Eshopy jsou asi v ČR modly: Kdo ho nemá, jako by neexistoval. Kdo ho má, je brán jako ten „za vodou“. Vždyť stačí zboží vystavit a „…soused Tonda říkal, že lidi už si vás najdou..ne? Stačí to dát na heuréku a do toho internetu…„.
Ne, ne, ne, ne.. něco je špatně. V tomto roce bude v ČR cca 40.000 eshopů, ale nad 100.000 Kč ročního obratu se dostane necelých 10tis…. a obrat navíc není čistý zisk.
- Jak ale na úplné začátky s eshopem?
- Má vůbec cenu podnikat v tak silné konkurenci dělat?
- Co by měl obsahovat?
- Jaké by měly být cíle pro měření úspěšnosti eshopů?
…o tom bude dnešní článek.
Obsah článku
Než dáte výpověď
Ze všeho nejdříve si připravte finanční forecast a cashflow. Vím, že jsou to prudérní tabulky, ale snažil jsem se vám je připravit tak, že to za 1 hodinu zvládne každý. Do příjmů si dejte prodeje, které předpokládáte a do výdajů i sebemenší náklady + finanční polštář. Dole potom uvidíte měsíční cashflow.
Jaké budou výdaje na eshop ve startu?
Vím, že si plníte sen, ale sny nemají bez peněz moc volnosti a peníze budete potřebovat na reklamu. Rozdělím začínající eshopisty podle financí:
- Nemám peníze (0 = ZERO = NIC až 8.000)
Peníze jsou potřeba. Pokud nic nemáte, buď eshop nechcete dělat nebo byste si měli něco vydělat a vrátit se na toto místo. - Nemám moc peněz (8.000-30.000)
Nejlepší varianta pro vás je si eshop pronajmout za pár desítek korun. Mě se nejvíce osvědčil Atomer.cz: Naklikáte si, jaké součásti chcete a pouze za ně platíte měsíční paušál. Dobré možnosti nastavení a hezká grafika. Jediná nevýhoda je nemožnost platby v různých měnách v rámci jednoho eshopu.
Investujte v tomto momentě do 1-2 hodiny s odborníkem! Prodiskutuje s vámi výhody a nevýhody vašeho produktu a pomůže vám světlem ve tmě. Zbytek už zvládnete. Většinou jsou hodinové sazby kolem 1.500,- - Nemám moc peněz (30.000-200.000)
Udělejte si počáteční rešerši na možnosti: Existují eshopy na pronájem, eshopy zdarma s moduly které už platíte (Prestashop, OpenCart apod.) nebo profesionální řešení na míru. Záleží na druhu produktu a jak technicky zdatní jste vy sami. Každé z těchto řešení má výhody a nevýhody:- eshop na míru máte hotový do týdne i s drobnými úpravami grafiky. Odchází se od nich složitě, ale jsou nejlevnější.
- Prestashop apod. je většinou hotová i s koupením a přeložením grafiky do 3 týdnů. Můžete kdykoliv vyměnit programátora/kodéra. Cenu odhaduji sakum-prdum na 8-25tis (vše nastaví nějaký programátor/kodér).
- Řešení na míru má jasné výhody v možnostech: Co by měl eshop umět. Na analýzu a pomoc se zadáním práce si vezměte odborníka! Nikdy neodhadnete nejnovější technologické vychytávky. Dívejte se hlavně na reference konzultanta i programátorské firmy. Rychlost dodání je v řádech měsíců (návrh grafiky, analýza, kódování, testování, kódování, testování…)
- Nemám skoro žádné peníze, jen něco zbylo z dědictví (200.000 a více)
Najděte si odborníka, kterému věříte a nechte si radit. Je to jako se stavbou nového domu: Architekt by měl mít také stavební dozor. Pamatujte na to, že máte obrovskou výhodu oproti ostatním: Udělat to jinak a „na míru“.
Jak hlídat čistý zisk?
Nejde o obrat, jde o zisk. Jedno číslo by vám mělo hned říct, jestli je problém nebo si můžete otevřít šampus.
Mimo tabulky finančního forecastu a cashflow, počítejte náklady spojené na každou stokorunu/tisícikorunu objednávky (obratu). Budete mít potom jasný přehled, kolik vyděláte. Za měsíc si spočítejte jednotlivé kategorie nákladů a vydělte je obratem ve stokorunách:
- webhosting, programátor/kodér
- doprava z velkoskladu k vám roztříděná podle ceny produktů poměrově
- cena práce na 1 zásilku – určuje se na základě zkušeností, ale počítejte s ní!
Např.: Objednání ve velkoskladu, převzetí balíku z velkoskladu, rozbalení a roztřídění věcí pro jednotlivé objednávky, cesta na poštu nebo zásilkovnu, řešení vrácení zboží. - cena materiálu na 1 zásilku: balící materiál, nůžky, špagát
- další náklady: mobil, kancelář, prkénko na záchodě apod.
Může vám potom vyjít, že ke každé 100 Kč objednávce musíte do nákladů dát: 1 Kč/balné, 1 Kč/technické věci, 3 Kč/práci, 4 Kč na služby a 2 Kč/ostatní. To je 11% všech náladů. Marži máte 15%… tzn. z každých 100 Kč obratu získáte 4 Kč čistý zisk (4%)… a znovu opakuji: Mění se to s objednávaným množstvím a zdravým rozumem.
Další výhodou je, že víte, kde šetřit: Není balné moc vysoké? Neměl bych delegovat práci baliče na baliče za nižší hodinovku a sám se věnovat marketingu?
Co by měl eshop mít
Toto je souhrn nejdůležitějších věcí, které by měl eshop obsahovat. Pominu základní věci jako možnost přidat zboží. přidat/editovat kategorii nebo super-extra funkci: Stránkování produktů v kategorii (pro mě osobně jde o tzv. Brrrr efekt (anti-uau efekt) 🙂 ). Tyto seznamy můžete použít při výběru eshopu na pronájem, eshopu vašeho z free systémů nebo jako základní zadání pro vašeho konzultanta (ten to upraví a pošle pro zpracování nabídky programátorské firmě).
Jaké základní možnosti by měl systém eshopu nabízet:
- změna title a description u produktu a kategorie
- změna ALT tagu u každé fotografie produktu
- přidání textu nad každou kategorii (i s možností odkazů na článek apod.) + fotografie
- změna CSS (pro kodéra) – dá se podstatně ovlivnit rozmístění prvků na stránce
- drobečková navigace (lepší přehlednost pro návštěvníky)
- možnost zobrazení kvalitní fotografie (samozřejmě spíše pro módu, šperky apod.) + jednoduché proklikávání na další obrázky v rámci produktu
- počet položek na stránce v kategoriích (stačí u všech)
- možnost platby ve více měnách (nezapomínejte na slovesnké bratry a jejich trh)
- možnost napojení na platební brány GoPay nebo PayU
POZOR: u vyšších částek si lidé neuvědomí, že mají na kreditní/debetní kartě omezení. Někdy to bývá i možnost platby do 5.000,- a pak svalují vinu na vás… mají pravdu: Platí vám přece dovolenou, tak se s nimi nehádejte a nabídněte jim možnosti jiné - denní zálohy
- přímo na stránce produktu: Kdy bude produkt u klienta.
Např.: „U vás doma: 25.6.2015„ - přímo na stránce produktu: Kolik stojí doprava.
Např.: „Doprava: Vyzvednutí u nás ZDARMA; DPD 69Kč; ČP 109Kč ; Zásilkovna 49Kč; DPD Dobírka 129Kč“ + udělat proklik na novou stránku s podrobnějším popisem dopravy (nejlépe javascriptové okno) - XML feed pro napojení na zbožové porovnávače (stačí jeden např. Heureka, to napojíte na Mergado s pomocí odborníka a až potom na Heureka.cz, Zbozi.cz apod.)
- export do účetních programů (Pohoda apod.)
- objednávka bez registrace
- slevové kupóny, pokud je budete občas používat – ideální pro opakovaný nákup
- jazykové mutace pro návštěvníky stránek + možnost platit ve více měnách
- zadat variantu produktů (barva, rozměr apod.) + různé druhy cen pro tyto varianty
- změna emailů, které jdou klientům po objednání (stačí text, lepší i HTML)
- zadat kódy pro remarketing: Google Adwords, Seznam Sklik, Facebook Ads
- zadat kódy pro měření návštěvnosti: Google Analytics
- zadat verifikační kódy pro Google Webmaste Tools
- zadat konverzní kódy pro měření cílů (objednávek) včetně ceny: Google Analytics (eCommerce), Google Adwords, Seznam Sklik, Facebook Ads
- zjistit co lidé nejvíce hledají na vašich stránkách
- lze zde vložit box pro sběr kontaktů
- vyžádejte si hned na začátku cenu za speciální úpravy (hodinová sazba programátora/kodéra/grafika), ať to pak s vámi nesekne 🙂
Jaké rozšířené možnosti by měl eshop nabízet:
- napojení na CRM systém nebo emailový systém s automatizací jako activecampaign.com
- možnost personalizace emailů (lze napojit na activecampaign.com)
- možnost personalizace stránek (tzn. přizpůsobit stránky každému konkrétnímu uživateli)
- nastavení A/B testování prvků na webu (lze využít externí aplikace jako Optimizely.com)
- vkládání článků a zajímavého obsahu souvisejícího s vašim oborem podnikání (doporučuji na WordPressu mimo)
- změna pořadí filtrů v kategorii a změna umístění prvků na stránce dle tzv. wireframu vašeho konzultanta
- vyskladňování zboží v účetním programu + obousměrná komunikace např. s Pohodou
- napojení na affiliate/partnerský program (např. Affilbox.cz)
- napojení na MonkeyData.cz
- možnost volby jednokrokové nebo vícekrokové objednávky
- lze zde udělat speciální prvky pro sběr kontaktů a testovat je (Slide-in, exit popup okno, squeeze page apod.)
Co byste měli dodat vy:
- zdravý rozum 🙂
- někoho, kdo tomu rozumí a za desítky minut vám vysvětlí „Proč…“ a „Jak na to…“
- peníze, bez kterých to fakt nejde
- čas, bez kterého to fakt nejde
Má ho cenu dělat?
Ano, má a velkou. Musíte mu ale věnovat čas a peníze. Co bych konkrétně doporučil?
- Dávejte peníze do skladových zásob
Nakupuje se nějaké zboží vícekrát? Udělejte předobjednání… určitě nakoupí znovu. - Delegujte čas
Balení zvládne někdo jiný. Zaměřte se na dlouhodobý marketing = vytváření zajímavého obsahu a propagaci. Více o tom je můj internetový kurz. - Uvědomte si, kdo vám platí dovolenou
Zaměstnavatelem jsou vaši klienti. Chovejte se k nim s úctou. - Naučte se rozumět marketingu
Naučte se od někoho, na co si dát pozor: Jaký parametr hlídat v Google Analytics. - SEE – THINK – DO – CARE
Pochopte, že nejsou na vašich stránkách jen nakupující, ale i čumilové, přemýšlivci (nakoupí později) nebo vaši stávající zákazníci. Komunikujete s nimi nebo se upínáte jen na 2 lidi ze 100? - Všechno je jinak
Internetový prodej je dynamický. Měňte si průběžně personu cílové skupiny, finanční forecast + cashflow, testujte stránky A/B testováním pro lepší výkon cílů, ptejte se nakupujících, co se jim nelíbilo (i přes telefon).
Co měřit za cíle a jaké informace chtít vědět
První tzv. soft cíle pro lidi, kteří teď hned nenakupují + informace:
- návštěvnost, unikátní návštěvnost, doba na stránce, počet stránek na návštěvu
- sdílení zajímavého obsahu na sociální sítě a kdo to sdílí
- odkud nejvíce chodí lidí a nechávají na sebe kontakt bez nákupu? (email, facebook)
…a samozřejmě cíle, které vás živí – tzv. hard cíle + informace:
- počet objednávek a cena
- průměrná cena za 1 objednávku
- jaké produkty mají nejvyšší zisk a kdo je nakupuje
- opakované prodeje
- jaké kanály se podílely na obratu
Závěr
…a co vy? Máte eshop nebo o něm přemýšlíte? Myslíte si, že do eshopu patří i jiné věci, než které jsem napsal? Pište do komentářů dole!
Dobrá práce s článkem Danieli…
A já jsem nadšená, že jsem tyto věci NEvěděla, než jsem do e-shopu šla. 😀 šla by mi hlava kolem… Intuitivně jsem ale kolem sebe začala tvořit a tvořím komunitu lidí. Mám blog, který má velkou návštěvnost a který mě baví maximálně, FB stránky s přes 5000 „lajků“ (za 3/4 roku), rostoucí mailovou databázi, o kterou pečuji, vlastní skupinu na FB se skoro 4000 členy… Napadalo mě to tak nějak intuitivně, prostě pokus/omyl. Nyní jsem ready na vyšší level, tak zvažuji Váš kurz 🙂
Vím, kde mám rezervy… Vím, co chci udělat jinak. A to se ten obrat pak tvoří s lehkostí. Ale jak říkáte, obrat je jen hrubé číslo a nás by 100 000 obrat ani neuživil 🙂 Takže rosteme a rosteme.
Dobrý den Kláro,
děkuji a je super, že rostete. Myslím si opravdu, že je vzdělávání důležité a pokud majitel eshopu bude vědět více informací, neopije ho rohlíkem nějaký cucák ajťák nebo markeťák.
V této chvíli např. řeším problém jedné klientky, která zaplatila desetitisíce za eshop, který nemá základní prvky tohoto systému 🙁 Je to velký boj s neprofesionálním přístupem programátorské firmy, která ji eshop vytváří (špatné načasování, obecná smlouva, nulová aktivita, nerespektování klienta apod.).
Dovolil bych si do sekce „co by měl eshop mít“ ještě obchodní podmínky. Ono na to dost lidí zapomíná, ale neznalost zákona v ČR neomlouvá…
Ok, rozumím… to bych tady ale musel vypsat i všechny ostatní věci. Tento článek je spíše o správném výběru systému + vychytávky na které se zapomíná. Základní věci přeskakuji záměrně. Zákony jsou pro mě základní věc 🙂 Díky ale za komentář!
Dobry den, mohl byste mi poradit, jaka je hodnota parametru rychlosti e-shopu, aby se o nem nereklo ze je pomaly. Kolik by melo byt prosim max. ms?
Dekuji, Radek (student)
Dobrý den Radku,
myslím, že první načtení by mělo být (u rychlého připojení) do 4 sekund. Opakovaná načtení pod 1-2 sekundy.