a tradáááá: Link vede na konkrétní článek
Jaké jsou možnosti a výhody
- je to ON-LINE!
- automaticky rozděluje lidi dle jazyků (tzn. zprávy můžete psát jinak pro Čechy nebo Slováky)
- můžete poslat ihned nebo poslat podle doby přihlášení
- můžete segmentovat (koupili produkt, před nedávnem se přihlásili apod.)
- můžete automatizovat (zatím dost omezeně)
- můžete dělat A/B testy
- můžete plánovat notifikace
- real-time statistiky
- OneSignal má API, takže je možnost provázat např. s emailovým marketingem
Co je ale nejdůležitější? Mám v této chvíli přihlášených 14 lidí (včetně mě) a výsledky prokliků jsou super! Budu zde postupně dopisovat výsledky, tak se přihlašte k odběru mých novinek 🙂
UPDATE 11.2.2016: Konverze prokliků 28.9%!
Proč chci SSL (https)
S tím souvisí další technikálie: Přejít co nejdříve na https. Už nikdy https://www.danielnytra.cz, ale https://www.danielnytra.cz. Hlavní výhoda je jasná: SEO a doporučení velkého bratra (čti Google.com). Vedlejší důvody popisuji níže: Jde o lepší „odchytnutí“ návštěvníků stránek právě na push notifikace.
Co je potřeba udělat pro SSL certifikát
- jeden SSL certifikát za 160 Kč/rok – Nakoupen „Space SSL“ zde
- zaplacení IP adresy u mého hostingu na C4.cz – 403 Kč s DPH/rok
- čekat, až vám přiřadí IP adresu
Http(s) a push notifikace
Pokud nemáte https, jste odkázáni na akci návštěvníka. U mě jsem zatím odkázán na kliknutí návštěvníka na červený zvoneček v levé spodní části obrazovky:
Po přechodu na https je to jiné: Prohlížeč sám zahlásí, jestli návštěvník chce odebírat push notifikace! Vypadá to pak takhle:
Problémy s https
Je dobré zmínit, že se vyskytují i problémy s přechodem na ssl certifikát (https):
- lajky jsou vedeny na http a tudíž po změně je „ztratíte“: Jde totiž o novou doménu. Lze to vyřešit změnou og:url u verze s https na http
- kontrolovat, jak zamává přesměrování 301 stránek s výsledky vyhledávání (mělo by to ale být ok)
- je nutné přenastavit některé služby (Google Search Console, OneSignal apod.)
- kontrolovat obsah, který se stahuje z jiných služeb a převést jej na https (pokud nejde, pomůže plugin https a udělá se „umělé“ přesměrování)
Závěr
Push notifikace budu dále sledovat a analyzovat. Už mám nějaké nápady, jak je zapojit do dlouhodobého marketingu (později automaticky) a prozradím to právě na mém kurzu 🙂
Co vy? Využíváte push notifikace? Máte vlastní mobilní aplikace nebo takto jako já přes Chrome, Firefox nebo Safari? Pište dolů do komentářů, kdo má zájem o další info!
Ahoj Dane,
opět skvělý článek! Určitě push notifikaci využiji. Jen moc nerozumím větě „zaplacení IP adresy u mého hostingu na C4.cz“ odkaz vede na zakoupení hostingu, nikde nevidím ani zmíněnou cenu 403,-/rok. U SpaceSSL píšou, že mohu zakoupit na jakoukoliv doménu…nebo jak jsi myslel to propojení s IP? Díky 🙂
Vzhledem k tomu, že SSL certifikát funguje vztažený ke konkrétní IP adrese, musí se zaplatit zvlášť. Cenu mi poslali přímo z C4 a taky nikde nejde vidět…
Normálně na hostingu je k jedné IP adrese klidně i několik desítek domén a to nejde oddělit. Proto doména při SSL musí mít svoji vlastní IP adresu.
Čau
Ahoj,
pokud máme k doméně certifikát zakoupený, jaký je další postup? Také jsem moc nepobral ten krok se zakoupením domény.
Je tedy možné zavést https na celém webu a rovnou se registrovat na OneSignal a začít používat?
Díky za radu.
Tento týden jsem vydal článek o implementaci https.. krok po kroku: https://www.danielnytra.cz/https-a-pruda-s-prechodem/. Doufám, že pomůže.
Zdravim,
takze OneSignal maji pristup napr. k Chrome Push Notification Service a pres nejak davat info uzivatelum Chrome? Chapu to dobre? Ale tohle je preci musi stat nejake penize. Jak to, ze davaji uzivatelum tuto sluzbu zdarma?
Nejsem z oboru, jen me to zajima.
Diky,
KONY>
Ne, využívám to a nic neplatím 🙂 To samé Firefox a Safari… vidím statistiky přihlášení, odeslání i prokliků.
DaN
Dobrý den a díky za článek. Chci se akorát zeptat jak je to s legislativou ve smyslu komerčních sdělení přes push messages ? Inspirován mnoha shopy uvažuji o implementaci i u nás na spokojenezvire.cz .
Díky za případné info
Dobrý den, Antone,
Push notifikace musíte potvrdit a můžete odhlásit… žádný problém nevidím. Daniel
Zdravim
mam https a napriek tomu sa mi ukazuje cervena ikona vpravo dole ;(
Dobrý den,
toto lze v https odstranit = zakázat… pokud máte automatické potvrzení, není potřeba. Daniel
Zdravím Dane,
chci se zeptat, nějakou dobu mi vrtá, jak dělá třeba Student Agency ty krásné velké push notifikace, a dnes mi od Vás taková dorazila také! Jak to děláte? Také pomocí OneSignal? Protože se mi nepodařilo rozhýbat OneSignal na našem webu, používám jiné řešení, ale to tuhle věcičku ještě neintegrovalo….
Díky za info, jestli to není tajné
Stanislav P.
Ano, přesně tak… dají se tam přidávat velké obrázky, tlačítka a samozřejmě odkaz 🙂
Díky za článek,
řešil si nějaké komplikace z pohledu strašáka GDPR? U OneSignal jsem se dočetl, že sdílejí data třetím stranám za účelem marketingu.
Pravděpodobně bude potřeba vyšší verze, ale zatím mě nepřesvědčili. Trochu s tím bojuji. 🙂
Ahoj,
těch služeb je mnohem více… kdysi nic nebylo a teď je jich spousty… bohužel klesá i zásah a konverze 🙁
Zdravím,
dají se někde jednoduše nakoupit push notifikace? Je na českém trhu poskytovatel? Mám tím na mysli to, že si vytvořím svou notifikaci, kterou spustím u nějakého toho poskytovatele a zaplatím si třeba za 10000 jednorázových zobrazení pro předem nadefinované uživatele (např. mobilní zařízení + svobodní muži do 40 let + lokalita ČR + jazyk český).. a jim přiletí má push-notifikace s odkazem na nákup.. „hraček“ třeba.. Mohu si takovou službu někde koupit? Kde?
Je jich více… ale pouze zahraniční.