Když zadáte klíčové slovo SEO do Google.com, dostanete přibližný počet výsledků: 203 miliónů stránek. Takže ho všichni znají. Proč ale SEO oproti například PPC kampaním používá stále málo firem? Proč jde do PPC reklam mnohem více peněz než do SEO?
Podle mého názoru:
- SEO oproti PPC kampaně není hned
- firmy řadí SEO do škatulky: Důležité neurgentní věci. Jak to bývá v životě, urgentní jsou důležitější
- Lidi co nemají čas, nabízejí SEO lidem, kteří čas taky nemají… SEO je samozřejmě hlavně o čase
- Mlžení tzv. „SEO odborníků“ – velmi nepříjemná věc, která dělá z poctivé práce kouzelnické triky
Jak technicky nastavit stránky a na co se zaměřit nejvíce při jednom z nejefektivnějším a nejvíce podceňovaném druhu marketingu? Přináším 10 pravidel SEO pro firemní i osobní stránky. Kouzla to jsou, ale prozrazené dopředu 🙂
Obsah článku
1. Vyhledávač vidí to co vy
Vyhledávače vidí obsah stránek jinak než běžní uživatelé. Google posílá robota, aby prozkoumal vaši stránku. Robot sbírá textové informace, a proto není dobré mít obrázek bez atributu Alt nebo používat flash. Víte vlastně, co roboti vidí na vaší stránce? Zkuste to se seo-browser.com:
Na co si dát pozor:
- Jsou správně nadpisy, jak jste je chtěli mít?
- Vidíte všechny odkazy a vedou na správné stránky?
- Je správně menu s odkazy?
- Velmi důležité je pořadí obsahu: Nejdůležitější věci nahoru, méně důležité dolů
- Jsou správně pojmenované obrázky? Najdete je v závorkách.
- Špatně: [obrazek.png]
- Dobře [Jak vařit vodu]
Doporučení extra: Není náhodou nějaký skrytý text najednou vidět? Nesmíte mít žádné skryté texty!
2. Rychle, rychleji a ještě přidat!
Jeden z nejdůležitějších parametrů vychází z lidského chování na internetu: Nemáme čas. Už nejsme v době vytáčeného internetu a problém načítání stránek je většinou technickým problémem webu. Změřte si rychlost načítání vašich stránek. Jakákoliv stránka nad 5 sekund je špatně! Řeště to, protože vyhledávače to rozhodně řeší a tvrdě postihují.
Existují 3 nejznámější:
- Google PageSpeed Insights – ohodnocení, návrhy vyřešení problémů, mobilní web
- Pingdom – ohodnocení, návrhy vyřešení problémů, historie
- WebPageTest.org – ohodnocení, návrhy řešení, 2x testování, screenshoty načítání obrazovek nebo video
Doporučení extra: Dostaňte se pod 4 sekundy u pingdom.com a jste v klidu!
3. Naučte se dělat s křičící žábou
Perfektní prográmek pro kontrolu obsahu je Screaming Frog. Nainstalujte si ji a pořádně prohlédněte.
Na co si dát pozor:
- V hlavním menu klikněte na Images a zkontrolujte, které jsou větší než 100000 (každý sloupec se dá seřadit). Je to většinou zbytečně hodně.
- V hlavním menu klikněte na Response Codes a vyfiltrujte si Client Error (4xx) – opravte tyto stránky
- V hlavním menu klikněte na Titles a vyfiltrujte:
- Duplicate – opravte
- Over 65 characters – nad 70 je už hodně dlouhý nadpis
- V hlavním menu klikněte na Meta Description a vyfiltrujte Over 156 – zmenšete popisky
- V hlavním menu klikněte na H1 a filtrujte Missing – zkontrolujte H1 nadpis související s danou stránkou
- V hlavním menu klikněte na H2 a filtrujte Missing – zkontrolujte H2 nadpis související s danou stránkou
http://www.youtube.com/watch?v=qXrrvtMzW-c
Doporučení extra: Pokud používáte WordPress, použijte plugin Crosslinker na provázání obsahu navzájem.
4. Vytvářejte kvalitní obsah
Vytvářejte kvalitní obsah u sebe na blogu, firemních stránkách, vašem eshopu nebo na jiných webech. Může jít o článek, fotografii, video apod. Zabijete více marketingových much jednou ranou:
- bude přirozeně sdílený, protože je zajímavý nebo užitečný
- vytváříte si kvalitní PR
- vytváříte kvalitní odkazy (interní nebo externí)
- použijte server Placla.cz [affiliátní odkaz]: Za cca 300 Kč můžete mít článek na cizím webu. Dejte si ale pozor na obecné weby, které píšou o všem!
[box type=“bio“]Doporučení extra: Vytvářejte infografiky. V ČR to pořád není tak často dělané a mezitím se to velmi snadno sdílí.[/box]
5. Najděte si klíčová slova
Vyhledat vhodné klíčové slova pro váš web, článek nebo jakýkoliv obsah je zásadní věc. Vykašlete se na obecné fráze typu: „boty“ nebo „káva“. Je to fakt zbytečné. Vytvářejte tzv. dlouhé ocasy = konkrétnější klíčová slova např. „Jak se dělá káva“ nebo „luxusní boty Famfrfále“. Nejlepší bude, pokud najdete hodně často vyhledávané slovo s malou konkurencí… toto ale samozřejmě nebývá časté.
Kde najdete klíčové slova:
- Sklik od Seznam.cz:
- Google Adwords:
- Statistiky hledanosti Seznamu – ukážou hledanost klíčového slova. Sloupec Přesní shoda určuje kolikrát se vyhledalo totožné klíčové slovo nebo slovní spojení. Rozšířená shoda určuje počet vyhledávání klíčových slovních spojení, které toto slovo obsahují.
- Google Trends – graficky zobrazené trendy a vzájemné porovnání klíčových slov
- Etarget – hledání kombinací klíčového slova včetně počtu inzerentů (konkurence)
Doporučení extra: Collabim.cz najde klíčové slova, ale je dobrý i pro jiné věci: hlídání konkurence, podobné weby, hlídá vaše zpětné odkazy. Pro jeden projekt je zadarmo.
6. Provázejte se v internetové pavučině chytře
Budování zpětných odkazů je jednou z nejdůležitějších částí. Vyvarujte se ale nesmyslným technikám: odkazy v patičce, co nejvíce odkazů na úvodní stránku nebo co nejvíce odkazů na cílené klíčové slovo. Takto to nefunguje. Není to přirozené a vyhledávače vás budou penalizovat.
Programy pro nalezení podobných webů:
- Collabim.cz
- Google.com a vyhledání např. „inurl:blog káva“
- Scrapebox [$97] – perfektní program nejen pro zjišťování a kontrolu webových stránek, které souvisí s vašim druhem podnikání.
Podívejte se na videa, co všechno tento prográmek umí: Youtube (EN) - Disqus a Google:
- Registrujte se na Disqus a vyplňte všechny údaje včetně vašeho webu
- Instalujte si do Firefoxu nebo Chromu plugin MOZBar (ukazuje ve vyhledávání ranky webů: PA – ohodnocení stránky, DA – ohodnocení domény)
- Najděte přes Google: „Powered by Disqus“ Káva a vyhledejte ty komentáře, které mají největší PA, DA
- Přečtěte si stránku nebo článek a napište komentář
Doporučení extra: Nastavte si při vyhledávání „Powered by Disqus“ Káva Google Alert, protože čím dřívější komentář budete mít u nového článku, tím lépe. Samozřejmě zde PA bude nízké, ale to nevadí!
7. Vytvářejte odkazy osobněji
- Vytvořte zajímavý obsah (infografiku, článek, Ebook zdarma) na svých stránkách. Může vám pomoct vyhledání klíčových slov a jejich hledatelnost (bod č.5).
- Najděte weby, které souvisí s vašim tématem (např. ty o kávě)
- Napište jim o možnosti spolupráce, ale nerozesílejte hromadný spam! Ideální je, pokud napíšete osobní dopis s oslovením apod. Pamatujte na to, že vždy musí jít o tématický web. Lidi nemají na nic čas, takže to může nějakou chvíli trvat. Nebombardujte se, ale ozvěte se po nějakém čase.Příklad emailu:
Předmět: Nabídka možné spolupráce ohledně kávy
Obsah:
Hezký dobrý den Petře!
Na vašich stránkách www.petrjeborec.org jsem našel, že se zabýváte kávou. Jsem také velký fanda kávy. Rád bych přispíval na váš blog. Jako ukázku posílám vytvořenou statistiku pití kávy v ČR. Všechno jsem shrnul do infografiky: Klikněte ZDE. Můžete ji samozřejmě vystavit na vašem blogu (poprosím o vložení odkazu).
Pokud vás moje nabídka zaujala, prosím odpovězte 🙂
S pozdravem
Daniel Nytra
www.danielnytra.cz
Doporučení extra: Pokud budete hledat v diskuzních skupinách, pozorujte co lidi nejvíce trápí a napište o tom článek. Potom do diskuze vložte odkaz na svůj blog.
8. Sociální sítě jsou vyhledávače
Vytvořte si facebookovou stránku a profil na Google+. Sociální sítě nejsou nic jiného než novodobé vyhledávače. V ČR jasně vládne Facebook a ještě nějakou dobu bude. Kliknutí na LIKE pomáhá k pochopení důležitosti vaší stránky v daném oboru.
Co udělat:
- Na blogu se za svůj článek nestyďte a udělejte provázání na Google+ osobní profil. Více v článku zde.
- Vkládejte na Facebook stránky, Google+ nebo Twitter nejen odkazy na vaše stránky, ale celkově z odvětví. Berte to jako párty na které určitě nechcete mluvit jen o sobě.
- I když neplánujete nic dávat na facebookovou stránku, udělejte si ji. Spousta lidí vyhledává přes facebook a nikdy by vás nenašli! Vložte do detailu stránky informace o vašich stránkách.
[box type=“bio“]Doporučení extra: Na sociálních sítích nedělejte: Kupování fanoušků nebo LIKE. Obrátí se to proti vám![/box]
9. Katalogy na internetu nefungují
Vkládání odkazů vašich stránek do katalogů je většinou vyhozený čas a peníze. Pokud google uzná, může jít i o SPAM a budete penalizováni. Zapomeňte na hromadné registrace do stovek a tisíců katalogů. Jediné, kde se to vyplatí jsou:
- Firmy.cz od Seznamu
- Odkazy od Seznamu
- Najisto.cz od Centrumu
- Adresář firem od Googlu
Doporučení extra: Najděte si oborové katalogy. Nejde ani tak o SEO, ale o reálné lidi! Např.: NejRemeslnici.cz, NaVolneNoze.cz
10. Worpress je nejlepší
WordPress je ideální pro firemní nebo osobní blog. Používají ho milióny lidí po celém světě a v ČR má silné zastoupení. Využijte tento perfektní redakční systém pro váš blog a budete odměněni: přehledností, pluginy zdarma a grafikou o které se ostatním systémům jen zdá 🙂
Pluginy pro WordPress:
- ALL in One SEO – pomůže s hlavičkou stránek: nadpisy, popisky, klíčová slova a navíc se správným natavením pro sociální sítě, XML feed pro vyhledávače, podpora Google Analytics a plno další věcí. Základ pro jakýkoliv WordPress.
- SEO Automatic links – provázání interními linky
- Starbox – vložení hezkého boxu „O autorovi“ pod článek s nastavením
- Special Recent posts – další články pro pokračování čtení zobrazených pod článkem
- Redirection – najde vám chybějící stránky a přesměruje (můžete i manuálně)
- XML sitemap – pokud nepoužíváte ALL in One SEO (kde je součástí XML sitemap)
- WP Social SEO Booster – vložení důležitých microdat do kódu
- Disqus – ideální diskuzní systém
- WordPress Landing pages – A/B testování landing page
- WP Custom Category Meta – přidání důležitých metadat u kategorií do hlavičky
- WP Custom Category Pages – vložení nebo změna nadpisu a textu u kategorií
- W3 Total Cache – urychlení zobrazování stránek
- SEO Image Renamer – rychlá změna důležitého parametru ALT u obrázků, které jste již vložili
Jak si tak pročítám Vaše články (jsou fakt moc užitečné), čím dál tím víc si myslím, že mi ujel vlak. Bude těžké ho dohonit, ale stojí za to se o to pokusit.
Dobrý večer Jiří,
jsem rád, že články pomáhají. Kdybyste potřeboval s něčím pomoct, tak napište 🙂
S pozdravem
Daniel Nytra
Pěkný článek, určitě se pokusím rady aplikovat i na svém webu. Díky
Nemáte zač 🙂
Chtěl bych se zeptat jak nastavím plugin disqus ve wordpress aby se komentáře vkládali jako html (tak jak to máte zde)?
Musím v nastavení zadat API klíč?
Samozřejmě: Pokud používáte ve WordPressu plugin: http://wordpress.org/plugins/disqus-comment-system zadává se i API klíč.
Dobrý den, Danieli.
Děkuji za krásný článek. Minulý týden jsem rozjela malý blog o hubnutí a určitě vaše rady zkusím využít.
Mám malý dotaz ohledně Disqus – mám ho na blogu taky, ale nedaří se mi propojit ho s šablonou tak, aby se v ní zobrazovaly komentáře v ikonce komentářů u článku – bere to pouze komentáře, které jsou ve wordpressu standardně. Nevíte, jestli to jde nějak upravit?
Děkuji za odpověď a těším se na další zajímavé články.
Hanka
Dobrý den Hanko,
pokud používáte plugin http://wordpress.org/plugins/disqus-comment-system/ , zkuste zaškrtnout políčko v nastavení pluginu: JS output for comment counts
Děkuji za radu, snad to pomůže. 🙂
Díky za článek, procházím si jednotlivé body a vše se snažím u svých stránek dodržet. Když mám nekomerční stránky plné článků, ale nic neprodávám, ani nenabízím služby, mám se také zaregistrovat do firem.cz nebo jen do odkazů? Děkuji
Firmy.cz jsou zdarma – samozřejmě musíte podnikat – a registroval bych se i tam.
Pokud nemáte IČ a přesto podnikáte, pomůžou tyto stránky: http://napoveda.seznam.cz/cz/firmy/nove-firmy.cz/napoveda-pro-klienty/vlozeni-nove-firmy/#firma_bez_ic
IČ mám, jen jsem nevěděl jestli je možné nekomerční stránky (které ale jednou mohou začít být komerční), dát i do katalogů firem, díky za radu, byla by škoda kdybych to neudělal
Já bych to udělal 🙂 Není zač…