Efektivní metoda SEO: Hybatel odkazů

Daniel Nytra
Blog » Blog

Hybatel odkazůČlánek popisuje velmi efektivní SEO metodu, kterou zvládne s nulovými náklady opravdu každý. Přeložil jsem ji volně do češtiny: Hybatel odkazů. Stěhovák (z angl. „Moving Man“) mě přijde dost nudný, takže jsem k tomu přidal trochu z knih Karla Čapka 🙂 . Problém je jako u všech metod SEO, že jde hlavně o váš čas. Tady se ale vyplatí! Popíšu postup krok po kroku a velmi srozumitelně.

Hybatel odkazu

Jako bonus na konci článku prozradím trošku jiný postup, ale stejně efektivní.

Proč zrovna Hybatel odkazů

Touto metodou můžete získat kvalitní zpětné odkazy z autoritativních webů a zároveň z oborových stránek. Docílíte toho, aby i velmi významné stránky odkazovaly na váš začínající blog nebo eshop. Vezmeme to krok po kroku: Staňte se Hybateli!

  1. Najděte prošlé stránky: Neexistující, zrušené nebo přesunuté
  2. Najděte zdrojové stránky, které odkazují na tyto prošlé stránky
  3. Řekněte autorům zdrojových stránek o jejich malém problému a rovnou ho vyřešte

Jednoduché, že? Nekupujete žádné domény, nezakládáte žádné microsites….

Teď můžeme vše probrat detailněji, krok po kroku:

Krok č.1: Najděte prošlé stránky

Určitě existuje ve vašem oboru spousta firem a webů, které:

  • zkrachovaly
  • změnily si název
  • aktualizovaly web a změnily odkazy svých stránek
  • nezaplatily doménu
  • nefunguje jim server

Jako příklad budu uvádět ubytování: Když jste si chtěli najít hotel v Bruselu, byl web ebrusselshotels.com ten pravý: Archiv stránek z 9.4.2014. Bohužel/Bohudík teď doména nefunguje a dokonce se  prodává.

Brussels hotels

Google pořád eviduje asi 4.200 stránek s touto doménou po celém internetu ve svém indexu:

Google o ebrusselshotels.com

 

a indexuje cca 107 stránek u této domény:

Stránky domény ebrusselshotels com v indexu Google.com

Na tuto doménu odkazuje poměrně hodně webů, které jsou tématické:

Vy ale nechcete kupovat doménu, chcete její odkazy a tak se stanete hybateli odkazů. Přemluvíte autory odkazujících stránek, že mají chybu a můžou ji rychle a bezbolestně napravit: Vymění nefungující odkaz za ten váš.

Jak to ale konkrétně udělat? Máte různé možnosti, jak najít stránky podobné doméně ebrusselshotels.com.

1. Podle firem v insolvenci, konkursu apod.

  • Zkusíme si najít z různých zdrojů informace o firmách, které mají problémy. Pomůže nám google.com a portal-firem.cz kde je informace o likvidaci a kategorii podnikání. Zadejte do vyhledávání:
    site:rejstrik-firem.kurzy.cz intitle:“v likvidaci“ „provozování cestovní kanceláře“. Našli jsme 209 firem, které tomu odpovídají!

    Vyhledání firem v insolvenci pomocí google.comPak jen stačí vyhledat, co měli tyto firmy za doménu pomocí Googlu.
  • nebo přes portal-firem.cz, kde je jich sice méně, ale je u nich uvedená navíc i doména u emailu. Stačí zase vyhledejte v Google.com:
    site:portal-firem.cz inurl:“v-likvidaci“ cestovní kanceláře
    Vzhledání přes portal-firem a google
    CK Donau Travel, s r.o. v likvidaci s emailem
  • Další možnost: site:insolvence.statnisprava.cz inurl:insolvence_spis „konkurs“
    Můžete i procházet insolvenční firmy podle kalendáře a mít tak přehled: ZDE

2. Vyhledat prošlé domény: Expirující, na prodej, v aukci

Jděte na stránky ExpiredDomain.net a vložte klíčové slovo, které potřebujete. Např.: „hotel“:

Domain Name Search

Pro vás jsou důležité sloupečky:

  • Zelené PR – hodnota Google PageRank je orientační, ale postačí
  • DP – počet odkazů z domén

V každém řádku můžete kliknout na sloupeček DP a dostanete se na seznam webů, které odkazují na danou prošlou doménu.

3. YELP.com

Ve vyhledávači yelp.com není zrovna extra hodně obchodů z ČR, ale třeba pomůže. Stačí do vyhledávání pro Prahu na Google.com zadat:
site:yelp.com intitle:closed intitle:praha intitle:czech a máte 35 zavřených obchodů přímo v Praze

Yelp.com v Praze

 

Krok č.2: Najděte zdrojové weby, které odkazují na neexistující firmy

Otevřete si a registrujte na webu OpenSiteExplorer.org. Po přihlášení vložte do vyhledávání stránku, na kterou chcete najít zdrojové weby. Pokud se vrátím k příkladu s vyhledáváním ubytování v Bruselu, bude to www.ebrusselshotels.com. Klikněte na „Top pages“ a vpravo na „Request CSV“:

Open Site Explorer: Vyhledání zdroje

Vyskočí vám okno. Počkejte, dokud se nezačne ukládat csv soubor na váš disk:

Open Site Explorer - export do CSV

CSV soubor je srovnaný podle nejdůležitějších stránek, které nás zajímají:

Nejdůležitější stránky

Na Archive.org si můžete najít, co bylo na této stránce. Stejný nebo ještě lepší obsah byste měli nabídnout v dalším kroku autorům zdrojových stránek a vyřešit jejich problém 🙂 Může se samozřejmě stát, že tuto stránku nemáte na vašem webu: Teď je ta správná doba ji vytvořit a provázat v rámci vašeho webu s ostatními stránkami.

V ukázkovém případě jsem si vybral druhou nejdůležitější stránku: Mapu Bruselu.

Mapa Bruselu, která už neexistuje na internetu

Teď běžte zpátky na OpenSiteExplorer a vložte nahoru právě tu důležitou stránku. Vyfiltrujte pouze externí odkazy a exportujte do csv.

Open Site Explorer: Zjišťujeme odkazy na konkrétní stránku

Dostanete jednoduše v csv souboru všechny odkazující stránky na již nefunkční stránku! Navíc jsou seřazené podle důležitosti!

Seznam odkazujících webů na stránku

Např. ze stránek www.1stbarcelonahotels.com

Náhled na stránku, odkud se odkazuje

Poznámka: Možná by bylo dobré najít i stránky, které odkaz vůbec nemají a zaslouží si ho. Hledáme tedy nějaké stránky, které by mohli odkazovat na mapu Bruselu. Zadáme tedy do Googlu: „Brussels maps“. Pokud se vám nedaří nic najít, přidejte klíčové slovo „blog“. Email v dalším kroku č.3 bude samozřejmě trochu jiný.

Krok č.3: Pomoc je na cestě!

Co jsme tedy v předchozích krocích udělali? V kroku č.1 jsme našli weby, které jsou z nějakého důvodu ukončené. V kroku č.2 jsme si nejdříve seřadili stránky podle důležitosti a ke každé z nich našli odkazy seřazené také podle důležitosti. V tomto kroku č.3 už musíme „pouze“ najít autora stránek nebo webmastera a přesvědčit ho o tom, aby opravil chybu: Změnil chybný odkaz na nějaký jiný… jaký ale? No, co třeba na ten váš? 🙂

Najděte na stránkách kontakt na autora: email, twitter, facebook apod. Napište zprávu osobně, např. pro email:

Dobrý den [osloveni],
na vašem webu [odkaz na stránku], jsem našel nefunkční odkaz.

Mapa je dostupná nově zde: [odkaz na moji stránku].

Hezký den!

S pozdravem
Daniel Nytra

….a čekejte na odpověď 🙂 Úspěšnost je vysoká a budu rád, když mi napíšete, jak jste dopadli!

BONUS: Hybatel odkazů trochu jinak

Jak jsem slíbil na začátku článku, přidávám bonus. Trochu otočíme získávaní odkazů:

  1. Najděte si web, který je autoritativní a z kterého byste chtěli mít odkazy. Bylo by fajn, aby se choval sociálně a odkazoval na nejrůznější jiné stránky.
  2. Použijte software Xenu nebo Screaming Frog, který web kompletně prolustruje a určí odkazy mimo tento web. Já používám Xenu:
    Xenu - zadání stránky, kam bych chtěl odkazy
  3. Seřaďte si sloupeček „Status“ a projděte červené řádky = neexistující stránky. Přes pravé tlačítko se dostanete na „URL properties“ a ty budete posílat autorovi stránek jako informaci, kde všude má chybný odkaz.
    Xenu - odkud odkazuje autor špatně
  4. Zjistěte, co tam bývalo přes Archive.org
  5. Použijte Krok č.3 v tomto článku a pomozte to opravit 🙂

Dobrý den [osloveni],
na vašem webu [odkaz na web], jsem našel nefunkční odkazy. Tady je celý seznam:
[seznam, který jste zkopírovali z XENU: URL Properties]

Katalog módy je dostupný nově zde: [odkaz na moji stránku].

Hezký den!

S pozdravem
Daniel Nytra

Na tento článek jsem čerpal od více SEO gurů: Neil Patel, Brian Dean, Dany Sullivan a další.

6 komentářů u „Efektivní metoda SEO: Hybatel odkazů“

  1. Dobrý den,
    tak to je hodně chytré a šikovné řešení, nikdy by mě nenapadlo a to ani přesto že dělám občas něco podobného, totiž že když někde vidím nekvalitní či nefunkční grafiku či reklamu, tak iniciativně nabízím své lepší řešení. Váš model je ale ještě elegantnější, zatímco já pouze nabízím „že to vylepším“ Vy již řešení rovnou posíláte. 🙂 Co mě ale zajímá je, jak je to se zpětnými odkazy, jsou opravdu stále tak důležité nebo se stávají marginálními jako Vámi zmíněný fakt z počtem klíčových slov na stránce? Píšete, že „hybatel odkazů“ je velmi efektivní, musí to ale stejně stát hromadu času. Děkuji

    Odpovědět
    • Ano, odkazovat z relevantních a kvalitních zdrojů je a bude stále velice důležité. Přirozeně vzniklé odkazy jsou vyhledávači vysoce ceněné a nevím, proč by se to mělo v budoucnu měnit. Problém dělají umělé odkazy (patičky, linkfarmy, zaplacené SPAMové články apod.).

      Je to opravdu hromada času, ale když se podaří, tak máte velice příjemný dlouhodobý přísun návštěvnosti = nejlepší co může být 🙂

      Odpovědět
  2. Dobrý den.
    Jsem „amatér“ a začínám se pohybovat ve světe SEO

    Moc nechápu toto
    „Na Archive.org si můžete najít, co bylo na této stránce. Stejný nebo ještě lepší obsah byste měli nabídnout v dalším kroku autorům zdrojových stránek a vyřešit jejich problém 🙂 Může se samozřejmě stát, že tuto stránku nemáte na vašem webu: Teď je ta správná doba ji vytvořit a provázat v rámci vašeho webu s ostatními stránkami.“

    To jako že si na www vytvoříte stránku s obsahem?
    Můžete mi to prosím vysvětlit 🙂

    Odpovědět

Napsat komentář