Používat klasický marketingový mix (4P) na internetu je už opravdu „passe“. Nelze napasovat jednu poučku na všechny druhy podnikání. Není to zdravé a hlavně straaaašně nudné.
Obsah článku
Marketingový mix (4C)
Můžete se dívat na marketingový mix z pohledu zákazníka a máte to samé v „bledě modrém“:
- Customer solution – řešení potřeb zákazníka
- Cost – náklady vzniklé zákazníkovi
- Convenience (Channel) – dostupnost řešení
- Communication – komunikace
…taky nuda…
Marketingový mix jinak
Lidé od vás kupují produkt, který má i konkurence. Návštěvníkovi stránky stačí pár kliků myší a frnk… máte po zisku. Služba vás může odlišit od konkurence. Když produkt zabalíte do kvalitních služeb, klienti se budou vracet (viz. článek: Co dělat, aby člověk na internetu neuspěl). Prodávejte vždy produkt se službou.
Rozmixujte Pé a Cé
Popis 7 bodů pro prodej na internetu je zde. Ideální pro virtuální produkty a služby… a už to začíná mít trochu šťávu 🙂
- Produkt – popis produktu (zboží nebo služby) včetně kvality, designu, obalu, image výrobce, záruku, rady a návody a další služby s ním spojené. Jde o to, jak klient vnímá komplexně tento produkt.
- Cena – za kolik se produkt prodává. Cena obsahuje slevy, podmínky placení, jestli lze vzít produkt na úvěr apod. Jaké náklady má klient spojené s koupí produktu?
- Místo – kde a jak se bude produkt prodávat: Doprava, distribuční síť, internet, sklad apod.
- Komunikace – jak se klienti dovědí o produktu: PPC reklama, PR články, blog, reklama na sociálních sítích, newslettery, webmasteři pomocí Affiliate marketingu Komunikujete s klienty správně?
- Zaměstnanci – zaměstnanci s kterými přijde klient do styku. Souvisí to společně se službou, která je poskytovaná společně s produktem. Např. prodejce v kamenné prodejně, infolinka, rady od odborníka apod. Pokud nemáte zaměstnance, tak to nevyplňujte.
- Procesy – veškeré aktivity, které souvisí s poskytnutím produktu zákazníkovi. Unifikace procesů vs. individuální přístup: Čím jsou procesy podobnější (unifikované), tím jsou nižší náklady. Naopak individuální přístup vede k vyšším nákladům finančním a samozřejmě časovým.
- Fyzický důkaz – velmi důležité při prodeji nehmotných produktů. Např.: Ukázka kanceláří kde produkt vzniká, fotky týmu zaměstnanců apod. Klient musí pochopit, že za nehmotnou věcí stojí velké úsilí a práce.
Na internetu je to důležité pro prodej zboží, protože návštěvníci si zboží nemůžou „ohmatat“. Fotky jsou základ, videa jsou ještě lepší. Buďte ale osobní! Zapomeňte na fotky z fotobank a dělejte vlastní.
Tabulka pro marketingový mix
Zde vyplňujte vaše produkty nebo řady produktů a k nim přidávejte marketingový mix. Vše si ukážeme na mém oblíbeném příkladu eshopu kávou:
PRODUKT | MARKETINGOVÝ MIX 7P | |
---|---|---|
Fair-trade káva | Produkt | Klienti vnímají tuto kávu jako přímou osobní pomoc lidem pracujícím na plantáži. Má značku Fair-trade na sobě. Kávu nameleme na požadovanou hrubost dle žádosti klienta. |
Cena | 800Kč/kg. 10% sleva pro stálé klienty. | |
Místo | Prodáváme na eshopu nebo v kamenné prodejně. Vše se posílá z kamenné prodejny, kde jsou i sklady (50m2). | |
Komunikace | PR články v časopisu Kafé a život. Vlastní firemní blog s diskuzí, kde vysvětlujeme výhody produktů fair-trade. PR články v blogu. PPC reklama na Heureka.cz a Zbozi.cz. PPC reklama na Google Adwords (remarketing). Newsletter, který posíláme 1x za týden. Vytvoříme personifikovaný účet a budeme vědět, kdy klientovi dochází káva. | |
Zaměstnanci | Slečna Mrázková v prodejně. Musíme zjistit, jestli se chová ke klientům příjemně. Zároveň vyřizuje objednávky. Heureka.cz má sice zpětnou reakci, ale to nestačí. Budeme obvolávat klienty a ptát se, jestli byli spokojeni. | |
Procesy | Kupujeme zvlášť od speciálního dodavatele. Platí se navíc doprava, což se promítne do ceny produktu. Prodej ke klientovi je klasický, jako u všech druhů kávy. Zkusíme sehnat dodavatele pro všechny druhy kávy. | |
Důkaz | Na stránkách máme články o naší cestě na jednu takovou Fair-trade plantáži. Bavíme se tam s místními lidmi. Potvrzujeme, že se dostatek peněz dostává k nim. | |
Káva klasická | Produkt | Nejčastěji prodávané kávy. Kvalitní káva, která se prodává nejčastěji. Kávu nameleme na požadovanou hrubost dle žádosti klienta. |
Cena | 490,- Kč. 10% sleva pro stálé klienty. | |
Místo | Prodáváme na eshopu nebo v kamenné prodejně. Vše se posílá z kamenné prodejny, kde jsou i sklady (50m2). Tato káva se prodává i v obchodě v Pelhřimově a počítá se s dalšími obchůdky. | |
Komunikace | PPC reklama na Google Adwords (remarketing). Newsletter, který posíláme 1x za týden. Vytvoříme personifikovaný účet a budeme vědět, kdy klientovi dochází káva, a jakou má rád. Vytvoříme PR článek o důležitosti kávy, ve zdravém životě. |
|
Zaměstnanci | Viz. Fair-trade káva | |
Procesy | Viz. Fair-trade káva | |
Důkaz | Na stránkách je video, jak podobné kávy meleme a připravujeme k distribuci. |
…a tak dále..další a další řádky tabulky…
Závěr
Marketingový mix je součástí každého marketingového plánu. Pomůže vám samotným pochopit, kolik peněz a práce je nutné alokovat na váš projekt.
Dle vašeho oboru lze marketingový mix upravovat. Můžete mít vlastní mix s názvem: 3P+4C+1Q… jen držte stejnou filozofii a nebojte se experimentovat 🙂