Co je to crowdfundování?
Crowdfunding je nařízení finančních prostředků od hromadného počtu dárců, kteří přispívají malými finančními částkami, aby přispěli k společnému cíli. Crowdfunding se obvykle využívá k podpoře a financování podniků, projektů, dobročinných organizací nebo samotných lidí.
Jak to funguje?
Crowdfunding funguje prostřednictvím webových stránek, které místům poskytovatelům a dárcům umožní se pohodlně potkat. Tyto crowdfundingové kampaně se obvykle nacházejí na internetových stránkách edičních sborů, jako jsou například GoFundMe, Kickstarter nebo Indiegogo. Každý, kdo chce někomu finančně pomoci, se musí přihlásit na vybranou platformu crowdfundingu. Poblíž zobrazení podrobností, jako jsou finanční cíle a požadované příspěvky, dárce také vidí celkový počet podporovatelů kampaně.
Příklady crowdfundingu
Níže jsou uvedeny některé typické crowdfundingové kampaně:
- Komunitní projekty – Města, obce a tento typ veřejných projektů často využívají crowdfundingové kampaně, aby uspořádaly veřejné akce, například festivaly, zábavní a rekreační zařízení, nebo opravy a modernizace veřejných budov.
- Lékařské projekty – Na těchto platformách mohou osoby potřebující lékařskou péči vyhlásit crowdfundingovou kampaň na financování drahých lékařských výdajů.
- Podnikatelské projekty – Crowdfunding je zaměřen na napomáhání malým maloobchodním, technologickým a prodejním projektům s malými startovacími prostředky, které chtějí využít případného záměru „zisky z investic“.
Crowdfunding poskytuje možnosti pro tvůrčí projekty, jako jsou knižní sbírky a filmy, aby se snažily použít k financování svých projektů. Odhady ukazují, že globální crowdfunding dosáhl v roce 2018 objemu 114 miliard dolarů a od té doby vykázal růst.
Závěr
Crowdfunding je účinný způsob, jak podpořit různé projekty, získat zdroje a dosáhnout veřejných cílů. Existuje však nebezpečí, že zneužití crowdfundingu, když se na něj dává pozor.