Ecomail je český nástroj, který primárně slouží k odesílání e-mailů. Zvládne však odesílat také smsky a tvořit follow-up Facebook kampaně. Můžete si zde také vytvořit automatizaci rozesílání e-mailů.
Velkou výhodou je kreditový tarif, který přizpůsobuje nástroj i pro nepravidelné rozesílače. Velkou výhodou je velice nízká cena.
Obsah článku
Plusy a mínusy
Plusy
- čeština
- návody i tutoriály v češtině
- nízká cena
- rozesílka SMS zpráv
- skloňování
- svátky
- doručitelnost
- dynamický remarketing v e-mailu
- možnost kreditového tarifu
Nevýhody
- verze zdarma je opravdu pouze pro otestování
- editor je trochu komplikovanější než třeba u MailChimpu
- struktura místy nedává smysl
- u sms si musíte zažádat o změnu jména odesílatele
- není landing page
Pro koho je vhodný a pro koho není vhodný
Vhodný je zejména pro lidi, kteří mají českou klientelu: Kampaně zaměřené na svátky s automatickou integrací oslovení. Pokud nejste technicky zdatní a nezvládáte angličtinu, pomůže vám česká zákaznická podpora.
Pro e-shopy je tarif Marketer+. Ecomail je pro vás také vhodný v případě, že neposíláte e-maily pravidelně, v tom případě můžete využít kreditový tarif. Doporučuji ho primárně pro malé a střední firmy, které nepotřebují komplexní nástroje a jsou schopni si vytvořit landing page jinde.
Přívětivost a funkce
Registrace
Registrace je velmi jednoduchá. Stačí zadat název účtu, celé jméno, email a heslo. Poté se rovnou dostanete do rozhraní, kde na vás čeká pár otázek, které můžete přeskočit.
Ukázka prostředí, dashboard
Na první pohled se může zdát, že se jedná o přehledné a jednoduché prostředí. Ale celá struktura působí, jako by jí tvořili dva lidé s odlišnou představou o tom, jak bude nástroj poskládaný. U většiny věcí jsem si jakž-takž schopný logicky odůvodnit, proč by je někdo dával na daná místa.
Problém nastává, když přemýšlíte nad umístěním dvou věcí a zjistíte, že se muselo postupovat s úplně jinou logikou. Navíc místy používají jiné termíny v blogu/nápovědě a v samotném nástroji.
Doporučuju vám si nejdřív prostředí proklikat a zvyknout si, kde co najdete. Např. zde máte kartu reportů, ale reporty transakčních e-mailů jsou v kartě Další. Nebo HTML kód formulářů naleznete v jejich editoru.
Jak se importují kontakty
Import kontaktů je na první pohled schovaný a pokud bych nekoukal na tutoriál, tak bych asi vytvořil nový seznam a do toho importoval své kontakty. Možnost importu do seznamu najdete v zobáčku vedle přehledu u konkrétního seznamu. Osobně bych více preferoval velké tlačítko import kontaktů a následné přiřazení k seznamu, ale to je pouze osobní preference.
V Ecomailu máte víc možností, jak importovat kontakty. Doporučuji import skrze CSV soubor. Máte zde také možnost zkopírovat kontakty ve formě textu do textového pole. Jedná se o jednodušší metodu vhodnou při malém počtu kontatků. Po importu pouze přiřadíte k danému sloupci informaci o to, jaké údaje sloupec představuje.
K nahraným kontaktům máte možnost přidat štítek, což vám určitě pomůže s následnou segmentací.
Práce se seznamy kontaktů
U jednotlivých seznamů máte také možnost vytvoření vlastních polí, které reprezentují kontaktní údaje. Např. pokud víte, že vás u vašeho seznamu zajímá, zda mají řidičský průkaz, můžete pro to vytvořit pole a to mít ve formuláři. Podrobný návod naleznete zde.
Také můžete propojit jednotlivé seznamy s Facebookem. To vám umožní synchronizovat publika pro následné kampaně na Facebooku.
Segmentace
Segmenty tvoříte v jednotlivých seznamech kontaktů. Proto bych vám doporučil pracovat pouze s jedním a ten následně dělit na segmenty. Najdete je v jednotlivých seznamech v levé liště v Segmenty. Nejprve si ho pojmenujete a následně u něho zadáte pravidla. Na rozdíl od MailChimpu zde lze kombinovat funkce „a“ a „nebo“. To vám určitě ulehčí práci. Na druhou stranu tu není jasné, že se segment uložil, dokud neodejdete z kategorie a nevrátíte se.
V segmentaci je také možné přidat nadřazený segment. Nikde však není vysvětleno, co to vlastně znamená. I když jsem se pokusil najít něco pomocí vyhledávače, nic jsem na toto téma nenašel. Došel jsem k závěru, že přidáním nadřazeného segmentu děláte segment ze segmentu. Nemohu však říct, že jsem si tím naprosto jist.
V tomto ohledu je Ecomail podobný SmartEmailingu, kde také nejsou dostatečně vysvětlené některé termíny.
Hledání konkrétních e-mailů
V Ecomailu se jednotlivé kontakty hledají jednoduše. Stačí v seznamu kontaktů přejít do přehledu, ve kterém je zřetelné vyhledávací pole. Můžete hledat kontakty podle jména, příjmení a e-mailu (stačí část). Po vyhledání lze dané kontakty exportovat. Bohužel nelze vyhledávat kontakty podle tagu (označení) nebo adresy.
Popis detailu kontaktu
Detail kontaktu naleznete v seznamu kontaktů v přehledu. Zde si můžete konkrétní kontakt vyhledat a následně rozkliknout. Ecomail vám dává možnost kontakt manuálně upravit. A také vám poskytuje informace o tom, jak reaguje na vaše emaily.
Kartu Machine learning Ecomail teprve připravuje. V údajích se vám také zobrazuje skloňování jména a příjmení, které můžete také upravit. Kontakty jsou ohodnoceny podle toho, jak reagují na vaše e-maily.
V kartě Aktivity & události vám Ecomail ukáže souhrn toho, jak kontakt reagoval na vaší komunikaci s ním.
Formuláře
Formuláře lze v Ecomailu vytvářet opravdu snadno. Vytváří se pro jednotlivé seznamy kontaktů, takže je naleznete v jednotlivých seznamech. Kontakty se vám po vyplnění formuláře roztřídí podle vámi nastavených pravidel.
Máte na výběr z více forem formulářů. Po výběru formy se vám zobrazí možnost výběru šablony, případně si formulář můžete upravit sami. Doporučuji si vybrat nějakou šablonu a přepsat text, s editorem se nepracuje nejlépe.
Jednotlivé prvky musíte vkládat pod jiné prvky a následně je můžete upravovat.
I přes tyto nedostatky lze formulář vytvořit rychle. Je záhadou, proč je kód formuláře k zobrazení v jeho editoru a ne v kartě formulářů.
Nezapomeňte také upravit děkovnou část, její předvolba je v angličtině (alespoň tedy při volbě vlastního designu). A přestože se jedná o český nástroj, jsou některé prvky v angličtině.
Editor pro tvorbu e-mailu
Při tvorbě šablony máte možnost využít interaktivní editor, vložit vlastní HTML kód, nahrát soubor ZIP nebo JSON. V interaktivním editoru je celá řada šablon, které můžete využít.
Šablony jsou dostačující. Jsou kategorizované podle jejich účelu. Máte tu například šablony pro slevy a kupóny, newslettery atd. Pokud si chcete vytvořit vlastní design, můžete využít předpřipravený obsah. Máte zde také možnost vkládat obrázky z Pexels.
Otravným shledávám vkládání mezer. Máte také možnost jednotlivé prvky skrýt na různých zařízeních. To vám pomůže v případě, že se na jednom zařízení daný prvek plete. Plusem je možnost vložení dynamického obsahu.
Ecomail má možná trochu složitější editor oproti MailChimpu, ale nejedná se o nic, s čím by se za pár chvil nedalo naučit. Sice vám to dá víc práce, ale za levnější peníze.
Editor e-mailů je lepší než editor pro tvorbu formulářů. Určitě při tvorbě vlastního designu doporučuji používat předpřipravené bloky, ušetří vám to čas se skládáním struktury. Pomocí karty struktury můžete u jednotlivých sloupců navíc měnit odsazení.
Merge tagy
Nezapomeňte také v e-mailech na merge tagy, které vám pomohou s personalizací e-mailů, velmi oblíbené je například oslovení. Pomocí nich vytvoříte personalizovaná sdělení, která jsou hromadně rozeslaná. V praxi se jedná o jakási hesla, která se vkládají do newsletteru. Místo těch hesel se příjemců zobrazuje personalizovaný obsah.
Předdefinované merge tagy jsou kategorií merge tagů, které jsou předpřipravené Ecomailem. Jejich příklady můžete vidět na obrázku. Může se vám stát, že dané údaje nemáte o všech kontaktech, na které chcete poslat e-mail. V případě, že o nich ten údaj nemáte, zobrazí se v e-mailu prázdné pole. Abyste tomu zabránili můžete použít podmínkové merge tagy (v článku o nich píší jako o podmíněných,a le vem to čert).
Pomocí těchto podmínek si můžete nastavit, co se má zobrazit v případě, že daný údaj nemáte k dispozici. Například může jít o situaci, kdy nemáte u kontaktu údaj o jméně, tak si nastavíte, aby se propsalo příjmení.
Můžete také využít merge tagy v automatizaci. Posloužit vám mohou k vložení slevových kupónů, názvů naposledy prohlížených/zakoupených produktů atd. Pokud potřebujete do šablony vložit vlastní merge tag, musíte ho nastavit v seznamu kontaktů v sekci vlastní pole nebo při importu kontaktů.
Merge tagy můžete využít také v předmětu emailu nebo v obsahu sms. Pokud si o nich chcete přečíst více, doporučuji tento článek.
Zbožové feedy
Do Ecomailu můžete přidat zbožový feed (Google Nákupy nebo Zboží.cz variantu) a následně automaticky vkládat produktové bloky do vašich e-mailů.
Datové feedy
Stejně jako produktové feedy, je i datový feed ve formátu XML. Slouží k vkládání dynamického obsahu do e-mailu. Obsah datových feedů lze vložit do e-mailu v editoru pomocí bloku „Dynamický“. Při vkládání musíte zadat identifikátor dynamického obsahu a klíč dynamického obsahu.
V praxi můžete dynamický feed využít například k zobrazení obrázku s nejbližší prodejnou v okolí daného člověka. Díky nastavení identifikátoru jako PSČ si můžete nastavit, který obrázek (vždy s danou nejbližší prodejnou) se v e-mailu objeví danému uživateli. Jedná se o velmi specifickou a technicky náročnější funkci, pro větší pochopení doporučuji tento článek v nápovědě.
S produktovými feedy lze pracovat pouze v programu Marketer+.
Tvorba standardní kampaně
Tvorba kampaně je velmi jednoduchá. Stačí jít do karty kampaně a zde je zřetelně vidět tlačítko Nová kampaň. Při tvorbě začínáte volbou příjemců. Cílit můžete na celé seznamy, jednotlivé segmenty a kombinace seznamů. Je škoda, že nelze kombinovat jednotlivé segmenty různých seznamů, ale Ecomail vám stejně doporučuje používat pouze jeden seznam.
V nastavení pak můžete nastavit předmět e-mailu, e-mail odesílatele a adresu pro odpovědi. Nezapomeňte si zde zapnout sledování kampaně pomocí Google Analytics, to vám zobrazí nastavení UTM parametrů. Také v nastavení můžete zvolit, zda chcete A/B testování nebo follow-up kampaň na Facebooku. Dále nastavujete vlastní hlavičku e-mailu. To vám například umožní implementovat službu topování na Seznamu.
Pokud jste si zvolili, že chcete A/B testování, následuje jeho nastavení. V další části obsahu emailů si můžete zvolit šablonu nebo ji vytvořit. Pokud jste si nastavili follow-up kampaň, tak teď přijde na řadu její nastavení. Pak můžete email prohnat SPAM testem a odeslat si testovací e-mail. Následně si můžete zvolit, zda chcete odeslat email ihned nebo jeho odeslání naplánovat.
Při tvorbě kampaně je otravné, že když se vrátíte k některému z kroků, musíte ostatní udělat znovu a nemůžete pouze kliknout zpátky na bod, kde jste skončili. Také je zbytečné, že se editor kampaně automaticky po odeslání nezavře. Na druhou stranu potěší SPAM test. Jinak se dá říct, že je velmi jednoduché v Ecomailu vytvořit kampaň.
Po odeslání se k reportingu dostanete skrze prokliknutí v kartě kampaní.
A/B testování předmětu a obsahu
A/B testování je nezbytné pro zjištění toho, co nejlépe funguje na vaše kontakty. Proto je důležité, aby ho měl e-mailový nástroj dobře zpracované.
Do jisté míry funguje podobně jako MailChimpu. Můžete testovat předmět, jméno odesílatele a obsah. Jednotlivé šablony můžete vytvářet až v tomto kroce. Ecomail vám ale nabídne pouze 2 varianty u jednotlivých prvků a nemůžete spustit A/B testování na všechny příjemce. Je možné testovat varianty mezi sebou, takže můžete vytvořit až 8 kombinací (2x2x2). Pro každou kombinaci potřebujete alespoň 10 příjemců. Testovací segment musí mít minimálně 20 % všech příjemců a to samé platí pro vítězný. Při stanovování podmínek vítězné varianty máte dvě možnosti:
- Podle míry prokliku
- a podle míry otevření.
Pokud testujete obsah, je jeho vítězná varianta stanovena podle míry prokliků. Vítězná kombinace se pošle na zbylou netestovanou část stejně jako v MailChimpu.
Chybí zde testování času rozesílky a manuální výběr vítězné kombinace.
Follow-up kampaň na Facebooku
Pro tvorbu musíte mít připojené Facebook stránky a založený Facebook Business Manager. Také je potřeba zmínit, že je funkce ve vývoji. Díky této funkci můžete tvořit facebookové kampaně přímo v Ecomailu a oslovit tak odběratele vašeho newsletteru i na Facebooku. Pokud si o této funkci chcete přečíst více (včetně nastavení), poslouží vám tento článek.
Začátek publikace je nastaven v hodinách. Nelze zde napsat více variant titulků, popisků atd. Proto vám spíše doporučuji vytvořit kampaň přímo v Business Manageru a zde si nastavit publikum, které se bude sbírat na základě UTM parametrů nebo emailů. Na to bych pak cílil reklamu.
Ale určitě se jedná o funkci pro začátečníky, která vám může ušetřit spoustu času a bez složitého nastavování můžete vytvořit reklamu na ty, kteří váš email neotevřeli.
SMS kampaň
SMS kampaň je možné spustit pouze v placeném režimu a potřebujete mít v účtu nabitý kredit. Sms kredity zakoupíte k placenému režimu samostatně. 1 kredit představuje 1 korunu. Cena je ovlivněna zemí, do které SMS zasíláte. Ecomail má poměrně podrobný návod nastavování sms kampaně.
Maximální délka SMS je 160 znaků, ale pouze v případě, že neobsahuje diakritiku. Pokud diakritiku obsahuje, je maximální počet 70 znaků. 70 znaků není mnoho, pro představu poslouží tato věta o 70 znacích: „Pokud diakritiku obsahuje, je maximální počet 70 znaků, to není mnoho.“
Na SMS zprávy bohužel nelze odpovídat. Takže nelze vytvořit narozeninovou kampaň na vlastní rodinu a přestat si lámat hlavu s tím, kdy mají narozeniny. Navíc název kontaktu je jako ESEMESKA, pokud si nezažádáte o změnu přímo Ecomail. Je zde i restrikce ze strany technologcké v ČR, kterou se nedá moc obejít.
Tato funkce i tak určitě potěší. Její nastavení je poměrně jednoduché a nemusíte využívat další nástroj.
Automatizace
V Ecomailu je skvělé, že lze do automatizace zařadit i SMS. Vše naleznete v kartě automatizace. Musíte pouze správně nastavit seznam, pro který má být nastavena (s tím může být spojen i formulář), frekvenci spuštění a název automatizace.
Při tvorbě máte na výběr z většího množství šablon. U šablon si nejprve můžete prohlédnout jejich náhled. Určitě zaujme přání k svátku. Také můžete začít s prázdnou automatizací, nebo si nechat od Ecomailu připravit automatizaci na míru.
Automatizace funguje na základě dvou událostí:
- Triggerů a
- akcí.
Triggery jsou v podstatě spouštěče akcí. Jednotlivé akce musíte rozkliknout pro jejich nastavení, např. pro nastavení doby u akce Počkat. Triggery a akce spojujete a vytváříte tím takovou mapu. Triggerů můžete přidat více, pokud chcete, aby se automatizace spouštěla při více událostech. Jednotlivé události můžete upravovat skrz jejich prokliknutí, např. nastavení doby čekání, nastavení toho jaký e-mail se odešle….
S automatizací vám také může pomoci nápověda Ecomail. Kde je znovu doporučení mít jen jeden seznam kontaktů a ten dále segmentovat. Při tvorbě automatizace vám také pomohou mini nápovědy, které se při tvorbě zobrazují.
Celkově bych hodnotil automatizaci kladně vzhledem k ceně nástroje. Pokud bych jí ovšem srovnal například s MailChimpem, tak bych řekl, že je sice složitější, ale je zde více možností, například zaslání dopisu a SMS.
Sekvence e-mailů
S automatizací se také pojí sekvence e-mailů, kterou můžete vytvořit. U toho bych doporučil začít s prázdnou automatizací a následně „cestu“ vytvořit podle toho, co vy sami potřebujete. Pro automatické odesílání e-mailů musíte mít ověřenou doménu. S tím vám může pomoci nápověda Ecomail, kde jsou různé způsoby jak na to.
Sekvence e-mailů se tvoří velmi jednoduše.
Vrácení do košíku
V Ecomailu máte možnost nastavit automatickou kampaň pro vrácení do košíku podle šablony. U šablony nezapomeňte změnit obsahy e-mailu.
Landing page
V Ecomailu nelze vytvořit landing page. Klienti využívají WordPress s následným vložením HTML fomuláře.
Zákaznická podpora
V Ecomailu se můžete na zákaznickou podporu spolehnout. V případě, kdy jsem jim poslal dotaz na live chat, dostal jsem během pár minut reakci a pár minut poté i odpověď na můj dotaz. Ecomail vám zašle odpověď i na e-mail.
Live chat je schopný odpovědět rychle i na hloupější dotazy ? a navíc velmi profesionálně.
Oslovení 5. pádem
Skloňování musíte spustit v daném seznamu. Lze se k tomu dostat v kartě Kontakty, kde pouze rozkliknete seznam a v levé liště uvidíte Skloňování a svátky. Tím ke kontaktům také doplníte datum svátku a jejich pohlaví. Jedná se o výhodu oproti systémům, u kterých musíte skloňování integrovat pomocí systému třetí strany.
Další
Facebook okruhy
Máte možnost napojit Ecomail na Facebook Custom Audiences. To vám umožní propojit vámi sebrané kontakty s profily na Facebooku, na které můžete cílit reklamy. Nápověda Ecomail vám poradí, jak na propojení.
Slevové kupóny
Máte možnost do Ecomailu nahrát slevové kupóny, které následně můžete dávat do e-mailů. Například uvítací slevy nebo slevy za odběr newsletteru.
Transakční e-maily
V Ecomailu máte oddělené statistiky transakčních e-mailů. Jsou schované v kartě další, což nedává moc smysl. Nezapomeňte v nich vždy používat e-mail, na který lze odpovědět. Primárně se jedná o e-maily typu potvrzení o objednávce apod. Transakční e-maily odesíláte pomocí API. Aby bylo možné je odesílat, musíte mít ověřenou odesílací doménu a aktivován tarif Marketer+.
Transakční e-maily jsou pro e-shopaře naprosto nezbytné. Přečtěte si článek o tom, jak by měly vypadat, a jak je nastavit. Případně vám s jejich nastavením pomůže Ecomail.
Reporty
Reporty naleznete v kartě reportů. Nemáte zde souhrnné reporty za určité období, ale můžete si rozkliknout jednotlivé kampaně, nebo je mezi sebou porovnat.
Reporty můžete propojit s Google Analytics. V přehledu naleznete základní údaje o reakcích na vaši kampaň. Např. míru prokliku a úspěšnost doručení. V aktivitách pak máte uvedeno, komu byly dané e-maily doručeny, kdo je otevřel, kdo je proklikl, kdo je neotevřel, kolik se jich od koho vrátilo, kdo se odhlásil, a kdo je označil za spam.
V odkazech pak máte statistiku prokliků a zobrazení vaší šablony, kde je zvýrazněno, na kterých místech k proklikům došlo (je zobrazen počet i percentuální hodnota).
V demografii pak naleznete demografické údaje a v poslední sekci naleznete operační systémy, poštovní klienty a schránky. Report je celkově poměrně přehledný. Zbytek relevantních údajů si můžete zjistit v Google Analytics, stačí tagovat kampaně.
Doručitelnost
Dle Zásad zpracování osobních údajů využívají systém Sparkpost pro rozesílání, analýzu a optimalizaci doručitelnosti kampaní svých klientů. Ecomail nevyužívá tedy vlastní servery, ale vše nechává na této profesionální službě. Servery měly velice dobré výsledky doručitelnosti.
Poznámka: Vede to bohužel ale i k tomu, že pokud byste chtěli využít Sparkpost přímo pro rozesílku s vaší doménou, kterou máte u ecomailu, tak máte smůlu… vyši doménu již registroval u Sparkpost dříve ecomail ?.
Cena
Free verze je u tohoto nástroje nedostačující z hlediska toho, že můžete mít pouze 200 kontaktů, kterým můžete poslat 200 e-mailů. V této verzi však nejste nijak omezeni a poslouží vám na vyzkoušení nástroje.
Velkou výhodou je, že krom dvou měsíčně placených programů Profi+ a Marketer+, můžete využít Kreditový účet. Ten je pro vás vhodný zejména, pokud neposíláte e-maily pravidelně. Co se týče jeho funkcí, tak zde máte skoro stejné možnosti jako v Profi+, navíc můžete posílat transakční e-maily a pochopitelně nemůžete posílat neomezené množství e-mailů.
Profi+ a Marketer+ vám umožňují zasílat neomezené množství e-mailů. Oba programy jsou levnější než nejlevnější program MailChimpu, pokud máte víc než 500 kontaktů. Navíc vám toho nabídnou více.
Pokud máte eshop, doporučil bych vám program Marketer+. Je třeba dodat, že za SMS kredity se platí zvlášť.
Shrnutí
Ecomail je šikovný a levný nástroj. Dříve měl spoustu chyb, které snad již úplně odboural. Pokud si dáte čas k naučení jeho někdy nepochopitelné struktury, může vám dobře sloužit.
Výhodou je uzpůsobení pro český trh a rozesílka SMS. Chválím zákaznickou podporu a inteligentní chat. Pokud máte e-shop, měli byste využívat tarif Marketer+ (například pro vrácení do košíku s personalizací produktu).
Super článek, zrovna se mi hodí při rozhodování.. 🙂
To jsem rád 🙂