Dneska bych rád všechny přesvědčil, že je blog důležitý pro jakýkoliv druh podnikání. Ať prodáváte vize firmám, nebo máte eshop na koberce, nebo víno z dovozu, kočky z ulice, tantry z vesnice, cestujete… vy všichni POZOR! BLOG vám vydělá peníze. Jak? O tom bude dnešní článek: O kvalitním obsahu.
Obsah článku
Kdo má furt dělat ty obsahy
Ano, nebude to jednoduché a jde o dlouhodobější cestu. Je to ale cesta k prodeji, který není jen o penězích. Je o odbornosti, lásce k vaší práci a přiměřenému finančnímu ohodnocení vaší snahy. Kdo má největší marže? Odborník. Kvalitní obsah na internetu pomůže otevřít cestu k lepším maržím. Co to ale přinese jako bonus:
- Obsah pomůže v umístění ve vyhledávačích (SEO)
- Lidé rádi doporučují kvalitní věci svým známým (Facebook, Google+ a Twitter)
- Můžete si kolem sebe vybudovat komunitu, která vás pravidelně čte (E-mail)
- Nemusíte jít do slevových válek s konkurencí
- Odlišnost od konkurence
Šup do toho:
- primárně nebudete prodávat… budete si budovat důvěru odborníka ve vašem oboru a nákup je v tomto případě „bokem“
- jde o dlouhodobější marketing (dny, měsíce, roky)
- čeká vás spousta práce s obsahem a jeho distribucí k potencionálním klientům
- drtivá část lze úplně nebo polo-automatizovat
- perfektní propojení s emailovým marketingem
- segmentace budované databáze emailů (co má kdo rád, jestli už nakoupil a co přesně apod.)
- lze zapojit lead scoring pro automatické rozeznání fází nákupního cyklu (viz. článek: „Pro všechny, kteří ještě nejsou paranoidní„)
- využití starého obsahu opakovaně: Například na sociálních sítích
Poznámka: V této době už nejde pouze o obsah, ale i o kvalitní distribuci obsahu = Jak to narvat cílovce. Na to jsou ideální sociální sítě, diskuse, komentáře pod články cizích webů apod. Probereme to níže.
Mizerné 2%
Pokud máte průměrný eshop, nakupuje cca 2% návštěvníků stránek. To jsou lidé, kteří nakoupí dnes – hned – teď. Bylo by fajn si ale uvědomit, jak sami nakupujete. Vždycky zapojíte i mozek.. přemýšlíte.. přemýšlíte.. přemýšlíte… prostě to trvá nějakou dobu! I v potravinách, když chcete např. kávu, tak vybíráte druh a značku… nedejbože, když tam nemají vaši oblíbenou… vše se protáhne o několik desítek sekund až minut.
Podle typu produktu trvá rozhodování minuty, hodiny, dny ale i roky. Víte, co dělá vaše konkurence s lidmi, kteří se teprve rozhodují nakoupit? NIC! … a to je ideální příležitost pro vás: Nabídněte přemýšlejícím budoucím klientům, co chtějí: OBSAH a dejte jim to pod nos = DISTRIBUCE! Dělejte to nevtíravě, tzn. bez tlačení do nákupu.
Příprava
Nejdříve představím, co by mělo být připravené. Ajťácké věci vám zaberou cca 2 hodiny. Vše ukážu na eshopu kávou:
- Máte nainstalovaný WordPress se všemi pluginy (viz. článek „ZDARMA: 20x nejlepší pluginy pro WordPress„)
- Squeeze page pro získávání emailu (nabízejte rady, tipy, vychytávky ve vašem oboru)
- Na všech stránkách viditelně nabízíte např. E-Book za email
- Na všech stránkách máte bannery na prodejní stránku
- Z prodejních stránek nemáte banner na blog (cesta by měla být z blogu na prodej)
- Tlačítka pro sdílení (LIKE, GOOGLE+, TWEET) u jednotlivých článků
- Pro zákazníky, kteří již nakoupili, máte přihlášení (doporučuji tam, kde ji hledají: Vpravo nahoře)
- Zajímavé články o kávě (samozřejmě bez omáčky) a každý týden vznikne další super-zajímavý obsah. Příklad, pokud máte eshop s kávou:
- Jak kávu správně pražit
- Co byste nikdy neměli dělat s kávovými zrny
- Recenze na džezvu z nerezu
- atd.
- Nebáli jste se ukázat světu: Na stránce „O nás“ je celá firma a u jednotlivých článků je vždy uveden redaktor s fotografií a jednoduchým popiskem.
- Máte E-Book: „17x Jak připravit kávu“, která je super magnetem pro získávání kontaktů (emailů) do vaší databáze.
- Máte Facebookovou stránku pro potřeby reklamy na facebooku
- Pokud prodáváte B2B nebo si chcete pohrát s automatizací prodeje, máte verzi activecampaign.com s Lead scoringem
Poznámka: Máte problém pořád hledat zajímavosti ve vašem oboru? Zde je pár námětů:
- Podívejte se na nejlepší článek vaší konkurence a udělejte ho lépe (vždycky mají něco špatně 🙂 )
- Udělejte si analýzu klíčových slov. Najdete tam věty: „Jak ….“, „Proč …“ apod.
- Obsah není jen text. Může to být video, obrázek (doporučuji canva.com)
Jednoduchý nákupní cyklus
Jak tedy vlastně funguje takový marketing přes obsah? Zde je případová studie jednoho nejmenovaného blogu o internetovém marketingu:
- Někdo se o vás dozví na internetu: Vyhledává klíčová slova na Google.com, přes PPC kampaň, někdo vás sdílel na Fejsbůčku
- Proklikne se k vám na obsah (např. článek)
- Nabídnete mu E-Book zdarma a jeho opravdu zaujme = je to pravděpodobně váš člověk!
- Potvrdí svojí emailovou adresu (Důležité: Pozor na postih ÚOOU)
- Zašlete mu E-Book na email
+ informace o možnosti přihlášení na FB (POZOR: Až v tomto kroku, když už máte email) - Každý týden zasíláte email s novým obsahem. Jaký druh lidí máte v databázi?
- Vůbec ho to nezajímá = není pro vás důležitý a pravděpodobně nikdy nekoupí. Možná se odhlásí.
- Zajímá ho to a proklikne se na článek, ale nikdy nekoupí. Je to sice smutné, ale kolem sebe má určitě spoustu kamarádů a známých, kteří chtějí nakupovat. Zde pomůžou tlačítka pro sdílení obsahu přes sociální sítě. Dělá za vás reklamu u každého článku 🙂
- Zajímá ho to, proklikne se na článek a začne uvažovat o koupi. Jste pro něj odborník (za tu dobu, kdy od vás odebírá emaily). Máte oproti konkurenci neuvěřitelný náskok. Zde je dobré mít u článků prodejní bannery. POZOR: Neposílejte prodejní emaily, jinak se lidé budou odhlašovat z vaší databáze. Pomáhejte obsahem. Nedávejte PR články na váš blog: Lidi nejsou blbí a budou si myslet, že primárně chcete prodávat… to je špatně! Primárně chcete pomáhat a prodej přijde později opakovaně nebo zprostředkovaně 🙂
- Zajímá ho to, proklikne se a koupí hned. Email je levný kanál na prodej. Pravděpodobně levnější, než všechny ostatní reklamy.
- Tomu, kdo už nakoupil, nabídněte podobné produkty (cross-sell produkty). Pokud už nemáte co nabídnout od sebe, tak affiliate kampaně vašich partnerů budou ideální.
- Na Facebooku stránku vložte každý týden aktuálně publikovaný článek a pozorujte jeho výkonnost. Pokud je některý článek nadstandardně úspěšný, podpořte jej reklamou.
- Na Facebooku vytvořte reklamu pro propagaci vaší squeeze page, videa nebo slevy a získejte tak cíleně email.
- Vše měřte a stále do kola testujte!
Cherchez la Femme
Někde jsem četl, že pokud je obsah král, tak distribuce obsahu k vaší cílovce je královna. Jak se říká: Cherchez la Femme: „Za vším hledej ženu“. Doporučuji toto pořadí: Nejdříve zjistěte, co lidi zajímá a až potom vytvořte obsah a dejte jim ho. Budete to mít mnohem snazší.
Kde zjistit, co lidé chtějí:
- Našeptávač Google + Seznam
- Diskuzní fóra
- Komentáře pod relevantními články
- Poptat se lidí ve vaší emailové databázi
- Zavolat vašim zákazníkům a požádat je o radu
Závěr
Budu připravovat velice podrobný video-návod STEP-by-STEP: Levně a rychle zprovoznit váš vlastní blog pro obsahový marketing. Pracovní název: „Obsah po lopatě“. Mým klientům se osvědčil a zafunguje. Nevím, proč by u vás fungovat neměl.
Jak vy využíváte své znalosti na internetu? Radíte lidem v diskuzích? Napište, vše do komentářů níže!
Hezký den, Dane,
článek se mi moc líbí. Máme hezkou zkušenost s kientkou a článkem o debilovi. 🙂 http://www.ladyvirtual.cz/wordpress-vanickovani-velka-navstevnost/. Ze sociálních sítí a diskuzí chodí na nový obsah na blogu kolem 10.000 návštěv měsíčně. A o služby mají zájem, to nás těší.
Mějte se, Míša
Dobrý den Míšo,
to je super! Díky za příspěvek.
Hezký den 🙂
Dobrý deň, sledujem Váš blog už nejaký čas. Čo sa týka obsahového marketingu mi toto príde ako také pekné zhrnutie toho najdôležitejšieho.
Nevšimol som si ale zatiaľ, že by bola v článkoch naprieč SK/CZ internetom venovaná pozornosť vhodnému umiestneniu blogu pre obsahový marketing na doménu a to z hľadiska SEO a z hľadiska užívateľského komfortu. Pretože je dôležité smerovať užívateľov na eshop a tiež poskytovať eshopu spätné odkazy, ktoré sú hodnotné keďže sú z obsahovo bohatej stránky venujúcej sa danej problematike.
Máme v podstate tri možnosti a napíšem k nim, čo som sa zatiaľ dočítal v diskusiách:
1. samostatná doména, tj www(.)eshop-kava(.)sk a blog na www(.)vonavakava(.)sk
– vyhľadávače to berú ako dve samostatné domén, teda ak blog posilňuje svoju pozíciu v SERP tak eshop je tým ovplyvnenný len málo
– z užívateľského hľadiska je to asi najkrajšie riešenie, keďže blog nie je naoko prepojený s eshopom a môžeme preň vybrať výstužnejšiu doménu
2. blog na subdoméne blog(.)eshop-kava(.)sk
– vyhľadávače to berú ako prípad 1., subdoména je braná ako ďalšia doména
– pre užívateľa ide o zložitejšiu URL, nie každý rozumie internetu a niektorí môžu mať problém s priamym zadaním adresy (keď sú napr. zvyknutí že každá adresa má www)
– eshop je očividne prepojený s blogom, čo môže znižovať objektivitu a hodnotu informácií na blogu
3. blog v priečinku domény tj. www(.)eshop-kava(.)sk/blog
– pozícia blogu z hľadiska SEO posilňuje rovnako aj eshop, keďže sú na rovnakej doméne
– z hľadiska užívateľského komfortu ide podľa mňa o najhoršiu možnú adresu
– sám som to takto mal keď som nedávno mal eshop a mal som troška problémy ako začiatočník nastaviť google analytics zvlášť pre blog, to ale mohlo byť spôsobené mojou neschopnosťou
Chystám ďalší eshop, predávať sa bude ale aj osobne, blog považujem za podstatnú súčasť môjho projektu.
Aký máte názor p. Daniel a ktoré riešenie je podľa Vás najlepšie ? Určite sú v tých troch bodoch nejaké nepresnosti, keď tak ma prosím opravte.
Ďakujem, s pozdravom Michal.
Děkuji Michale za dlouhý komentář.
add 1/ Lidé nevnímají špatně, když je blog spojený s eshopem…naopak: Odborník, který se tím živí je ideální 🙂
add 2/ Na váš blog se dostanou přes vyhledávání nebo z emailového zpravodaje…doména není úplně to nejdůležitější
add 3/ ANO: Dle mých zkušeností je nejlepší mít jedinou doménu a tu takto budovat a rozšiřovat. Pro uživatele je to jedno.. směřujete prodejní prvky z blogu na eshop a né naopak!
Doufám Michale, že vám to pomohlo 🙂
Dobrý den Dane,
už několik týdnů se šourám na cestě ke zprovoznění systému, který zde popisujete. Musím říct, že Vaše články mi při tom jsou velkou pomocí (za což Vám posílám upřímný dík). Opakovaně mne však trápí jedna otázka, a jak správně načasovat zprovoznění jednotlivých součástí takového prodejního blogu v situaci, kdy vzniká nově (a pomalu).
příklad a) Mám blog s pár články a rozjíždí se mi fanouškovská základna na Facebooku. Ebook zdarma téměř hotov, prodejní kurz ve stádiu rozpracování.
– Je lepší ebook zdarma vypustit hned, a v předstihu začít sbírat emailové adresy, nebo ho zveřejnit až najednou s placeným kurzem, v době, kdy články na blogu nebudou dva ale bude jich deset, a kdy bude možné na placený kurz v ebooku rovnou odkázat (což odhaduji zhruba na 2 další měsíce)? Nejsem schopná posoudit, zda je důležitější, že lidé se rozhodují k nákupu po nějaké době kontaktu (což by mluvilo pro okamžité zveřejnění), nebo že lidé budou u dosud poloprázdného blogu mít pocit, že zde vytěžili, co mohli, a půjdou dál.
příklad b) Mám nachystán Facebook s řadou obsahu štého na míru FB (kratšího, virálnějšího), ale webové stránky mi budou trvat ještě minimálně měsíc.
Mám začít sbírat první likes již ted? Nebo by mohlo ukvapené otevření FB stránky něčemu uškodit? (například fanoušci zpočátku (kdy je kolem page největší humbuk) neuvidí, že projekt má i webové stránky, později už nebude tak snadné je na ně upozornit, apod.?
Ráda se dozvím Váš názor.
Mějte se fajn – děkuji a srdečně zdravím!
Magda
Dobrý den Magdo,
email je základ. Snažte se sbírat emailové adresy a až potom je požádat o fanouškovství na FB stránce. Začít sbírat můžete díky tzv. squeeze page, která má jeden cíl: Získat email za „magnet“ (např. ebook) a na ni směřovat FB reklamu z relevantního publika (vaší persony cílové skupiny).
Doufám, že jsem vám pomohl 🙂
Pomohl, děkuji. Na nic už nečekám a mažu tedy sqíznout ebook zdarma. 🙂
…to jsem rád, že pomohl. Hezký den 🙂